دیوار نویسی آگهی خودرو یا محلی برای گاوبندی! / خرید و فروش خودرو شناسنامهدار میشود؟
گروه اقتصادی خبرگزاری آنا_ نخستین ساعات بامداد روز 11 اردیبهشتماه 98 بود که سایت دیوار در توییتی از حذف نمایش قیمت در آگهیهای خودرو خبر داد.
این اتفاق به دنبال التهابات قیمتی در بازار خودرو و نوسان شدید قیمت خودروهای داخلی و خارجی رخ داد تا جاییکه مردم با جو روانی ایجاد شده در فضای مجازی اقدام قیمتگذاری بدون مبنای کارشناسی کردند.
از روزهای گذشته در حالی درج قیمت در کنار آگهیهای فروش سایت دیوار نمایش داده میشود که هنوز سازوکارهای دقیق برای این موضوع به طور رسمی اعلام نشده است.
در واقع اعلام قیمت ها در سایتهای خرید و فروش کالا موجی از نارضایتی را در میان مردم ایجاد کرد تا اینکه دادستان کل کشور طی دستوری خواستار حذف قیمت در زمان درج آگهی روی سایتهای فروش شد.
از طرفی هم این همه مشکلات را نباید در مصائب فضای مجازی جستجو کرد چراکه عدم عرضه به موقع خودرو از سوی خودروسازان انحصاری هم مزید بر علت بود؛ برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت خودرو در ماههای اخیر با هدف جلوگیری از فعالیت کاذب دلالان در فضای مجازی، از سایتهای آگهی فروش اینترنتی حذف شد؛ اما این تصمیم ناگهانی فاقد مطالعهی کارشناسی و محکوم به شکست بود.
سخنگوی اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی از برنامهریزی جدید برای حذف دلالان از سایتهای آگهیدهنده همچون دیوار، شیپور و باما خبر داد.
در این باره، رضا الفتنسب با اشاره به تاثیر حذف قیمت از آگهیهای اینترنتی خودرو و مسکن گفت: علیرغم آنکه برخی مدعیاند حذف قیمت از آگهیهای اینترنتی فروش خودرو موجب کاهش قیمت در بازار شده ولی بررسیها نتایج دیگری را نشان میدهد و بر اساس آمار بعد از حذف قیمتها تا یک روز پیش از بازگشت قیمت به آگهیهای اینترنتی، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم.
وی با تاکید بر همکاری این اتحادیه با دستگاههای مسئول برای شناسایی دلالان افزود: مقرر شده آگهیهای اینترنتی با شناسایی دلالان و افرادی که سعی در قیمتسازی کاذب دارند، فهرست سیاهی از این افراد را تشکیل دهند و کسانی که در این فهرست قرار دارند، مجوز ثبت آگهی فروش نداشته باشند.
وی با ارائه راهکاری برای جلوگیری از اقدامات سوداگرایانه، ادامه داد: آگهیهای فروش خودرو و ملک را بر اساس آیپی و شماره موبایل و همچنین پس از احراز اصالت مالکان خودرو و ملک انجام دهیم ولی متاسفانه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.یکی از مسائل، پرداخت 300 تومان از سوی پلتفرم به ازای هر درخواست تعیین اصالت آگهیدهندگان است که با توجه به بار مالی آن، هزینهبر بودن این روش، مشکلآفرین خواهد بود.
الفتنسب با تاکید بر اینکه روش مذکور یکی از بهترین روشها برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار آگهیهای اینترنتی است افزود: با بهکارگیری این شیوه به راحتی میتوان دلالان را از بازار آگهیهای اینترنتی حذف کرد ولی پرداخت مبلغ مذکور میتواند یک مانع، پیشِروی این شیوه باشد و اجرایی شدن آن را با مشکل مواجه کند.
به گزارش آنا، بازگشت شورای رقابت از دیگر عواملی بود که گفته میشد اگر این اتفاق رنگ واقعیت به خود بگیرد، گره از مشکلات بازار باز میکند و تنها در صورتی می تواند چارهساز باشد که روند عرضه از سوی شرکتهای خودروساز به روال سابق بازگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دعوا نخواهد کرد.
عامل دیگری که گفته میشود در نوسانات اخیر بازار خودرو تاثیرگذار است عدم عرضه برخی از مدلها از جانب خودروسازان انحصاری ایران به بازار است.
کارشناسان معتقدند که حتی اگر شورای رقابت بتواند بازار خودرو را مدیریت و چالش های آن را رفع کند در خصوص محصولات مونتاژی که دیگر از جانب خودروسازان عرضه نمیشود کاری از دست این شورای بر نمیآید و قیمتگذاری این دسته از محصولات از توان شورای رقابت خارج است.
نکته جالب توجه در قیمتگذاری خودرو اصطلاحا گاوبندی عدهای برای گذاشتن کلاه گشادی بر سر مصرفکنندگان بیخبر از همهجاست؛ یعنی چندین گروه مختلف برای هماهنگی جهت دستکاری قیمت خودرو وجود دارد. معمولاً هر کدام از این گروهها به شکل متمرکز روی یک خودروی نسبتاً کمیاب و یا محصولات یک گروه خودروسازی غیر ایرانی فعالیت میکنند.
به عنوان نمونه در مورد یک خودروی خاص و با نمونه صفر کیلومتر نسبتاً کمیاب مانند جک S5 در گروههای تلگرامی و دیگر اپها که طرفداران زیادی در بازار دارد، کار گروهی برای افزایش قیمت انجام میدهند؛ حالا اینجاست که باید هرچه زودتر سازوکاری برای جلوگیری از چنین رویههایی در فضا هزارتوی مجازی ایجاد شود تا دست دلالان و سودجویان کوتاه شود.
انتهای پیام/4083/
انتهای پیام/