صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
نشست وزیر علوم با اعضای هیئت‌علمی جوان؛

غلامی: استادان جوان باید با دید آینده‌نگرانه به مسائل آموزش عالی نگاه کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان جوان و نخبه باید با نگاه راهبردی و آینده‌نگرانه به مسائل آموزش عالی بنگرند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.
کد خبر : 404376

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های با اساتید جوان و نخبه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: نگاه ما بایستی رو به آینده باشد؛ باید تلاش کنیم تا در چارچوب تحولات روز جهانی به سمت تغییرات لازم حرکت کنیم. این کار بر عهده نسل جوان دانشگاهی ما است.


وی افزود: تصمیم داریم که با نگاهی آینده‌نگرانه جلساتی را با اعضای هیئت‌علمی جوان و نخبه دانشگاهی، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری داشته باشیم و به بررسی ایده‌ها و پیشنهادهای آن‌ها بپردازیم. تمایل من این است که صحبت‌های شما کمتر درباره وضعیت کنونی و بیشتر درباره فردای علم و فناوری کشور باشد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم کنار گذاشتن برخی باورهای قدیمی در نظام دانشگاهی کشور بیان کرد: شما نخبگان دانشگاهی جوان بایستی سنت‌هایی را که فکر می‌کنید اشتباه است، تغییر دهید. راهکارهای نوین ارائه دهید و تلاش کنید در محدوده توانایی خود این راهکارها را عملی کنید.


سیاست وزارت علوم نخست استانداردسازی و سپس نظارت است


در ادامه این نشست مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته هزینه پژوهش غالباً از خارج از دانشگاه تأمین می‌شود، اظهار کرد: دغدغه ما این است که اساتید جوان ما باورها و برخی نگرش‌های نسل‌های پیشین دانشگاهی را درونی نکنند.


به گفته وی، بخشی از تغییر آموزش عالی در آینده حاصل تغییر روش‌ها و تصمیمات اساتید جوان دانشگاهی است.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود دانشگاه‌ها تصریح کرد: اختیار این امور را به دانشگاه‌ها واگذار شده است. سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نخست استانداردسازی و سپس نظارت است. درباره موضوع سهام‌داری اما ساختار کنونی دانشگاه‌ها بحث سهامداری را نمی‌تواند وارد خود کند. برای این اقدامات صندوق‌های نوآوری و صندوق‌های پژوهش فناوری در نظر گرفته‌شده است.


وی در خصوص بند ط تبصره ۹ اظهار کرد: این بند در میانه‌سال گذشته اجرایی شد و از اواخر شهریور سال گذشته تا پایان سال حدود ۳۰۰ قرارداد منعقد شد.


ضرورت توجه به علوم انسانی و علوم پایه، شکل‌گیری و توسعه تشکل‌های صنفی اساتید و کارکنان پابه‌پای تشکل‌های دانشجویی، ورود منابع راکد دانشگاه‌ها در حوزه صندوق‌های خطرپذیر، بهره‌مندی از اساتید جوان در مدارس با همکاری بیشتر دو وزارتخانه علوم و آموزش‌وپرورش، پیاده‌سازی طرح ارتباط بیشتر دانشجو با حوزه صنعت، لزوم جلوگیری از خروج نیروی باارزش انسانی نخبه از کشور، ایجاد سامانه‌های یکپارچه در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، لزوم انجام پژوهش‌های آینده‌نگرانه و ایجاد زمینه برای ورود استادیارهای جوان دانشگاه‌ها در هیئت ممیزه‌های دانشگاه‌ها برخی از مطالب و پیشنهادهایی بودند که از سوی استادان در این نشست هم‌اندیشی با وزیر علوم مطرح شد.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر