صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

راهکار اینستکس برای واردات دارو تنها یک شعار است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ راهکار اینستکس برای واردات دارو تنها یک شعار بوده و تاکنون اجرایی نشده است و از زمان مطرح شدن آن هم کسی از این طرح نتوانسته برداشت و نقل و انتقال انجام دهد.
کد خبر : 408482

سید مرتضی خاتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به بحث تحریم‌های دارویی ایران که به نظر اروپاییان با راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی (اینستکس) این مشکل مرتفع می‌شود، گفت: اینستکس تنها یک شعار بوده و تاکنون اجرایی نشده است و از زمان مطرح شدن آن تا این لحظه کسی از این طرح نتوانسته برداشت و نقل و انتقال انجام دهد.


وی افزود: اما به فرض عملیاتی شدن این طرح، باز هم نمی‌تواند جوابگوی مشکلات واردات دارو باشد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم تحریم‌ها در حوزه دارو تأثیری نداشته‌اند یک خیال باطل است زیرا تحریم‌ها بر روی شرکت‌هایی که ما با آنها تبادل دارو می‌کردیم فشار آورده‌اند و این شرکت‌ها از ترس تحریم با ما کار نمی‌کنند.


خاتمی با اشاره به اینکه نقل و انتقالات نیز در حوزه دارو به خاطر تحریم‌ها با مشکل روبه‌روست، اضافه کرد: محدودیت‌های اعمال‌شده برای شرکت‌های دارویی که با ما کار می‌کردند، آنها را از ادامه کار با ما منصرف کرده است.


وی خاطرنشان کرد: 99 درصد داروها تولید داخل است اما همه‌جا گفته‌ می‌شود 97 درصد؛ دلیل آن هم این است که گاهی در تولید برخی از داروها با مشکل روبه‌رو می‌شویم اما نکته اینجاست که برای مواد اولیه و دو درصد باقی‌مانده داروها، به انتقال ارز نیاز داریم.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما انتقال ارز مهم‌ترین گره کار است و می‌توان گفت همین موضوع بحث دارو را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دارو
ارسال نظر