صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

الفبای علم توسط ابوریحان بیرونی بازتعریف شده است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: در علم تمدنی کل الفبای علم توسط اشخاصی چون ابوریحان و ابن‌سینا بازتعریف شده است. 
کد خبر : 413879

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن بلخاری صبح امروز در اولین نشست علمی و تخصصی ابوریحان بیرونی در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رنسانس، ریشه در تفکر فلسفی مسلمانان دارد، برخی بدون مطالعه و اطلاع از تاریخ تمدن علم، ابوریحان را به مذهب مانوی ارتباط می‌دهند، درحالی که ابوریحان براساس اسناد و آثار مبسوط فرد دین‌دار و آزاده‌ای توصیف شده است. 


وی افزود: هرکسی که تاریخ علم بداند، نمی‌تواند حضور بزرگانی چون ابن‌سینا و ابوریحان را در ظهور طبیعیات عالم انکار کند. ابوالوفا بوزجانی مرز دانش هندسه را جابه‌جا کرد. در علم تمدنی کل الفبای علم توسط اشخاصی چون ابوریحان و ابن‌سینا بازتعریف شده است. 


رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: ابن‌سینا با برجسته کردن روش عقلی تمدن، ایران را از چنگ خرافه رهایی بخشید. از لحاظ حریت دینی و شخصیتی، کتاب آثار الباقی ابوریحان بیرونی از آثار بی‌بدیل این فرزانه ایرانی است. 


بلخاری درباره دیانت ابوریحان بیرونی خاطرنشان کرد: ابوریحان در کتاب آثار الباقی از شیعیان دو فرقه  «زیدیه» و  «اسماعیلیه» نقد کرده و تحلیل آنها از خلق آسمان و زمین را محکوم کرده است. ابوریحان درخصوص واقعه عاشورا و کربلا نیز در بسیاری از آثار ابراز ارادت کرده است.


وی بیان کرد: ابوریحان در بسیاری آثار خود به عالم بودن امام جعفر صادق(ع) اقرار کرده و در دفاع از آن حضرت، همه مواضع اسماعیلیه را به چالش کشیده و نقد کرده است. 


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر