صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
تخلیه لجن از تالاب انزلی 20 سال زمان می‌برد؛

کلانتری: با تولید خودروهای سواری دیزلی مخالفیم/ کوچکترین قدمی برای کاهش مصرف انرژی در کشور برنداشتیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از شرکت‌های خودروساز رقم قابل توجهی را در بحث تولید خودروهای دیزلی سرمایه‌گذاری کرده بود ولی با توجه شرایط آب و هوایی کشور، سازمان محیط زیست با آن مخالف است.
کد خبر : 410231

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا عیسی کلانتری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در خصوص وضعیت احیای تالاب انزلی اظهار کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد از تالاب انزلی از رسوبات پر شده است و بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده بود طرحی مکانیکی برای احیای آن مطرح شد ولی با توجه به این‌که این فعالیت نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده و همچنین امکان فیزیکی آن وجود ندارد این طرح منتفی شد.


وی تصریح کرد: در این طرح ۷۰۰ میلیون تن رسوب می‌بایست با حدود ۳۵ میلیون تریلی از منطقه خارج می‌شد که عملاً انجام چنین اقدامی حدود ۲۰ سال زمان می‌برد.


رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: موضوعی در دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح شد که بر اساس آن یک مرکز تحقیقاتی که در موضوع تخلیه لجن از استخرهای میگو و ماهی در جنوب کشور فعالیت می‌کرد اعلام آمادگی برای تبدیل این لجن به غذای ماهی‌ها کند.


کلانتری با اشاره به این مطلب که این طرح در سال ۹۴ به سازمان رسید، افزود: این طرح در سال ۹۶ به‌صورت آزمایشی در چهار استخر به صورت آزمایشی انجام شد و پس از موفقیت‌آمیز بودن در استخرهایی به مساحت ۵۰ هکتار  قرار بود تا به صورت مرحله‌ای کل تالاب را تحت پوشش قرار دهد.


وی ادامه داد: این طرح در حال حاضر به‌دلیل نبود دانش کافی از سوی دادستان انزلی متوقف شده است که هر چند برخی از مخالفین آن کسانی بودند که به‌دنبال پروژه اولیه یعنی تخلیه مکانیکی تالاب بودند ولی با وجود نیمه کاره ماندن فعالیت‌های احیا در منطقه ۵۰ هکتاری تاکنون ۳۰ سانتی متر از عمق تالاب پایین رفته است.


رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا در ارتباط با اقدامات یکی از شرکت‌های خودروساز برای تولید خودروهای سواری دیزلی گفت: یکی از شرکت‌های خودروساز رقم قابل توجهی را در بحث تولید خودروهای دیزلی سرمایه‌گذاری کرده بود با توجه به این‌که کشور در یک منطقه خشک و دمای بالا است و ترکیبات ثانویه سوخت می‌تواند گازهای آلاینده را ایجاد کند و سازمان محیط زیست با آن مخالفت کرده بود.


وی با اشاره به این مطلب که این شرکت خودروساز با وجود نظر سازمان حفاظت محیط زیست همچنان بر تصمیم خود اصرار داشت، افزود: با توجه به اصرار خودروساز کنسرسیومی با ترکیب ۱۳ دانشگاه مطرح کشور تشکیل شد تا سیاهه انتشار هوای کلانشهرها را تعیین کند در هفته گذشته جمع‌بندی آنها ارائه شده از نظر آنها با قرار گرفتن این خودروها در مسیر تولید کاملاً مخالف است.


کلانتری در ادامه در خصوص سدسازی کشور ترکیه در قالب طرح گاپ سخن به میان آورد و گفت: ترکیه سال‌های پیش از زمان جنگ ایران و عراق پیرو عهدنامه‌ای شروع به ساخت سدهای مرزی کرده و در قالب آن طرح، ۵۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های خود را مهار کرده است و این موضوع مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این مطلب که شفافیت لازم در ارتباط با آب‌های مرزی وجود ندارد، افزود: ما مشکل را با کشورهای دیگر همچون افغانستان و عراق نیز داریم که البته وزارت امور خارجه به دنبال بررسی و فعالیت در راستای حل این موضوع است هر چند ترک‌ها استفاده از این آب‌های خروجی را حق خود می‌دانند.


وی در ارتباط با موضوع ریزگرد در کشور نیز گفت: از زمانی که سیستم مهار آب‌های جاری در کشور به واسطه پروژه‌های سدسازی آغاز شد فعالیت‌ها در راستای توسعه پایدار نبوده و همه آب‌ها را مهار کردند در حالی‌که بر اساس تفاهمنامه‌ای بین‌المللی همه کشورها تنها حق استفاده از ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود را دارند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما به دلیل اطلاعات کم نسبت به توسعه پایدار همه آب‌های خود را مهار کرده و حقیقی را برای طبیعت قائل نشدیم ادامه داد: با وجودی که سدهای ساخته شده جلوی خسارات ناشی از سیلاب‌ها را می‌گرفت ولی زمانی که شدت تبخیر ۲۰ برابر میزان بارش دارد این بارش‌ها می‌توانست خود عاملی برای جلوگیری از گسترش ریزگردها باشد ولی این موضوعات مورد توجه قرار نگرفت.


وی با بیان این‌که ساختار خاک در مناطق کانون ریزگرد خرد شده است، گفت: تنها عامل همبستگی خاک خرد شده در مناطق جاری شدن سیلاب‌ها بود که ما آن را از طبیعت گرفته است که به‌عنوان از نمونه می‌توان به سد جیرفت اشاره کرد که جازموریان را تبدیل به منطقه گرد و غبار کرده است.


کلانتری با اشاره به این مطلب که امسال ۱۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با گرد و غبار از سوی دولت تخصیص داده شده که در سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: اقدامات مناسبی در راستای مبارزه با گرد و غبار انجام شده که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به نهال‌کاری در ۲۱ هزار هکتار در خوزستان اشاره کرد.


وی تصریح کرد: ۹ هزار هکتار از این نهال کاری‌ها به‌دلیل گرمای هوا و سیلاب از بین رفته که این موضوع با توجه به شرایط منطقه طبیعی است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به حقابه تالاب هامون از افغانستان اشاره کرد و افزود: آبی که امسال از افغانستان به سمت تالاب هامون جاری شده ناشی از عدم توانایی این کشور در مهار آب بوده است ولی با توجه به تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی این کشور می‌بایست ۲۶ متر مکعب در ثانیه آب وارد ایران کند.


کلانتری ادامه داد: اختلاف نظر میان دو کشور بر اساس این است که میزان ۸۲۰ میلیون متر مکعب آبی که از افغانستان وارد می‌شود برای استفاده به‌عنوان کشاورزی و آب شرب است و حقابه طبیعی بر سر جای خود باقی مانده که این موضوع از طریق وزارت امورخارجه در حال مذاکره است.


وی در ارتباط با موضوع انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه سخن به میان آورد و گفت: ارتفاع دریاچه وان ۴۵۰ متر بالاتر از دریاچه ارومیه بوده و فاصله میان این دو دریاچه ۱۶۵ کیلومتر است؛ با توجه به مطالعاتی که از چهار سال پیش در ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شده به این نتیجه رسیدیم که انتقال آب از وان به‌عنوان یک گزینه مطرح شود.


کلانتری ادامه داد: با توجه به این‌که ارتفاع آب در دریاچه وان بالا آمده و مشکلاتی را برای اکوسیستم منطقه به وجود آورده و همچنین امکان توسعه کشاورزی در آن منطقه را ندارد، به‌دنبال پاسخگویی به چند سؤال علمی در این خصوص هستیم تا در صورت مثبت بودن نتایج آن، مذاکره برای انتقال آب از دریاچه وان به ارومیه انجام شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با وضعیت مدیریت پسماند در استان‌های شمالی کشور نیز گفت: در مدیریت پسماند استان‌های شمال کشور اشتباه محاسباتی انجام شده که بر اساس آن قرار بود تا از پسماندهای شمال برق گرفته شود ولی چون این کار صرفه اقتصادی ندارد این سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شد.


کلانتری افزود: با توجه به اینکه بسیاری از تالاب‌های شمال آلوده هستند و شیرابه‌هایی که در رودخانه‌ها می‌ریزد هیچ موجود زنده‌ای در انتهای رودخانه‌ها وجود ندارد که این موضوع در دستور کار قرار گرفت.


وی تصریح کرد: مهمترین اقدامی که باید در موضوع مدیریت پسماند در شمال کشور مطرح شود حذف زباله است که بر این اساس برنامه‌ای برای استان‌های مازندران و گیلان طراحی شده تا بتوانیم با احداث کارخانه‌های پسماندسوز از شر زباله‌ها در استان‌های شمالی خلاص شویم.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به دستورات صریح رهبری در ارتباط با کاهش مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: در ارتباط با این موضوع کوچکترین قدمی برداشته نشده است زیرا صنایع یا باید خود را اصلاح کرده و یا تعطیل شوند که انجام هر دو برای آنها امکان‌پذیر نیست و این موضوع باعث شده تا ما بعد از روسیه بالاترین میزان مصرف انرژی را داشته باشیم.


کلانتری در پایان به صحبت های مطرح شده در ارتباط با انتقال آب خزر اشاره و عنوان کرد: ما در حال حاضر صرفاً به دنبال موضوع نحوه انتقال آب خزر هستیم و اصل انتقال آن برای ما اهمیت چندانی ندارد زیرا با برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب خزر تنها ۰/۳ میلی متر از ارتفاع خزر آب کم می‌شود که این موضوع ۰/۰۰۰۰۱۴ به غلظت شوری آب خزر می‌افزاید این در حالی است که نوسان تبخیر در خزر ۱۲ میلیارد متر مکعب و چیزی حدود ۳۰ سانتی متر است.


انتهای پیام/۴۱۰۵/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر