کارآفرینان در شرایط نامطلوب اقتصادی بهتر میتوانند بر مشکلات جامعه تمرکز کنند
روحالله دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره نحوه کارآفرینی در شرایط نامطلوب اقتصادی گفت: کلمه کارآفرینی (Entrepreneurship) در زمانهای مختلف تعاریف مختلفی داشته است که این تعاریف متناسب با رشد اقتصادی تغییر کرده است. کارآفرینی در برههای از زمان به معنای ایجاد شغل بوده و امروزه به معنای خلق ارزش تلقی میشود.
وی افزود: بهوضوح میتوان دریافت که تعریف این کلمه متناسب با شرایط اقتصادی حاکم بر یک جامعه بیان شده و میتوان نتیجه گرفت که در جامعه امروز ما الزامی به استفاده از آخرین تعریف آن نیست. ممکن است امروز شرایط کشور ایجاد شغل و ریسکپذیری را کارآفرینی تلقی کند و به احتمال زیاد در آینده تعریف ما از کارآفرینی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تعریفی متفاوتتر از آنچه در دنیا مرسوم است، باشد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: کشورهایی که در حال حاضر در رتبه برتر اقتصاد و نوآوری در دنیا هستند را وقتی بررسی میکنید، متوجه یک نکته مهم میشوید و آن سرمایهگذاری بر روی اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری است. حال این سوال مطرح میشود که اکوسیستم چه تاثیری بر روی اقتصاد دارد؟ یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی توسعه اقتصادی تقویت اکوسسیستمهای کارآفرینی و نوآوری است.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه حاصل کارآفرینی تولد کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط است، گفت: معمولاً در اکثر کشورهایی که اقتصاد پیشرفتهای دارند، بیش از 90 درصد آمار کسبوکارهای اقتصاد ملی به کارآفرینی بخش خصوصی مربوط میشود. این کسبوکارها با سرمایه بخش خصوصی ایجاد میشوند و اولین برآیند راهاندازی آنها، پس از مراحل رشد و پایداری، ایجاد اشتغال در شرایط حداقلی برای موسسان آن و در شرایط مطلوب به دهها نفر نیروی کار دیگر است.
وی بیان کرد: اگر اختراعات ثبت شده را اولین گام و موتور محرک یک جامعه نوآور و فناور دانشمحور بدانیم، آمارها نشان میدهد که تعداد اختراعات ثبت شده توسط کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط حدود 3 برابر تعداد اختراعات ثبت شده بخش خدمات عمومی(دولتی) و کسبوکارهای بزرگ است. اینکه افراد در یک شرایط اقتصادی نامطلوب شروع بکار میکنند دلیل بر عدم موفقیت آنها در کسبوکار نیست.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تجربه نشان میدهد که موفقترین کسبوکارها، دارای ایدهای هستند که مستقیماً به حل یک مشکل واقعی جامعه در ازای دریافت هزینهای منطقی و معقول میپردازند، بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که در شرایط نامطلوب اقتصادی بیشتر و بهتر میتوان بر مشکلات واقعی جامعه تمرکز و راه حلی منطقی با دریافت هزینهای منصفانه برای آن ارائه کرد.
دهقانی فیروزآبادی مجموعه عوامل دانشی در راه اندازی کسبوکار را ضامن موفقیت کارآفرینان دانست و گفت: این دانش عمدتاً یک دانش ضمنی است و بایستی در شرایط واقعی کسب و به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش سالانه موسسه توسعه جهانی کارآفرینی (GEDI)، که به عنوان گزارش شاخص جهانی کارآفرینی 2018 (GEI Report 2018 )منتشر شده، کشور ایران دارای رتبه 72 بین 137 کشوری است که این ارزیابی روی آنها صورت گرفته است. بر اساس دادههای منتشر شده، بدترین وضعیت شاخصهای دهگانه اندازهگیری شده مربوط به پذیرش ریسک (1%) و درک فرصت (10%) بوده که به وضوح بر اهمیت آموزش و انتقال دانش کارآفرینی و همچنین لزوم اقدامی حمایتگرانه و جامع از سوی بخشهای حمایت کننده اکوسیستم کارآفرینی را مورد تاکید قرار میدهد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر عوامل موثر و مورد نیاز اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری ایران؛ دانش کارآفرینی، ارتباطات، انگیزه و امید است. پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به منظور کمک به تقویت و بهبود اکوسیستم کارآفرینی در راستای وظایف ذاتی خود با وجود مجموعه افراد متخصص حاضر به همکاری با تمامی کسبوکارهای نوپا و ارائه مشاوره در موضوعات مختلف است.
انتهای پیام/4107/4116/
انتهای پیام/