صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۱۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه:

ورود دیرهنگام رسانه‌های رسمی در موضوعات مهم هزینه زا و اعتماد زدا است

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در جمع خبرنگاران و مدیران روابط عمومی‌های شهرستان بابل با اشاره به راهبردهای مختلف رسانه‌ها در پوشش رویدادها بر ضرورت اتخاذ راهبرد واقع‌نمایی تأکید کرد و گفت: ورود دیرهنگام رسانه‌های رسمی در موضوعات مهم هزینه زا و اعتماد زدا است.
کد خبر : 415201

به گزارش گروه فرهنگ‌وهنر خبرگزاری آنا، اکبر نصرالهی در جمع خبرنگاران و مدیران روابط عمومی‌های شهرستان بابل با اشاره به راهبردهای مختلف رسانه‌ها در پوشش رویدادها بر ضرورت اتخاذ راهبرد واقع‌نمایی تأکید کرد.


نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری گفت: رسانه‌ها نباید وقایع منفی‌ را بزرگ و اخبار مثبت را کوچک‌نمایی کنند و یا راهبردهای سکوت و انکار را اتخاذ کنند.


وی با انتقاد از غفلت رسانه‌ها از اصل بالانس و توازن در ارزش‌های خبری و پرداخت اخبار مناطق و موضوعات مختلف گفت: تحقیقات نشان می‌دهد رسانه‌ها متأثر از نظریه مرکز و پیرامون و رویه نادرست رسانه‌های سراسری، خبرهای شهرستان‌ها و روستاهای مختلف را با وجود دارا بودن ارزش‌های خبری پوشش مناسب نمی‌دهند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با تشریح تاکتیک هزینه از سرمایه گفت همان‌طور که منافع ملی باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد، در شهرستان‌ها هم‌ ضرورت دارد منافع شهرستان بیش از منافع بخشی، سیاسی و جناحی مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد اما متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد تنش‌های سیاسی بعضاً خودساخته در رسانه‌های شهرستان‌ها بر اصول حرفه‌ای و منافع مردم غلبه دارد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد کار مسئولانه و صادقانه و انعکاس مشکلات مردم در کنار انتشار خدمات مسئولان و ارائه راه‌حل‌ها برای امید زایی و اعتماد افزایی باید در اولویت کار رسانه‌ها باشد.


نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری در تشریح تاریخچه و اهمیت تاکتیک‌های خبری گفت: تاکتیک‌های خبری سابقه‌ای به قدمت رسانه‌ها و تاریخ زندگی اجتماعی دارند اما با افزایش سواد رسانه‌ای مردم، تنگ‌تر شدن حلقه رقابت بین رسانه‌ها و گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی، متنوع، پیچیده و دستخوش تغییر شده‌اند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: با توجه به تاریخچه و امکانات رسانه‌های غربی و حمایت آشکار و پنهان برخی کنشگران سیاسی از رسانه‌های معاند، آموزش تاکتیک‌ها رسانه‌ای به مردم ضروری است و آن‌ها را در مقابل عملکرد مغرضانه رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی غیرمسئول واکسینه می‌کند.


به گفته نصراللهی، غفلت رسانه‌ها و مسئولان از استفاده مناسب از اصول و تاکتیک‌های رسانه‌ای و اقدام ‌به‌موقع و هم‌افزا و توجه ناکافی در بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم، انحراف افکار عمومی را در موضوعات مختلف موجب شده است به‌گونه‌ای که در بسیاری از موضوعات راهبردی رسانه‌های ملی و محلی در زمین رسانه‌های غیرمسئول و معاند بازی می‌کنند.


نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای اخیر در مورد دختر آبی اشاره کرد و افزود: ماجرای مربوط به دختران آبی مسئله‌ای نیست که رسانه‌های رسمی آن را شکل داده باشند، بلکه مشخص است که اتاق فکری پشت این مسئله بوده و با تاکتیک‌های رسانه‌ای، جریان‌سازی شده است.


وی گفت: ورود دیرهنگام رسانه‌های ملی از جمله صدا سیما با موضوعاتی مثل دختر آبی و شورش‌های ۷ دی ۹۶ برای کشور هزینه زا شده است ‌.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه مهم‌ترین سرمایه هر رسانه‌ای، اعتماد مردم به آن رسانه دانست و تأکید کرد: رسانه‌ها باید مراقبت کنند تا اعتماد را از دست ندهند و سرمایه خود یعنی اعتماد مردم را در مواقع لزوم و استثنایی به نفع منافع و امنیت ملی و روحی مردم هزینه کنند.


نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به تغییر آرایش رسانه‌ای و تنگ‌تر شدن عرصه رقابت بین رسانه‌ها به ضرورت اتخاذ تاکتیک شروع قبل از دیگران پرداخت و تصریح کرداذهان مردم مثل لوح سفید است و ورود دیرهنگام رسانه‌ها به موضوعات مهم موجب می‌شود رسانه‌های رقیب و غیرمسئول افکار عمومی را شکل دهند.


وی افزود: آرایش رسانه‌ای مردم تغییر کرده است؛ مردم هیچ تعهدی به رسانه خاصی نداده‌اند تا آن‌ها را ببینند و بخوانند و بشنوند؛ هیچ دستگاه و رسانه‌ای نمی‌تواند خبرها را حبس کند بنابراین شروع به‌موقع و قبل از دیگران از تاکتیک‌های مهم اعتماد زا و مخاطب افزا است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در پایان تأکید کرد: خبرها باید مردم‌محور باشد نه مسئول‌ و شهرت محور؛ اگر موضوعات خبری رسانه‌ها از بین مردم انتخاب شود، مردم به آن توجه و با رسانه نشردهنده اعتماد می‌کنند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر