صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۸
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

آیین‌نامه ارتقا و ترفیع؛ ابزاری در راستای جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آیین‌نامه ارتقا و ترفیع، ابزاری در دست دانشگاه‌هاست تا به‌وسیله آن بتوانند به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت‌علمی جهت دهند.
کد خبر : 405380

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  مسعود شمس‌بخش، در این نشست که در سالن اجلاس دفتر ریاست دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: سیاست وزارت علوم، واگذاری اختیارات به دانشگاه‌های بزرگ است. اما برای تحقق این مهم، بازتعریف دانشگاه و تعریف سطوح اختیارات هر دانشگاه بر اساس جایگاهی که دارد؛ ضروری است.


مشاور وزیر علوم افزود: ازنظر قانونی، اختیارات هیئت‌امنای دانشگاه‌ها بسیار وسیع است ولی مشکل آنجاست که برخی دستگاه‌های نظارتی با این قوانین آشنا نیستند.


وی ادامه داد: این دستگاه‌ها، دانشگاه را با توجه به قوانین عمومی کشور بررسی می‌کنند و این در حالی است که دانشگاه‌ها دارای قوانین خاص می‌باشند و باید بر اساس همان قوانین خاص تطبیق داده شوند.


شمس‌بخش تأکید کرد: در زمینه جذب و استخدام اعضای هیئت‌علمی، افراد نخبه از شرکت در فراخوان مستثنی شده‌اند تا شرایط برای حضور این افراد در دانشگاه‌ها تسهیل شود.


وی اظهار داشت: آیین‌نامه ارتقا و ترفیع، ابزاری در دست دانشگاه‌هاست تا به‌وسیله آن بتوانند به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت‌علمی جهت دهند.


مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، گفت: با توجه به مصوبه مجلس، دانشگاه‌ها برای «سنجش و پذیرش دانشجو» از قوانین پیروی می‌کنند، اما در موارد مشخص و برای دانشگاه‌های بزرگ می‌توان سهم و درصد مصاحبه در قبولی دانشجو را افزایش داد و به شرایط اختصاصی داوطلبان توجه بیشتری کرد.


وی به بحث تجمیع نیز اشاره کرد و افزود: در دانشگاه‌های کشورهای توسعه‌یافته مثال‌های متعددی از تجمیع داریم و باید فرهنگ‌سازی شود که تجمیع در بلندمدت به نفع ماست.


شمس‌بخش ادامه داد: تجمیع برای این نیست که زیر یک تابلو برویم‌؛ بلکه هدف از آن همکاری، هماهنگی و تعامل است.


وی اظهار داشت: در قسمت‌هایی که تجمیع می‌شود، نیروها متمرکز می‌گردند و رشد بیشتری برای دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.


مشاور وزیر علوم گفت: به‌عنوان‌مثال دانشگاه‌های متعددی در شهر شیراز فعال هستند که ازجمله آن‌ها، دانشگاه شیراز، صنعتی شیراز، و دانشگاه هنر است و هرکدام از این‌ها در راستای مأموریت خود عمل می‌کنند و با همکاری بین آن‌ها هم‌افزایی صورت می‌گیرد و تأثیرگذاری آن‌ها افزایش می‌یابد.


حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها گفت: فلسفه وجودی هیئت‌امنا دانشگاه‌ها برای استقلال نسبی و افزایش اختیارات دانشگاه‌ها بوده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به سمت استقلال واقعی دانشگاه‌ها حرکت کند.


وی افزود: حداقل می‌توان این اختیار را به دانشگاه‌های بزرگ داد که خودشان بتوانند برخی از دانشجویان برتر و استادان توانمند را جذب کنند.


رئیس دانشگاه شیراز گفت: برخی سازمان‌های نظارتی به نحوه غیرقابل‌تحملی در مسائل دانشگاه دخالت می‌کنند و بسیاری از وقت و انرژی دانشگاه صرف پاسخ‌گویی به آن‌ها می‌شود.


نادگران، ناآشنایی برخی کارشناسان این سازمان‌ها از قوانین دانشگاه را دلیل بروز مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود در سطح ملی، نشست‌های مشترکی با مسئولان این سازمان‌ها و مسئولان وزارت علوم برگزار شود و آگاهی‌بخشی صورت گیرد.


رئیس دانشگاه شیراز پیشنهاد کرد: به‌منظور تعامل و همکاری بیش‌ازپیش میان دو دانشگاه شیراز و صنعتی شیراز، نشست‌های تخصصی و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و این ارتباطات استمرار یابد.


محمدمهدی علویان‌مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز در این نشست، بر ضرورت مفاهمه در سطوح بالا تأکید کرد و گفت: همکاری نزدیک دو دانشگاه شیراز و صنعتی شیراز در زمینه‌های ملی و بین‌المللی، می‌تواند زمینه‌ساز اعتماد و گسترش فعالیت‌ها شود.


در ادامه اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز، در خصوص گسترش فعالیت‌های مشترک، بهبود فعالیت‌ها و ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر