وحید دژمی: شهرداری سالن مناسب تئاتر بسازد/ جشنواره باید بستر اجرای عمومی را فراهم کند
وحید دژمی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد از 15 سال مشق برگزاری جشنواره، با برپایی جشنواره تئاترشهر به جایگاهی رسید که چند سر و گردن از برخی از جشنوارههای دیرپا بلندتر باشد.»
کارگردان نمایش برگزیده چهارمین جشنواره تئاترشهر ادامه داد: «جشنواره تئاترشهر در طی چهار دوره برگزاری در حال بهتر شدن است به طوریکه امسال به لحاظ کیفی فاصله زیادی با دوره پیشین خود داشته است و این امر بخاطر عوامل انتخاب آثار بود که از سوی دبیر جشنواره معرفی شده بودند.»
وی تاکید کرد: «هیأت بازبینها و داوریها از افرادی تشکیل شده بودند که حرفی برای انتقاد باقی نمیگذاشتند چرا که از سه نسل متفاوت بودند و با سه اتمسفر هنری آثار را مورد بررسی قرار میدادند؛ برای مثال در بخش صحنهای آثار توسط ایرج راد، قطبالدین صادقی و حمیدرضا نعیمی مورد ارزیابی قرار گرفت که هریک گرایشهای مختلفی داشتند. البته سطح این دوره جشنواره و همچنین نوع انتخاب ارزیابان کار گروههای نمایشی را سختتر کرد.»
وی در ادامه اظهار کرد: «حضور گروههای جوان یکی از ویژگیهای مثبت جشنواره تئاترشهر محسوب میشود زیرا جوانانی که منتظر اجرا بودند جشنواره را مأمنی برای همکاری و اجرای آثارشان دیدند.»
دژمی درباره ویژگیهای نمایش «همان همیشگی» که در چهارمین دوره جشنواره بهعنوان اثر برگزیده معرفی شد، عنوان کرد: «مهمترین شاخصه این اثر متن نمایش است که به قلم ریما رامینفر به نگارش در آمده است. این متن پیانسیل بسیار بالایی برای اجراهای متفاوت دارد. متنی که پس از 15 سال مجدداً بازنویسی و تولید شده با صلاحدید رامینفر و عوامل گروه ژست به شکل امروزیتری در قالب جشنواره تئاترشهر اجرا شد.»
وی با تاکید بر اینکه همکاری رامینفر قوه اصلی به ثمر رسیدن و موفقیت این اجرا تا به امروز بوده است افزود: «موضوع این نمایشنامه دردی است که باعث درگیری مخاطب نمایش میشود. به زعم روانکاوان، اختلال عاطفی روانی و ترس اجتماعی در 90 درصد افراد جامعه وجود دارد و در برخی افراد با درصد پایین و در برخی دیگر با درصد بالاتر دیده میشود. در صورتیکه این اختلال تا سنین نوجوانی درمان نشود عواقب جبرانناپذیری خواهد داشت که در حقیقت همین عواقب خط اصلی داستان نمایش «همان همیشگی» را تشکیل میدهد.»
کارگردان نمایش «همان همیشگی» گفت: «نمایش روایت مردی است که با یک ترس اجتماعی بزرگ رودررو است و بهخاطر این اختلال زندگیاش تا آستانه فروپاشی ادامه پیدا میکند.»
وی درباره اجرای این نمایش در چهارمین جشنواره تئاترشهر تصریح کرد: «از آنجا که یکی از ضعفهای بزرگ هنر نمایش، کمبود سالن نمایشی است بزرگترین مشکلی که برای ارائه نمایش «همان همیشگی» داشتم نبود سالن مناسب برای اجرا بود.»
دژمی با تشکر از شهرداری برای تخصیص سالنهایش به اجرای تئاتر اظهار کرد: «فکر میکنم با اختصاص سالن نمایشی مناسبتر کیفیت کار بالاتر خواهد رفت. کسانیکه تئاتر کار میکنند به قدری در مضیقه هستند که همواره با کمی توجه و فراهم شدن حداقل امکانات قانع میشوند بنابراین از نظر ما نیز اگر سالنی به اجرای عمومی اثر اختصاص یابد که از کمترین استانداردهای لازم برخوردار باشد برای ما قانعکننده است.»
وی سپس به مشکلاتی که در اجرای نمایش «همان همیشگی» در قالب جشنواره تئاترشهر با آن روبهرو بوده است اشاره کرد و ادامه داد: «خانه نمایش اصولاً سالنی برای اجرای تئاتر نیست بلکه مدرسهای است که به فعالیتهای تئاتری اختصاص یافته است بنابراین قطعاً به لحاظ امکانات از استانداردهای لازم برخوردار نیست. معتقدم سالن بلکباکس با ابتداییترین امکانات برای جوانانی که تئاتر کار میکنند جایی برای حرف باقی نمیگذارد.»
وی درباره طراحیهای این اثر تشریح کرد: «نمایش «همان همیشگی» بر اساس متن رئالیستی طراحی شد اما از آنجا که آغاز و پایان نمایش در بازنویسی دستخوش تغییراتی شد، طراحی بخش انتهایی نمایش از رئالیسم فاصله گرفت و به سمت سوررئالیسم تغییر پیدا کرد. ما در این بخش از نمایش بهدلیل تغییر فرکانس روایی متن دکور را به سمت سوررئال نزدیک کردیم.»
دژمی درباره زمان و مکان نمایش تصریح کرد: «حال و هوای اثر زمان حال ما است و به همین دلیل من فکر میکنم دیدن آن تماشاگر را به علت همذات پنداری زیاد به فکر واردار می کند چراکه حرف نمایش، درد زمانه او است.»
وی درخصوص انتظاراتی که برای اجرای عمومی نمایش «همان همیشگی» دارد گفت: «کوچکترین کاری که جشنواره میتواند انجام دهد فراهم کردن بستری مناسب برای اجرای عمومی نمایش است. همچنین شهرداری میتواند سالنهای مناسب برای اجرای تئاتر ایجاد کند، اگرچه ما نمیخواهیم سالنهای آنچنانی برای ما ساخته شود بلکه چند سالن بلکباکس کوچک که در اختیار جوانان قرار گیرد برای ما راضیکننده و کافی است.»
انتهای پیام/