صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست علمی دانشگاه آزاد تهران شمال مطرح شد؛

برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست/ انفعال دبیرکل وقت سازمان ملل در پرونده هسته‌ای

سخنرانان در نشست علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به ابعاد مختلف قطعنامه‌های 598 و 2231 برجام پرداخته و در خصوص جایگاه دبیرکل سازمان ملل در حل و فصل مسائل سخن گفتند.
کد خبر : 412763

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، به مناسبت سالروز صدور اعلامیه دبیرکل وقت سازمان ملل مبنی بر متجاوز شناخته شدن عراق در جنگ با ایران، نشستی علمی با عنوان «از قطعنامه ۵۹۸ تا قطعنامه ۲۲۳۱ برجام، روندها و رویدادها» با سخنرانی تعدادی از اساتید مطرح حقوق بین الملل و با حضور صاحب‌نظرانی از این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.


در این نشست که با عنایت به همسویی گروه‌های علمی این واحد دانشگاهی با بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و به منظور عمل به این توصیه ایشان که «برای برداشتن گام های استوار درآینده، باید گذشته را درست شناخت»، سخنرانان به ابعاد مختلف قطعنامه‌های 598 و 2231 برجام پرداخته و در خصوص جایگاه دبیرکل سازمان ملل در حل و فصل مسائل سخن گفتند.


در ابتدای این نشست علیرضا جهانگیری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و سفیر سابق ایران در هلند، به ارائه مطالبی در خصوص قطعنامه 598، اجرای معاهدات مرزی با عراق و اقدامات و چالش‌های مربوطه پرداخت.


وی عناصر چالشی قطعنامه را موضوع، بازسازی، مرز، مسئولیت منازعه و غرامت و جبران خسارت برشمرد، سپس با اشاره به سابقه اختلافات مرزی ایران و بهانه‌های عراق در مجموعه معاهدات 1975 به تشریح موافقت‌نامه های تکمیلی مربوط به توافقات حول کشتیرانی در اروند و شط العرب، استفاده از آب‌های رودخانه‌های مرزی، کلانتران مرزی و تعلیف احشام پرداخت.


جهانگیری با اشاره به سابقه حضور در اداره مرزی معاونت حقوقی وزارت امورخارجه به چالش‌های قطعنامه 598 در خصوص توافقات مرزی پرداخت و اضافه کرد که هرچند این قطعنامه در بند 6، دبیرکل را در خصوص ارائه گزارش مفصل مسئولیت تجاوز ملزم می‌کند اما بند 7 آن در بخش جبران خسارت و پرداخت غرامت صرفا به تعیین آن پرداخته و از پرداخت غرامت حرفی به میان نمی‌آورد.


پس از آن عبدالحسین صفایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوشهر و وکیل ایران در محاکم بین المللی، مطالبی را پیرامون اعمال صلاحیت فراسرزمینی و رویکرد دوگانه ایالات متحده در منازعات بین المللی عنوان کرد.


وی ضمن تبیین مفهوم صلاحیت فراسرزمینی آمریکا آن را توسعه و تحمیل آثار حقوقی مقررات و صلاحیت دادگاه‌های آن کشور به کشورهای خارجی معرفی کرد و توسل به تحریم‌های ثانویه را از جمله ابزارهای آمرانه آمریکا برشمرد.


صفایی با بیان نظرات حقوق‌دانان برجسته جهانی در نقد رویکرد یکجانبه گرایانه این کشور اذعان کرد: گویا آمریکا درصدد است قوانین ایالات متحده را به عنوان محصولی صادراتی به کشورهای جهان معرفی کند. ایشان در نتیجه گیری خود این تدابیر و دستورات اجرایی ایالات متحده را ناقض تمامی اصول مسلم حقوق بین الملل شمرده و شیوه‌ای نامشروع برای توسعه قلمرو جغرافیایی این کشور دانست.


پس از آن فتح الله رحیمی، مدیرگروه حقوق بین الملل واحد تهران شمال و از قضات برجسته کشور در سخنرانی خود ضمن تبیین ماهیت برجام و قطعنامه 2231 به مکانیسم‌های موجود در آن پرداخت و اشاره کرد که علی‌رغم دستاوردهای حقوق بین الملل، این توافق مناقشات سیاسی و بدعهدی آمریکا و نقض تعهدات طرف مقابل، مبانی حقوقی را با چالش مواجه کرده است. هر چند در مکانیسم حل و فصل اختلافات موجود در آن وضعیت پایبندی طرفین به تعهدات، رأی‌گیری در شورای امنیت راجع به شکایت برجامی و نظارت شورای امنیت بر برخی از فعالیت‌های مندرج در برجام دیده شده است.


نوذر شفیعی، مدیرگروه روابط بین الملل واحد تهران شمال و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، سخنران بعدی بود که ابعاد حقوقی برنامه موشکی ایران در چارچوب نظریه‌های روابط بین الملل را تحلیل کرد.


ویضمن اشاره به نظریه نوواقع گرایی و برنامه موشکی ایران اذعان کرد که آنارشی و هرج و مرج موجود در نظام بین الملل دولت‌ها را وادار به جستجوی امنیت کرده و امنیت در پرتو توانمندی نظامی تحقق می‌یابد.


وی همچنین با پرداختن به نظریه لیبرالیسم در روابط بین الملل به این نکته اشاره کرد که غرب سعی دارد از طریق رژیم‌های بین المللی خودساخته از جمله رژیم کنترل تکنولوژی موشکی، فعالیت‌های موشکی ایران را متوقف کند؛ در حالی که منطق روابط بین الملل واقع گرایانه موازنه قدرت را توصیه می‌کند. از این منظر تسلیحات موشکی جمهوری اسلامی ایران سبب موازنه قدرت شده که این موضوع باعث منصرف کردن دیگر کشورها از حمله به کشور ما می‌شود. بنابراین از دید جمهوری اسلامی ایران موشک جزو منافع حیاتی ایران است و منافع حیاتی یعنی منافعی که یک کشور حاضر است برای آن بجنگد و قابل مذاکره نیست.


 سکینه ببری گنبد، عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل واحد تهران شمال و  مدیر امور بین الملل این واحد دانشگاهی، به عنوان آخرین سخنران به تحلیل جایگاه دبیرکل سازمان ملل متحد پرداخت  و به نقش متعارض شورای امنیت اشاره کرد.


وی ضمن پرداختن به مکانیسم انتخاب دبیرکل طبق منشور ملل متحد، این سازوکار را ناکارآمد دانسته و دخالت اعضای دائم شورای امنیت در انتخاب گزینه‌های مورد نظر خود را شاهدی بر این مدعا دانست.


وی سپس نقش نسبتا فعال دبیرکل وقت سازمان ملل در تعیین متجاوز در جنگ تحمیلی و انفعال دبیرکل وقت سازمان ملل در پرونده هسته‌ای را نشانی از نقش فرمایشی این نهاد خواند.


انتهای پیام/4133/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر