درک نیاز جامعه و مسئلهمحوری از دیگر عوامل موفقیت یک گروه استارتآپی است
به گزارش خبرنگار حوزه علم،فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه استارتآپها عمدتاً بهعنوان پیشرویداد کسبوکارهای نوین و زودبازده تلقی میشوند. بازار برگزاری استارتآپها داغ و تب حضور در این رویدادها از سوی صاحبان ایده بسیار بالاست.
نبود ادراک صحیح از نیازهای مشتری یکی از مهمترین و اصلیترین دلایل شکست استارتآپ های ایرانی است. اغلب استارتآپ ها به جای اینکه در فکر یافتن راهحلی عملی برای مشکلی باشند که افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند، برخی ایدهها را اجرایی میکنند که نیاز چندانی به آنها وجود ندارد و صرفاً تصور میکنند که افراد به آن نیاز دارند.
از این رو است که بعد از مدتی با مشکل تعداد مشتریان کم مواجه میشوند و همین منجربه شکستشان میشود. بعضاً ایدههای استارتآپ ها ایدههای اصطلاحاً ویتامینی هستند! بودنشان خوب است ولی اگر نباشند هم مشکلی به وجود نمیآید. ولی در بیشتر اوقات فقط استارتآپ هایی موفق میشوند که ایدهشان تسکین دهنده درد جامعه هدف باشد.
برای مثال تاکسی آنلاین و یا سفارش آنلاین غذا راهحلهای مفید برای راحتی زندگی امروز هستند ولی برای مثال نرم افزار اشعار حافظ یا نرم افزار آموزش آشپزی چندان نمیتوانند مخاطب جذب کنند چرا که اگر نباشند از طریق جستجو در گوگل به راحتی محتوای آنها قابل دستیابی است به بیان دیگر نیازهایی که این دو نمونه اخیر رفع میکنند چندان شدید نیست.
بعضاً استارتآپ ها در انتخاب هم تیمیهای خود دچار اشتباه میشوند. در بین استارتآپ ها این اشتباه را میتوان دلیل شماره یک شکست دانست؛ چراکه اغلب کار تیمی را به خوبی بلد نیستیم و راهاندازی کسبوکار تک نفره را بیشتر میپسندیم. ولی اغلب استارتآپ ها نیاز به تیم دارند چرا که یک نفر نمیتواند هم برنامهنویسی کند، هم لوگو طراحی کند و هم بازاریابی کسبوکار را انجام دهد.
انتهای پیام/4107/4116/
انتهای پیام/