«ایده اصلی»؛ متمایز در فضا و ژانر و عامهپسند در موضوع
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ــ در ابتدا باید اکران فیلمی از یک فیلمساز زن و اضافه شدن او به جمع کارگردانان زن ایران را به فال نیک گرفت. آزیتا موگویی تهیهکننده و کارگردان فیلم سینمایی «ایده اصلی» بیش از ۲۵ سال است برای سینما زحمت کشیده و زوایا و فراز و فرودهای این حوزه را به خوبی میشناسد.
به یاد دارم سیروس الوند «هتل کارتن» را در سال 1375 ساخت و من اسم آزیتا موگویی را به عنوان دستیار کارگردان در تیتراژ آن فیلم دیدم. قدمت حضور او در سینما در مقایسه با فیلمسازان جوانی که بعد از چند فیلم کوتاه به تجربه بلند سینمایی روی میآورند، کارش را متفاوت میکند و این نقطه قوت برای فیلم و فیلمساز است. اگرچهدر چند سال اخیر فیلمسازان اولی همچون سعید روستایی شکوفا شدند و مسیر چندساله را یک شبه پیمودهاند، اما انتظار از هنرمندانی چون موگویی با توجه به این سابقه فعالیت قطعاً بیشتر است و این یک نقطه قوت برای سینما نیز هست.
پرداختن به مسائل اقتصادی در فیلم و مافیاهای اقتصادی که هر روز اخبار آن به گوش و چشم میرسد و ثروت را در انحصار عدهای خاص قرار گرفته داده است، یک ریسک برای این فیلم محسوب میشود. این اثر موضوعی را به تصویر کشیده است که نسبتی دقیق با واقعیات امروز جامعه دارد و باید آن را به نقاط قوت فیلم اضافه کرد.
تفاوت دیگر ایده اصلی با آثار روی پرده در ژانر آن است؛ ژانر معمایی و استفاده از هیجان و تعلیق که این روزها کمتر در سینما به آن پرداخته میشود. بهویژه در سالهای اخیر که سینما یا به سمت کمدیهای مستهجن غلتیده است یا به فیلمهایی که زیر چتر سینمای اجتماعی قرار میگیرند، متمایل شده است. در این وضعیت فیلمهایی شبیه «ایده اصلی» ساخته و اکران میشوند و این جنس آثار به تنوع سینمای ایران و مشخصاً ژانر مورد استفادهاش کمک میکند.
با همه این تعاریف کارگردان در اثر تازه خود از تغییر زاویه روایت بیش از حد استفاده کرده است. مخاطب ابتدا از زاویه دید سعید با بازی بهرام رادان با قصه روبهرو میشود؛ کاراکتری که سعی میکند در بردن مزایده هندورابی در برابر همسرش به اصطلاح کم نیاورد. این قصه با ریتم خوبی پیش میرود و همه را راضی نگه میدارد.
زاویه دید بعدی لاله وکیل سعید با بازی هانیه توسلی است که باز هم فیلم را به خوبی به پیش میراند، اما در ادامه کارگردان به نظر میرسد در تغییر زاویه روایت زیادهروی میکند و هنوز چالش های قبلی و درک روابط و پیچیدگیها از سوی تماشاگر هضم نشده است که روایت تازهای مطرح میشود و در نهایت روایت چهارمی که زد و بندهایی پنهانی کاراکترهای اصلی را آشکار میکند و برگ برنده کارگردان نیز در پایان رو میشود. اگرچه در این تغییر زاویه دید هر سکانس از چند منظر دیده میشود، اما این ترفند در بهرهبرداری زیاده از حد ناخواسته به ضد ترفند بدل میشود. با این وجود باید گفت «ایده اصلی» فیلمی برخوردار است و در شکل فعلی و با توجه به فیلمهای روی پرده ارزش این را دارد که تماشاگر بلیط بخرد و آن را بر پرده سینما تماشا کند.
«ایده اصلی» فیلمی به کارگردانی و تهیهکنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی امیر عربی تولید سال ۱۳۹۷ است و خلاصه داستان زیر را دربر میگیرد: ایران و اسپانیا برای راهاندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیدهاند، شرکتها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کردهاند. مهندس سعید پارسا که چندسالی است از همسرش رؤیا عضدی جدا شده و رئیس یکی از شرکتهای حاضر در مناقصه است. دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشتساز را دارند. رسیدن به موفقیت برای آدمهای این قصه منجر به پیچیدگیهایی در روایت آن میشود.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/