صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
صبح امروز انجام شد؛

بررسی تخلفات وزارت آموزش‌وپرورش در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

شکایات واصله از تخلفات صورت گرفته در وزارت آموزش‌وپرورش در نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با حضور سرپرست این وزارتخانه موردبررسی قرار گرفت.
کد خبر : 410261

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، نشست کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) به‌منظور بررسی شکایات واصله از تخلفات صورت گرفته در وزارت آموزش‌وپرورش اعم از افت شدید تحصیلی دانش آموزان مدارس استان فارس، نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر و نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال گذشته با حضور سید جواد حسینی سرپرست این وزارتخانه موردبررسی قرار گرفت.


طرح ساماندهی مدارس در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرار گرفت


سید جواد حسینی بابیان اینکه تخلفات صورت گرفته در دوره فعالیت‌های وزیر سابق صورت گرفته است، افزود: تخلفات صورت گرفته توسط دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات موردبررسی قرارگرفته و به‌طورقطع بر اساس قانون مجازاتی برای متخلفان اعمال خواهد شد.


سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش افزود: افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان مدارس استان فارس به اصلاح سیستم مدیریتی منتهی می‌شود چراکه نادیده گرفتن مدارس دولتی و ایجاد مدارس غیرانتفاعی به‌منظور دریافت هزینه‌های گزاف جرم محسوب می‌شود.


وی بابیان اینکه اخذ شهریه‌های بالا توسط برخی مدارس موضوعی غیرقابل کتمان است، تأکید کرد: تاکنون 85 درصد ثبت‌نام‌های مدارس انجام‌شده، 10 هزار بازرسی از نحوه ثبت‌نام‌ها داشته‌ایم، 4 هزار شکایت دریافت کرده‌ایم که 10درصد مربوط به مدارس پولی و 4 درصد به مدارس دولتی مرتبط بوده است که خارج از تعرفه شعبه نظارت، شهریه دریافت کرده‌اند.


حسینی بابیان اینکه یکپارچه‌سازی دریافت شهریه‌ها از طریق 100 سامانه در آموزش‌وپرورش پیگیری می‌شود، عنوان کرد: طرح ساماندهی مدارس به دلیل تنوع این مدارس در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرارگرفته است چراکه در شرایط کنونی 24 نوع مدرسه در ایران وجود دارد که در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود، از سوی دیگر در نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در دوره‌های قبل تخلف صورت گرفته که آن را جبران خواهیم کرد، همچنین اجرای طرح شهاب را به‌طورجدی پیگیری می‌کنیم.


وی یادآور شد: در مورد نحوه برگزاری آزمون سمپاد سال گذشته حقوق 3 هزار دانش‌آموز تضییع‌شده که مسئولیت آن را می‌پذیریم و به همین دلیل آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم در 8 شهریورماه برگزار می‌شود ضمن اینکه سهمیه نقاط محروم را نیز افزایش داده‌ایم.


آزمون سال گذشته مدارس سمپاد با روش علمی برگزار نشد


محمد پورتقی دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون با انتقاد از نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال گذشته گفت: این آزمون به روش عجیبی هم ازنظر طرح و هم نوع سؤالات برگزار شد چراکه سؤالات آن توسط مرکز آموزش‌وپرورش استثنایی طرح‌شده بود که رویه مطلوبی نیست به همین دلیل پذیرفته‌شدگان این آزمون در سال گذشته از سطح علمی مطلوبی برخوردار نبودند.


وی اظهار کرد: در پی برگزاری این آزمون تعدادی از دانش آموزان پذیرفته‌شده از حضور در مدارس سمپاد جا ماندند به همین دلیل قرار بر این شد تا آزمون خاصی در پایه‌های هفتم و هشتم برگزار شود تا دغدغه کاهش ظرفیت در این مورد رفع شود چراکه گفته‌شده بود مشکلات مربوطه در این بخش ناشی از لابی‌گری مدارس غیرانتفاعی بوده است.


دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون در پایان از مسئولان مربوطه خواست که تخلفات صورت گرفته در نحوه برگزاری این آزمون توسط وزارت آموزش‌وپرورش موردبررسی قرارگرفته و به‌گونه‌ای تدبیر شود تا در آزمون امسال انجام این تخلفات تکرار نشود.


23 هزار نفر برای شرکت در آزمون تکمیل ظرفیت مدارس سمپاد ثبت‌نام کرده‌اند


فاطمه مهاجری رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اذعان بر اینکه سؤالات آزمون سال گذشته مدارس سمپاد توسط این مرکز طرح نشده بود، افزود: برای احقاق حقوق دانش‌آموزانی که در پی برگزاری آزمون با مشکل مواجه شدند، آزمونی را در 8 شهریور به‌منظور تکمیل ظرفیت این مدارس برگزار خواهیم کرد که 40 سؤال آن از دروس تعیین‌شده و 60 سؤال برای تعیین سطح هوش آن‌ها خواهد بود.


وی تأکید کرد: تاکنون 23 هزار نفر در سامانه برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند و درنهایت دو هزار و 700 نفر پذیرفته خواهند شد ضمن اینکه در برخی شهرهای مناطق محروم ازجمله ایلام و گچساران ظرفیت‌ را افزایش داده‌ایم.


تعیین مهلت یک‌هفته‌ای برای ارائه گزارش از نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر


داوود محمدی در ارائه مصوبات این نشست افزود: پرونده‌هایی به هیئت‌رئیسه به تخلفات اداری در حوزه فعالیت‌های وزارت آموزش‌وپرورش ارجاع داده‌شده که نتیجه آن باید در قالب گزارش به این کمیسیون ارائه داده شود، همچنین لازم است پرونده‌هایی با وجه کیفری و قضایی در استان فارس تا حصول نتیجه توسط سازمان بازرسی پیگیری شود ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود که اصلاح رویه‌هایی که توسط سازمان بازرسی کل کشور ارسال‌شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش اجرایی شود.


نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یکی از مواردی که باید به‌طورجدی پیگیری شود نظارت بر نحوه رسیدگی به شکایات ارسالی در حوزه وزارت آموزش‌وپرورش از سوی کمیسیون‌ها به این وزارتخانه است که باید با دقت بیشتری بررسی شود، همچنین نظارت بر یکپارچه‌سازی مدارس در نحوه اخذ شهریه باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.


رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بررسی تخلفات صورت گرفته در آموزش‌وپرورش استان فارس ممکن است در سایر استان‌ها نیز انجام‌شده باشد بنابراین باید این مهم موردبررسی قرارگرفته و گزارش آن ظرف مدت 3 ماه آینده به این کمیسیون ارائه شود.


وی تأکید کرد که مشکل ایجادشده در آزمون سال گذشته مدارس سمپاد باید با اصلاح رویه رفع شود، همچنین از مسئولان آموزش‌وپرورش خواست تا گزارش در مورد نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر را تا هفته آینده به این کمیسیون ارائه دهند.


بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در تشریح مباحث مطرح‌شده در این نشست افزود: وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان بنیادی‌ترین وزارتخانه کشور هم ازلحاظ پرورش نیروی انسانی و هم تضمین آینده علمی کشور و هم گستردگی طیف مخاطب از اهمیت بسزایی برخوردار است کما اینکه بالغ‌بر 12 میلیون دانش‌آموز و یک‌میلیون جمعیت فرهنگیان را تحت پوشش دارد.


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه گستردگی جمعیت مخاطب وزارت آموزش‌وپرورش باعث افزایش شکایات واصله از این حوزه در کمیسیون اصل 90 شده است، ادامه داد: در این نشست 3 پرونده از شکایات واصله در حوزه آموزش‌وپرورش را موردبررسی قراردادیم و سایر شکایات در مورد مدرسه در غرب تهران و مشکلات آموزش‌وپرورش با اوقاف، بنیاد‌ها و سازمان‌ها در نشست آتی این کمیسیون موردبررسی قرار خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: یکی از پرونده‌هایی که در این نشست موردبررسی قرار خواهد گرفت شکایات مربوط به وضعیت آموزش‌وپرورش استان فارس مبنی برافت شدید تحصیلی دانش آموزان حتی در مدارس تیزهوشان، تخلف در واگذاری‌های زمین به‌عنوان خیریه‌های بزرگ و مسکوت ماندن آن‌ها و رانت از ابعاد تحصیلی و مادی و دریافت شهریه‌های بالا توسط مدارس غیرانتفاعی بود.


پارسایی یادآور شد: کمیسیون اصل 90 از یک سال و اندی قبل با وزارت آموزش‌وپرورش در مورد ارائه این شکایات مکاتبه کرد اما آن‌ها وجود این تخلفات را رد کردند و درنهایت با اصرار شاکیان این موضوع از طریق سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات پیگیری شد و تعداد قابل‌توجهی از این شکایات وارد دانسته شد که در حال بررسی است ضمن اینکه برخی از آن‌ها به صدور حکم منتهی شده اما هنوز اجرایی نشده است.


سیستم مدیریتی وزارت آموزش‌وپرورش نیاز به ترمیم دارد


وی اظهار کرد: موضوع نگران‌کننده این است که به‌رغم تکذیب وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان‌های نظارتی صحت این تخلفات را تأیید کردند که نشان می‌دهد این وزارتخانه نیاز به ترمیم و اعمال تغییراتی دارد تا مانع از دخل و تصرف افراد در بدنه آن شود ضمن اینکه پاسخ سلیقه‌ای مسئولان این وزارتخانه به کمیسیون اصل 90 جرم محسوب می‌شود.


پارسایی خاطرنشان کرد: نحوه واگذاری اردوگاه شهید باهنر از دیگر موضوعات موردبررسی در این نشست بود چراکه واگذاری این مجموعه در سال95 با حدود 8 هزارمیلیارد تومان کمتر از قیمت کارشناسی شده صورت گرفت که با محاسبه این رقم بر اساس تورم کنونی اختلاف آن چندین برابر خواهد شد بنابراین قرار شد وزارت آموزش‌وپرورش گزارش در این مورد را تا هفته آینده به کمیسیون ارائه دهد.


وی عنوان کرد: ترفندی که شرکت‌های خریدار به افراد ذینفع در مورد واگذاری این اردوگاه به‌کاربرده بودند به‌گونه‌ای است که مردم و فرهنگیان از نتیجه واگذاری سهام آن درگیر می‌شوند ضمن اینکه این دغدغه وجود دارد که این مشکل به سمت صندوق بازنشستگی پیش برود به همین دلیل کمیسیون اصل 90به‌طورجدی این موضوع را پیگیری کرده و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز گزارش دقیقی را به‌صورت شفاهی در این مورد ارائه دادند که قرار است آن را به‌صورت مکتوب ارائه دهند، از سوی دیگر لازم است سایر واگذاری‌های این وزارتخانه نیز موردبررسی قرار گیرد.


پارسایی بیان کرد: جامعه فرهنگی بیشترین بار را به دوش دارند اما درآمد آن‌ها پاسخگوی امکانات اولیه زندگی هم نیست بنابراین تخلف در هر زمینه‌ای در این وزارتخانه قابل‌پذیرش نیست و جرم آن چندین برابر بیشتر از سایر بخش‌ها محسوب می‌شود.


وی افزود: بررسی شکایات از نحوه برگزاری آزمون مدارس سمپاد در سال گذشته از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست موردبررسی قرار گرفت و پیش‌ازاین نیز در کمیته فرهنگی پیگیری شده بود و درنهایت تخلف در نحوه برگزاری آن وارد دانسته شد و قرار شد برای جبران تضییع حقوق دانش‌آموزان در این آزمون امسال برای پایه هشتم نیز آزمون برگزار شود.


پارسایی اظهار کرد: تنوع مدارس در ایران از دیگر مشکلاتی در حوزه آموزش‌وپرورش بوده که در این نشست موردبررسی قراردادیم کما اینکه 24 نوع مدرسه در کشور وجود دارد که این موضوع در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود بنابراین نشان می‌دهد که وجود آن تنها منافع گروه خاص دارای قدرت را تأمین می‌کند و باعث ایجاد تبعیض بین دانش‌آموزان می‌شود و به‌غیراز تحمیل هزینه برای والدین این دغدغه را ایجاد می‌کند که فرزندشان را در کدام‌یک از این مدارس ثبت‌نام کنند به همین دلیل یکی دیگر از مصوبات این نشست این بود که این موضوع توسط سازمان‌های نظارتی بررسی‌شده و نتیجه آن ظرف مدت 3 ماه آینده به کمیسیون گزارش شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد: وجود مدیران متخلف در حوزه آموزش‌وپرورش که ممکن است بعد از عزل در پست‌های دیگر به کار گمارده شوند از دیگر موضوعات نگران‌کننده بوده که نیاز به نظارت دقیق دارد تا بعدازاین افرادی در این جایگاه فعالیت کنند که انجام وظایف سنگین این وزارتخانه در قبال دانش‌آموزان، آینده علمی کشور و جامعه فرهنگی را در اولویت دستور کار خود قرار دهند.


انتهای پیام/4034/


سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: وزارت آموزش‌وپرورش باید در مورد برخورد با متخلفان به‌طورجدی ورود کند هرچند جای امیدواری دارد که سرپرست این وزارتخانه عزم جدی برای مبارزه بارانت و تخلفات اقتصادی و تلاش برای احقاق حقوق فرهنگیان دارد.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر