«خبر خوب» چه ویژگیهایی دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه دفاع دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با موضوع خبر خوب با حضور استادان داور، مشاور و راهنما برگزار شد.
در این جلسه ابراهیم رضایی دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی، رساله خود با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزشهای ملی و اسلامی در رسانهها را ارائه داد و به معرفی بخشها و سرفصلهای این پایاننامه پرداخت.
رضایی در ابتدای دفاعیه خود اظهار کرد: شیوه خبرنگاران ما باید به شیوه خبرنگاری پیامبران باشد و به این موضوع توجه شود که پیامبران چگونه خبر میآوردند. یا توجه کنند که حضرت زینب چگونه بلا و مصیبت عاشورا را روایت کردهاند.
وی منظور از خبر خوب را شیوه روایتگری اخبار منفی خواند و افزود: این پایاننامه با عنوان طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش های ملی و اسلامی در رسانهها با راهنمایی اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی و مشاوره سید وحید عقیلی نوشته شده و مورد داوری سید مهدی شریفی، امید علی مسعودی و محمدرضا رسولی قرار گرفته است.
این دانشجوی دکترا با بیان اینکه خبر در دنیای امروز گرانترین کالا است، درباره علت موضوع پایاننامه گفت: طرح این مسئله به سه دوره تحصیلات دانشگاهی و دو دهه فعالیت رسانهای خود و مطالعاتم در این حوزه برمیگردد.
وی موضوع رساله خود را در راستای حل مشکلات کشور دانست و افزود: انتشار بیقاعده و پرتکرار اخبار منفی که منجر به ناامیدی در جامعه میشود امروز یکی از مشکلات جدی است، تحقیقات نیز نشان داده است اخبار منفی منجر به افسردگی در بین مخاطبان میشود.
رضایی گفت: به طور مثال نرخ سرقت در انگلیس و استرالیا از ایران بسیار بیشتر است اما احساس امنیت شهروندان این دو کشور بیشتر از شهروندان ایرانی است زیرا آنها کم تراز این موضوع در فضای رسانهای خود صحبت می کنند. ادوارد سعید متفکر فلسطینی آمریکایی میگوید در رسانههای همگانی غرب به خصوص آمریکا تصاویر منفی از اسلام بسیار رایجتر از هر گونه تصاویر دیگر است.
وی با بیان اینکه در خصوص خبر خوب دو دیدگاه وجود دارد تصریح کرد: در دیدگاه نخست میگوید در کشور ما اتفاقات تلخ زیادی رخ میدهد و رسانه آینه وضعیت کشور است بنابراین برای تغییر در این حوزه باید وضعیت کشور بهبود یابد دیدگاه بعدی این است که رسانههای داخلی عادت به دیدن سیاهیها و نقاط منفی دارند لذا باید این نقطه را اصلاح کرد.
این دانشجوی دکترا بیان کرد بر همین اساس نیاز به یک مدل برای انتشار اخبار بر اساس منافع ملی و ارزش2های اسلامی داریم. در این پژوهش ساخت سازه اصلی مفاهیم خبر خوب بر اساس آراء خبرگان و طراحی مدل خبر خوب برای بهرهبرداری در رسانهها از جمله اهداف اصلی رساله است.
رضایی مطرح کرد: در بررسی پیشینه خبر خوب به منبع علمی داخلی و خارجی نرسیدیم بلکه با موضوعات مشابه در این خصوص نظیر روزنامهنگاری سانده مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه این تحقیق از نوع کیفی و به روش گرند تئوری انجام شده است خاطرنشان کرد: جامعه آماری این رساله خبرگان حوزه ارتباطات علوم دینی خبر و رسانه جامعهشناسی و روانشناسی بودهاند و سعی ما این بوده است که به سراغ افرادی آشنا با فضای رسانه به خصوص در فضای رسانهای کشور برویم.
رضایی ادامه داد در مجموع با ۲۳ تن مصاحبه مشروح انجام دادهایم که در سه مرحله کدگذاری بازمحوری و انتخابی صورت گرفته است. در مرحله نخست ۱۱۲۷ کد و در مرحله دوم ۴۱۲ کد ثانویه به دست آمد که در پایان ۲۰۷ کد مفهومی استخراج شد. سپس این کدها در فرآیند مرتبط سازی مقولهها قرار گرفتند و در ۹ محور اصلی تقسیمبندی شدند.
وی گفت: آنچه خبر خوب را از دیگر اخبار متمایز میکند محتوای آن است که برگرفته از تفکر و اندیشه خبرنگار و مدیران رسانه است لذا برای آنکه همه خبرهایمان خوب شود، نباید در اجزای خبر درجا بزنیم بلکه باید فکر و نگاه مثبتاندیش، مؤمنانه، دلسوزانه، خیرخواهانه، آگاهانه و هدایتگرانه را در میان نویسندگان، گویندگان، تریبونداران، رهبران افکار و صاحبان خرد توسعه دهیم.
وی افزود: باید کاری کنیم که رسانهنگاران همچون معلمان جامعه و رسانه به عنوان دانشگاه عمومی موجبات رشد و پیشرفت معنوی و فرهنگی مردم را فراهم کنند و این کار نیازمند سرمایه گذاری در حوزه تربیت است.
رضایی اظهار داشت: گسترش رویکرد خبر خوب یکی از روشها و راهبردهای لازم برای خنثیسازی توطئهها و سیاهنماییها علیه کشورمان خواهد بود. چه خوب است که فرهنگسازی حول محور خبر خوب و تبدیل خبر خوب به گفتمان مسلط جامعه را به عنوان هدف و آرمان خود برای مقابله با جبهه عظیم فرهنگی دشمنان قرار دهیم.
گفتنی است در پایان جلسه دفاع ابراهیم رضایی از رساله خود، داوران پس از استماع دفاعیات رضایی به رساله دکترای وی نمره عالی دادند.
انتهای پیام:/۴۰۸۴/پ
انتهای پیام/