صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۲۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
یک مدرس تربیتی:

نهاد خانواده مهمترین عامل شکل‌گیری شخصیت کودک است

یک مدرس تربیتی گفت: در خانواده تمام شخصیت و بنیاد یک فرد ساخته می‌شود و مهمترین عامل در شکل‌گیری شخصیت کودک، نهاد خانواده است.
کد خبر : 406625

پریسا خسروتاش در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره آموزش مهارت زندگی در مدارس اظهار کرد: «آموزش» همان موردی است که بچه‌ها سر کلاس‌های درس آموزش می‌گیرند، مثل ریاضی و فارسی و علوم و غیره که از دبستان تا سطوح بالاتر آموزش می‌بینند؛ همچنین «پرورش» یعنی همان اخلاقیات، مهارت‌ها، توانایی‌ها، یعنی رشد شخصیت یک آدم که هردوی این‌ها باعث ایجاد تشکیلاتی به اسم آموزش و پرورش در کشور است.


وی افزود: البته سال‌های گذشته برخی درس‌ها مثل سبک زندگی، تفکر و ... به دروس اضافه شده که اینها نشان‌دهنده تلاش برای رشد مهارت‌ دانش‌آموزان است.


این مدرس تربیتی با بیان اینکه علاوه بر آموزش و پرورش، خانواده هم بر یادگیری مهارت زندگی در کودکان تاثیرگذار است، افزود: مهم‌ترین عامل برای یادگیری در حافظه یک کودک نهاد خانواده است. در وهله اول در خانواده است که تمام شخصیت و بنیاد یک فرد ساخته شده و بعد وارد جامعه بعدی می‌شود.


این روانشناس کودک افزود: کودک در هر مرحله‌ای که باشد اعم از مهد کودک یا دبستان یا هر مقطع دیگری وظیفه پدر و مادر ادامه دارد و شاید بتوان گفت که وظیفه خانواده اولین وظیفه است. البته همه نهادها در مسیر تربیتی کودک نقش و مسئولیت دارند، چه خانواده‌ چه آموزش و پرورش چه نهادهای مختلف و حتی رسانه‌‌ها، اینها همه تأثیرگذار هستند.


خسروتاش در مورد آموزش مهارت زندگی هم گفت: مسلماً آموزش برای زندگی باید در سنین بالاتر مثلا در دبیرستان باشد، آموزش‌ها باید در این زمینه بیشتر باشد. در دانشگاه‌ها دروسی که در همین زمینه هستند داریم. البته هیچ «بایدی» وجود ندارد که مثلاً اگر آموزش و پرورش آمد و آموزش داد، دیگر دانشگاه کاری ندارد، اگر دانشگاه آموزش داد، دیگر خانواده کاری ندارد. همه اینها با هم جمع می‌شود و یک مهارت کلی را برای فرد ایجاد می‌کند و فردی که قصد ازدواج دارد، باز باید مشاوره پیش از ازدواج بگیرد. دیگر بستگی به آگاهی‌های خود فرد دارد.


وی با بیان اینکه در خانواده تمام شخصیت و بنیاد یک فرد ساخته می‌شود، افزود: اولین نقش و آخرین نقش در خصوص تربیت کودک بر عهده خانواده است و بعد از آن نهادهایی مثل آموزش و پرورش و هر جایی که بچه با آن ارتباط برقرار می‌کند می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد؛ اما در عین حال باید تاکید شود که نهاد خانواده مؤثرترین عامل و نقش را بر تربیت کودکان دارد


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر