اعتراض اعضای شورای شهر تهران به ارائه گزارش طرح کاهش آلودگی هوا
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در جلسه صبح امروز شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص طرح کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدودههای مرکزی شهر در سال ۹۸ پرداخته شد.
محسن پورسیدآقایی در آغاز این جلسه به ارائه اقدامات ایجاد طرح کاهش آلودگی هوا پرداخت و اظهار کرد: بررسیهای انجام شده در سالهای قبل نشان داد که طرح زوج و فرد خاصیت خود را در کاهش ترافیک و آلودگی تهران از دست داده است و به همین ترتیب به بررسی بهمنظور یافتن راههای مختلف کاهش تردد خودرو پرداخته شد.
وی ادامه داد: در بررسیهای انجامشده مشخص شد که کشورهای آمریکای جنوبی و آسیای شرقی بیشتر تردد نوبتی را در دستور کار قرار دادند که این موضوع در کوتاهمدت موفق بود اما در بلندمدت باعث افزایش سرانه مالکیت خودرو و به ویژه خرید خودرو های دست دوم شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در بررسیهای انجام شده در کشورهای اروپایی نیز مشخص شد که این کشورها روش قیمتگذاری را بر اساس نوع خودرو میزان آلایندگی با استفاده از ابزارهای قیمتی و کنترل الکترونیک در دستور کار قرار دادند.
پورسیدآقایی در ادامه به سابقه طرح زوج و فرد اشاره کرد و گفت: این طرح از سال ۸۴ با بروز شرایط بحرانی آلودگی هوا آغاز شد و پس از فروردین ۸۵ بهصورت دائمی به اجرا در آمد.
وی تصریح کرد: تنها تغییراتی که در ارتباط با این طرح انجام شد بزرگ شدن محدوده در سال ۹۱ کاهش ساعت آن از ۱۹ به ۱۷ در سال ۹۵ بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه از مهمترین اشکالات این طرح تردد ناعادلانه خودروها با پلاک زوج و فرد بود، افزایش نرخ سرانه مالکیت خودرو در شهر تهران از مهمترین اشکالات آن دانست و گفت: تداوم طرح زوج و فرد باعث شد نرخ سرانه مالکیت خودروی شخصی از ۱,۳۳ به ۲,۴۶ افزایش پیدا کند.
پورسیدآقایی با اشاره به این که در نهایت بررسیهای انجام شده به قیمتگذاری طرح و به حلقهای شدن طرح با توجه به الزامات زیست محیطی مورد توجه قرار گرفت، افزود: طرح جایگزین زوج و فرد که تحت عنوان کاهش آلودگی هوا مطرح شد به اتفاق آرا در شورای ترافیک تهران که با حضور سه نماینده از شهرداری و سه نماینده از دولت برگزار شد به تصویب رسید.
وی در ادامه به نحوه قیمتگذاری در این طرح اشاره کرد و گفت: در طرح کاهش ترافیک همه شهروندان اجازه دارند ۲۰ روز در محدوده به صورت رایگان تردد کنند که این میزان برای پلاکهای خودرو شهرستان به ۱۵ روز کاهش مییابد.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه امکان جابجایی این روزها در فصلها وجود ندارد، افزود: در گذشته افرادی که در محدوده زوج و فرد تردد داشتند میبایست کل هزینه طرح را پرداخت میکردند در حالی که در طرح جدید این هزینه به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که فرد در محدوده زوج و فرد سه روزه رایگان را تردد میکرد میبایست مبلغ ۱۲۴ هزار تومان پرداخت میکرد در حالی که در طرح فعلی با احتساب 1.5 روز رایگان این مبلغ به ۹۲ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه از میزان ثبت نام شهروندان در سامانه تهران من سخن به میان آورد و گفت: تا پایان سال قبل تعداد اعضای ثبت نام کرده در این سامانه ۶۰۰ هزار نفر بود که امروز این میزان از آغاز سال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.
وی در ادامه به تسهیلات ارائه شده برای شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک سخن به میان آورد و گفت: افراد ساکن در محدوده طرح ترافیک علاوه بر اینکه از تسهیلات ۲۳ خرداد رایگان در محدوده برخوردار هستند دو راهکار دیگر را نیز میتوانند مورد توجه قرار دهند که یکی از آنها تردد رایگان که براساس آن میتوانند به صورت رایگان پیش از ساعت 8.5 صبح از محدوده خارج شده و بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر وارد محدوده شوند.
پورسید آقایی تصریح کرد: در صورتی که افراد ساکن در محدوده طرح ترافیک بخواهند در بین روز در داخل طرح تردد کنند با توجه به نوع معاینه فنی و ساعت تردد در یک روز بین ۳ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان را پرداخت خواهند کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک تهران در ادامه به اثرات اجرایی شدن دو هفتهای طرح کاهش آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت در هفته اول ۲۴ درصد متوسط ورودی خودرو به محدوده طرح ترافیک کاهش یافته است و این میزان در هفته دوم ۱۱ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه متوسط ورودی خودروها در اوج ساعات صبح و بعد از ظهر در هفته اول به ترتیب ۱۶ و ۱۸ درصد کاهش داشته است افزود: این میزان در هفته دوم در ساعات اوج صبح ۱۶ درصد و در ساعت اوج عصر ۲۹ درصد کاهش داشته است.
در ادامه این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بیان سوالات و نظرات خود در ارتباط با گزارش مطرح شده پرداختند.
افشین حبیبزاده در ارتباط با گزارش ارائه شده از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: چطور طرح کاهش نقش موثرتری در کاهش سرانه مالکیت خودرو دارد بدین ترتیب که یک فرد میتواند سه خودرو را خریداری کرده و در ۶۰ روز به طور کامل در محدوده طرح ترافیک تردد کند.
عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روش کنترلی دوربینها ناقص است و در معابر خروجی طرح، دوربینها به اندازه کافی وجود ندارد گفت: این طرح چه تأثیری در کاهش آلودگی هوا داشته است در حالی که ما در دو هفته گذشته در شهر تهران دارای آلودگیهای خاص بودهایم.
حجت نظری هم در ادامه به مقایسه روزهای اجرا شده طرح کاهش در مقایسه با طرح زوج و فرد پرداخت و گفت: از آغاز طرح علیرغم نظر آقای پورسیدآقایی به نظر میرسد هوای تهران آلودهتر و ناپاکتر شده است.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد: بهمنظور مؤثر بودن طرح ترافیک میبایست حمل و نقل عمومی ارتقا یافته و به مرور جایگزین دریافت عوارض شود که چنین موضوعی محقق نشده است.
همچنین صدراعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران به بحث موتور سیکلتها در آلایندگی هوای تهران اشاره کرد و گفت این موضوع می بایست در طرح ترافیک شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه ناهید خداکرمی در انتقاد به گزارش ارائهشده از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: در صورتی که مشارکت مردم در برنامههای حمل و نقل شهری مطرح نباشد تأثیر چندانی در اثرگذاری آن نخواهیم دید و این موضوعی بود که با برنامه معاونت حمل و نقل و ترافیک چندان توجهی به آن نشده بود.
محمد سالاری در پایان سؤالات نمایندگان اعضای شورای اسلامی شهر تهران از معاون حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: ما در شورای اسلامی شهر تهران کلیت طرح را پذیرفته و عوارض آن را تمدید کردیم ولی در حال حاضر از معاونت حمل و نقل و ترافیک انتقاد میکنیم در صورتیکه میتوانستیم در صورت انتقاد از شهردار تهران را مجاب کنیم تا مصوبه شورای ترافیک را امضا نکند.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سؤالات و انتقادات مطرح شده به گزارش ارائهشده طرح کنترل آلودگی هوا، گفت: طبیعتاً این طرح دارای انتقادات و ایراداتی هست که باید اصلاح شود اما اصل آن مایه افتخار است زیرا باعث شد طرح زوج و فرد که بر اساس یک تصمیم آنی به اجرا در آمده بود کنار گذاشته شده و طرحی جدید را بر اساس پیوست های مطالعاتی جایگزین آن کند.
وی همچنین به میزان درآمد حاصل از طرح ترافیک در سال ۹۶ و ۹۷ اشاره کرد و گفت در سال ۹۶ درآمد حاصل از طرح ترافیک ۳۶۴ میلیارد تومان بود که این میزان در سال ۹۷ علاوه بر کاهش آلودگی هوا به ۲۹۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
انتهای پیام/۴۱۰۵/
انتهای پیام/