صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد اسلامی باید تعالی علوم انسانی را تثبیت کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد، ساختاری عظیم است که باید نقش خود را در تعالی علوم انسانی با اثرگذاری هیئت‌های اندیشه‌ورز تثبیت کند.
کد خبر : 412279

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری صبح امروز در سومین روز همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد با اشاره به اهمیت شکل‌گیری معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در طول حیات انقلاب اسلامی مطالعات و کارهای مختلفی در حوزه علوم انسانی انجام شده است که بسیاری از آن‌ها در مرحله اقدام ابتر مانده است، تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر برای عملیاتی کردن این طرح‌ها در دانشگاه است.


وی افزود: رئیس هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قویاً حامی و پشتیبان شکل‌گیری معاونت علوم انسانی و هنر بوده‌اند و به جد پیگیر تحولات مربوط به این حوزه هستند. دانشگاه در غرب ابتدا با محوریت کلیسا و براساس سرمایه‌داری و ارتباط گیری با شرق ایجاد شده است. مراحلی همچون رنسانس دینی تا عصر روشنگری در 800 سال گذشته اتفاق افتاده است.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه غربی که توسط کلیسا شکل گرفته اکنون در مقابل دین و عهدین قرار گرفته است. علم تجربی موجب نقض وحی و دین از سوی غرب شد و ابزارهای معرفتی از بین رفتند. امروز سکولاریسم، اومانیسم و لیبرالیسم پایه و اساس تفکر غرب را تشکیل داده و انسان‌محوری جایگزین خدامحوری و دین محوری شده است.


کلانتری بیان کرد: دانشگاه در دوران گذار 800 ساله هم موثر و هم گاهاً متاثر بوده است. دارالفنون مبدأ و نماد دانشگاه در ایران است و امام خمینی(ره) نیز به این مبدأ اعتقاد داشتند. نهاد دانشگاه در ایران هم از منظر شکل و هم از منظر محتوا از غرب اقتباس شده است، درحالی که از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دانشگاه غربی ماهیتی ضد دین و ضد فرهنگ اصیل و بی‌توجه به نیازهای کشور دارد.


وی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) در خصوص نهاد دانشگاه عنوان کرد: رهبر فقید انقلاب اسلامی به انقلاب در دانشگاه‌ها معتقد بوده و خواستار تداوم انقلاب فرهنگی در فضای دانشگاه بودند. تدوین رشته‌هایی متناسب با نیازهای کشور و نه منطبق با نیازهای غرب، می‌تواند اصلی‌ترین تحول و تعالی علوم انسانی باشد.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، ساختاری عظیم است که باید نقش خود را در تعالی علوم انسانی با اثرگذاری هیئت‌های اندیشه‌ورز تثبیت کند.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر