تحریمهای آمریکا مانع دریافت جایزه نقدی شد/پهپاد شریف بالاتر از همه
به گزارش خبرنگار علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا یکی از معتبرترین انجمنهای بینالمللی هوافضا در جهان است که هر سال مسابقهای در زمینه طراحی موشک، هواپیما و توربین هوایی برگزار میکند. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که امسال برای نخستین بار در بخش طراحی توربین بادی شرکت کرده بودند موفق به کسب مقام اول شدند.
علیرضا ابراهیمی یکی از اعضای تیم دانشجویی فراس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: طراحی توربین بادی در مسابقه انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا در دو بخش مجزا برگزار میشود. در بخش اول سه تیم برتر بر حسب امتیاز تیم داوری انتخاب میشوند و در بخش دوم نیز این سه تیم برای ارائه شفاهی به کنفرانس انرژی و پیشرانش آمریکا دعوت میشوند.
وی افزود: 25 تیر ماه اعلام شد که تیم دانشگاه شریف یکی از سه تیم منتخب بود که برای ارائه شفاهی و حضوری به این کنفرانس دعوت شد. متأسفانه بهدلیل مشکلات ویزا و عدم تأمین منابع مالی امکان حضور تیم در آمریکا وجود نداشت. به همین دلیل درخواست دادیم ارائه بهصورت ویدئوکال صورت بگیرد.
ابراهیمی بیان کرد: ارائه طرح بهصورت شفاهی، 30 تیر برگزار شد و بعد از بررسی ارائه سه تیم، گروه دانشگاه صنعتی شریف عنوان مقام اول را کسب کرد. جایزه مقام اول این مسابقه هزار دلار است اما به دلیل تحریمها امکان نقد شدن این مبلغ برای ما وجود ندارد. گواهینامهای نیز به دانشگاه و تکتک اعضای تیم تعلق میگیرد.
گفتنی است یکی از تیمهای رقیب در بخش دوم مسابقه انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا تیم دانشگاه کانزانس بود که سالهای پیش مقام اول این مسابقه را کسب میکردند. تیم دانشگاه کانزانس امسال مقام سوم این مسابقه را کسب کرد.
اعضای تیم 9 نفره دانشگاه صنعتی شریف را دانشجویان کارشناسی تشکیل میدهند که شامل سعیده کاظم بیگی، علیرضا ابراهیمی، امیر ناظمی، حجت اعتمادیان، ابوالفضل ذوالفقارینسب، وحید دانش، مهدی اثنی عشری، امیررضا صافیزاده و مهدی جمشیدیها میشود. کاوه قربانیان عضو هیئت علمی دانشکده هوافضای دانشگاه شریف در مقام سرپرست و محمدرضا امینی مقام بهعنوان مشاور پروژه در این تیم حضور داشتند.
موضوع این مسابقه بینالمللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور پهپادهای جستجو و نجات با مداومت پروازی بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با 67% افزایش نسبت توان به وزن، 31% کاهش مصرف سوخت ویژه و 35% کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهرهبرداری شد.
این پهپاد بهواسطه موتور توربین گاز هوایی طراحیشده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد در حین برخاست برابر با 10 هزار و 500 پوند و سقف پروازی 50 هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از 25 ساعت و 3700 کیلومتر ارتقا میدهد.
انتهای پیام/4127/4021/پ
انتهای پیام/