صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
گام دوم ایران در برجام برداشته شد؛

قلب انرژی هسته‌ای دوباره به تپش افتاد/ شروع غنی‌سازی بالای 3.67 درصد از امروز

جمهوری اسلامی ایران امروز همزمان با پایان ضرب‌الاجل اروپا برای بازگشت به برجام، غلظت غنی‌سازی اورانیوم را از مرز 3.67 درصد عبور می‌دهد.
کد خبر : 402767

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، هجدهم اردیبهشت سال جاری عهدشکنی آمریکایی‌ها در خروج از برجام به یک‌سالگی خود رسید و از آنجا که اروپا نیز در این یک سال هیچ اقدام قابل اتکایی در راستای پیش‌برد اهداف توافقنامه بین‌المللی برجام نداشت، مسئولان جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند ضرب‌الاجل 60 روزه‌ای را برای اروپا تعیین کنند تا به تعهدات خود در حوزه مالی و بانکی بازگردند و اعلام کردند در غیر این صورت سطح تعهدات ایران در برجام کاهش می‌یابد.


صبر ایران بعد از خروج یک‌ساله آمریکا و ترامپ از برجام بیشتر دوام نیاورد و بالاخره شورای عالی امنیت ملی هم در بیانیه‌ای در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد در راستای صیانت از منافع ملی و حقوق تصریح شده ایران در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند.


بر اساس این گزارش؛ حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با انتقاد به عملکرد اروپا با بیان اینکه بسیار جای  تعجب است که اروپا در حالی که می‌بیند ملتی 82 میلیونی برای تأمین نیازهای ضروری خود با مشکل مواجه است، سکوت کرده و یک سال است که سخن نمی‌گوید، اعلام کرد: سازوکار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) تاکنون تنها اقدامی نمایشی و توخالی است که به هیچ دردی نمی‌خورد.


رئیس‌جمهور بار دیگر تأکید کرد اگر اقدامی عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از 16 تیر 1398 اقدامات بعدی را انجام می‌دهد و در آن صورت سطح غنی‌سازی ایران دیگر 3.67 درصد نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز کشور باشد، ارتقا می‌دهیم.


غنی سازی بیشتر و بازسازی آب سنگین اراک در دستور کار ایران است؟


همچنین رئیس دولت بر این مطلب  تأکید کرد که اگر اروپا به انفعال خود در برجام ادامه دهد،  16 تیر 1398 رآکتور اراک به شرایط سابق بازمی‌گردد یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند.


از سویی دیگر ایران تمام تعهدات خود را در راستای بندهای برجام پیش برده است و بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی و جهان بر این نکته تأکید دارند. آمریکا دیگر در برجام حضور ندارند و از سویی دیگر سیگنال‌های کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که آنها توان برهم زدن برجام را نداشته و بیشتر حالت نصیحت به خود گرفته‌اند.


اما اروپایی‌ها که تاکنون ثابت کرده‌اند در توافقنامه برجام سیاست چماق و هویج را پیگیری می‌کنند، نه‌تنها گام مثبتی در کمک به اجرای توافقنامه بین‌المللی برجام نداشتند، بلکه در یک حرکت ابلهانه کشتی نفتی ایران در جبل‌الطارق را توقیف کردند و با این حرکت آب پاکی را روی دست دولتمردانی ریختند که بعد از کدخدا، خرده امیدی به اروپا داشتند.


ضرب‌الاجلی که رئیس‌جمهور برای اروپا مقرر کرده بود، امروز به پایان رسید و لازم است و شاید لازم باشد برای آخرین بار تعهدات کشورهای 1+4 را برای آنان بازخوانی کنیم تا بار دیگر دنیا بداند که بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی ایران به غرب مطلبی بحق بوده و اکنون نیز راهی جز مقاومت و تقویت توان دفاعی برای ایران باقی‌نمانده است.


رهبر معظم انقلاب هم پیش از این در دیدار با مسئولان نظام در خردادماه سال 95 به اروپایی‌ها هشدار داده بودند که ما برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید می‌کنند که ما می‌آییم پاره می‌کنیم، نقض می‌کنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش می‌زنیم.


از این رو جمهوری اسلامی ایران با غنی‌سازی بیش از 3.67 درصد و ارتقای آن به پنج درصد میزان سطح غنی‌سازی خودش را افزایش خواهد داد و در زمینه کاهش تعهدات خود نیز بیش از 300 کیلوگرم کیک زرد در داخل کشور خواهد داشت.


متأسفانه کشورهای اروپایی سندی را زیر پا گذاشته‌اند که حاصل 12 سال مذاکره بود و آنان مقابل چشم جهان به این توافقنامه بین‌المللی متعهد شده بودند؛ بخش‌هایی از این تعهدات به شرح ذیل است:


* نقل و انتقالات مالی میان اشخاص و نهادهای اروپایی، ازجمله مؤسسات مالی و اشخاص و نهادهای ایرانی.


* فعالیت‌های بانکی شامل ایجاد روابط کارگزاری بانکی جدید و افتتاح شعب و بانک‌های تابعه بانک‌های ایرانی در قلمرو کشورهای عضو اتحادیه.


* ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکایی.


* ارائه خدمات پیام‌رسانی مالی (ازجمله سوئیفت) برای افراد و اشخاص حقوقی معرفی شده در الحاقیه ۱ پیوست ۲ شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات مالی ایرانی.


* حمایت مالی از تجارت با ایران؛ اعتبارات صادراتی، تضامین یا بیمه.


* تعهد به پرداخت وام‌های بلاعوض، خدمات مالی و وام‌های ترجیحی به دولت ایران.


* معاملات اوراق مشارکت دولت ایران و اوراق تضمین‌شده از سوی دولت.


* واردات و حمل نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی ایرانی.


* صادرات تجهیزات یا فناوری‌های کلیدی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی.


* سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی.


* صادرات تجهیزات و فناوری‌های کلیدی صنایع دریایی.


* طراحی و ساخت کشتی‌های باری و تانکرهای نفتی.


* ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت کشتی‌رانی.


* دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیماهای باری ایرانی.


* صادرات طلا، فلزات گران‌بها و الماس.


* تحویل مسکوکات و اسکناس ایرانی.


* صادرات گرافیت، فلزات خام و نیمه‌ساخته مانند آلومینیوم، فولاد و صادرات نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی.


* لغو فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها (مسدود شدن اموال و ممنوعیت ویزا) مذکور در الحاقیه یک پیوست شماره ۲.


حال در ساعاتی دیگر این جمهوری اسلامی است که پس از قریب به چهار سال عمل یکسویه و پایبندی به تعهدات در توافقنامه بین‌المللی برجام به دنیا ثابت می‌کند اروپا و آمریکا قابل مذاکره نیستند و راهی جز مقاومت پیش روی حق‌جویان و آزادی‌خواهان جهان در مقابله استکبار باقی نمانده است. بسیاری از محافل خبری اذعان دارند که ایران میزان درصد غنی‌سازی را افزایش داده و بازسازی آب سنگین اراک را هم شروع می‌کند.


از برجام دیگر چیزی باقی نمانده است


در همین رابطه هم حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تصمیم دولت در افزایش سطح اورانیوم غنی‌شده پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای مفاد برجام اظهار کرد: به استناد ماده ۲۶ و ۳۶ برجام، بعد از ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی ایران درخصوص اقدامات اروپا برای جبران خسارت‌های خروج آمریکا از این توافقنامه، قطعاً کشورمان با توجه به اینکه گام‌های اروپا در اینستکس پاسخگوی زیان‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام نبوده است، این حق را دارد به نقطه‌ای باز گردد تا بتواند از این اهرم برای فشار بیشتر به اروپایی‌ها به منظور جبران خسارت‌ها استفاده کند.


وی افزود:‌ امروز وارد مرحله‌ای می‌شویم که شاید بتوان گفت مرحله بدون بازگشت است؛ یعنی اگر ما رآکتور اراک را بازسازی کنیم و همچنین غنی‌سازی را با استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید آغاز بکنیم و به شرایط پیش از برجام بازگردیم، عملاً می‌توان گفت که این نقطه،‌ نقطه بدون بازگشت است و برجام دیگر چیزی جز تکه‌پاره‌ای کاغذ نخواهد بود.


عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران خاطرنشان کرد:‌ البته مسئولان کشورمان دریچه‌هایی را برای بقای برجام نگاه داشته‌اند و با وجود اینکه اروپایی‌ها فقط قول می‌دهند، امکان دارد شورای عالی امنیت ملی پس از پایان ضرب‌الاجل فعلی، یک ضرب‌الاجل دیگر را برای آنها مشخص کند.


کنعانی‌مقدم گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند با فشار بر شورای حکام و یا شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ را مجدداً بازبینی کنند و فشارهای مضاعفی را بر کشورمان وارد سازند، قطعاً جمهوری اسلامی از برجام خارج خواهد شد و به شرایط پیش از برجام باز می‌گردیم و آن‌ها نیز با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شوند.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر