صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
در جلسه دفاعیه دکتری دانشجوی دانشگاه آزاد با محوریت خبر خوب مطرح شد؛

نصرالهی: لزوم استفاده از شاخص‌های بومی در تولید اخبار

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: رسانه‌ها ایرانی بی‌نیاز از تجربیات همکاران خود در کشورهای دیگر نیستند اما باید به شاخص های بومی در مدیریت اخبار توجه کنند.
کد خبر : 415510

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رساله دکتری تخصصی ابراهیم رضایی دانشجوی رشته  ارتباطات با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال دفاع شد .


اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و  راهنمای این رساله با اشاره به ضرورت توجه رسانه‌ها به اخبار خوب آن را از حقوق مردم دانست و اظهار کرد: مردم حق دارند هم از وقایع مثبت و منفی اطراف خود مطلع شوند. همچنین امنیت روحی و روانی آنها با پرداخت یک طرفه، جناحی و غیرمسئولانه و نادرست رسانه‌ها  مختل نشود.


وی افزود: در رویکرد اخبار خوب با رعایت توازن، تعادل و امنیت روحی و روانی مردم تأمین و اعتماد و آگاهی مردم افزایش و امید در آنها ارتقا می‌یابد. 


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی عنوان کرد: رسانه‌های غربی با برجسته و جریان‌سازی اخبار منفی ایران نگاه یک‌طرفه و مغرضانه با رویدادها دارند اما رسانه‌های مسئول و متعهد  برای تولید و انتشار اخبار خوب باید  از میان  راهبرد های مختلف انکار،  سکوت، کوچک‌ نمایی، واقع نمایی و بزرگ‌نمایی در تولید و انتشار اخبار، راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند.


نصرالهی  گفت: خبر خوب، عینی، واقع‌گرا، مسئولانه، فرآیندی، مردم محور، بصیرت‌افزا ، دوطرفه، منصفانه، تحقیقی، متوازن، انتقادی، امیدزا، جامع و راه حل محور است.



وی تصریح کرد: خبر خوب توجیه‌گر اقدامات غلط مسئولان و گروه‌های سیاسی نیست؛ بلکه خدمات و اقدامات مثبت مسئولان را منعکس می‌کند و با تاباندن  نورافکن بر اشکالات، مخاطرات و بحران‌ها، مردم و مسئولان را از آن‌ها آگاه و برای حل آن از زبان کارشناسان راهکار ارائه می‌کند.  


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: رسانه‌ها با رویکرد خبر خوب و با نگاه فرایندی باید  سابقه تحریم  و موفقیت مردم ایران در مقابله با آن را یادآوری کنند تا مردم را از وضعیت فعلی آگاه کنند. همچنین رسانه‌ها با دادن تریبون به کارشناسان و انتشار راهکارهای خروج از این شرایط ، امید واقعی را در مردم‌ زنده کند.


نصراللهی  با اشاره به حبس شدن برخی رسانه‌ها و روزنامه نگاران در طبقه‌بندی‌ها و  کلیشه‌سازی‌های غربی‌ و بی‌توجهی یا کم توجهی در تولید ادبیات بومی  مرتبط با روزنامه نگاری گفت: رویکرد، راهبرد و نوع نگاه روزنامه نگاران مسلمان و مستقل به اخبار تحت تاثیر آموزه‌های انسانی،  دینی،  مردمی و  اخلاقی است؛ از همین رو  اخبار خوب در گفتمان اسلامی مثل ادبیات معمول روزنانه نگاری غربی، خبرهای بد و ارزش خبری برخورد نیست.


وی افزود: اگر چه خوب و بد بودن اخبار تا حدودی از ذات رویدادها اثر می‌پذیرد؛ اما با نگاه انسانی و مردم محور و تغییر در نوع رویکرد، می توان حتی خبرهای منفی را با نوع پرداخت  به خبر محرک و امیدزا  و آگاهی بخش تولید و منتشر کرد. 


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به تقسیم بندی‌های رایج انواع خبرها خاطر نشان کرد: همانگونه که خبرها را می توان از منظر های مختلف مثل موضوع به سیاسی ، اقتصادی ،علمی ،اجتماعی و ورزشی و به لحاظ منطقه وقوع و انتشار به محلی ،ملی و بین المللی تقسیم‌کرد ، می توان اخبار را به لحاظ منافع و نتایجی که عاید مخاطبان می‌کند به خوب و بد طبقه بندی و بررسی کرد.


نصرالهی با اشاره به نسبی بودن خبر خوب عنوان کرد: تعریف خبر خوب و بد، از تجربیات، تحصیلات، دین، گرایش سیاسی و متغیرهای مختلف اثر می پذیرید؛ ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد؛ بنابراین از منظرهای مختلف و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبرخوب متفاوت است.  



وی  با بیان اینکه  با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب و...  لیبل خبرها هم می‌تواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند، افزود: خبرخوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها، پیروزی‌ها، کامیابی‌های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروه‌ها و سازمان‌ها و کشورهای رقیب است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی  مشکل  رسانه‌های کشور را اتکای بیش‌ازحد و غیرمنطقی به آموزه‌ها و شاخص‌های غربی در روزنامه نگاری عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها ایرانی بی‌نیاز از تجربیات همکاران خود در کشورهای دیگر نیستند؛ اما باید به شاخص های بومی در مدیریت اخبار توجه کنند.


وی گفت: متاسفانه  رسانه‌های داخلی اغلب در در سوژه‌یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه‌های مثبت و امیدزا  مشکل دارند. 


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ابراز امیدواری کرد:  رسانه‌ها با استفاده از نتایج رساله  دکتری آقای رضایی و تولید و پرداخت جامع، دوطرفه و عینی و راه حل محور، امید و اعتماد  را در مردم افزایش دهند.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
14:42 - 1398/06/24
رأی هیأت عمومی

با عنایت به اینکه به موجب تبصره 1 ماده 33 قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی پیش بینی شده است و به موجب قسمت ذیل ماده 35 قانون مذکور و ماده 6 آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، این معافیت در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می شود، بنا به مراتب اطلاق مصوبـه مورد شکایت ناظر بر مواردی که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر الزاماً مستلزم طی آن از مقطع قبلی می باشد باعث اعمال محدودیت حق بر آموزش می شود و به همین جهت خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات وضع شده و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.