نهانه؛ از ایده اتاق فرار تا ساخت بازی مکانمحور با تمرکز بر گردشگری
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه گردشگری منابع زیادی دارد. ساختمانها و مکانهای تاریخی ایران از جاذبههای گردشگری کشور محسوب میشود که در جهان زبانزد عام و خاص است.
در سالهای اخیر شاهد توجه ویژهای به حوزه گردشگری در کشور بودهایم. ایجاد استارتآپها در این حوزه نهتنها باعث جذب گردشگران خارجی میشود بلکه هموطنان را نیز تشویق به بازدید از مکانهای بکر ایران میکند. چندی است که برخی از پلتفرمهای گردشگری با ایدهای منحصربهفرد سراغ ایجاد کسبوکار میروند.
استارتآپها از نظر فعالیت در مراحل مختلفی قرار میگیرند. استارتآپها که ایده اولیه یا محصول اولیه را دارند در مرحله ایرلی استیج یا مرحله اولیه قرار میگیرند. وقتی یک یا دو سرمایهگذار جذب شد و محصول روانه بازار شد، استارتآپ وارد مرحله مید استیج یا مرحله میانی میشود. استارتآپهای لیت استیج یا مرحله پایانی نیز معمولاً چند سرمایهگذار دارند و میتوان به آنها عنوان نهاد را داد.
استارتآپ نهانه یک استارتآپ ایرلی استیج است که از 11 اسفند سال 97 آغاز به کار کرد. نخستین بازی این سایت در چهارم فرودین امسال در بیرجند برگزار و بعد از 20 روز به پایان رسید.
محسن الهامیان بنیانگذار نهانه اظهار کرد: اگر نیروی انسانی در مجموعههای استارتآپی حالت کارمندی داشته باشند، به مشکل برمیخورند. در استارتآپ ساعت کاری و حالت کارمندی وجود ندارد. ابتکار عمل هسته ایجاد استارتآپ است بنابراین ساعت کاری و وظیفه برای کسی اهمیتی ندارد.
ارزش در مقایسه با پول عامل مهمتری برای کار در استارتآپها محسوب میشود. در فضای استارتآپی روح سازمانی و کارمندی جایی ندارد و بیشتر به روحیه تیمی و همتیمی پرداخته میشود.نهانه که در حال در بیرجند فعالیت میکند، اولین بازی گردشگری مکان محور است که در ایران اجرا میشود. این بازی گردشگری مانند یک راهنمای صوتی برای مقاصد گردشگری نیز عمل میکند. وجود چنین پلتفرمی نهتنها بازدید از جاذبههای گردشگری را افزایش میدهد بلکه استانها را از یک معبر گردشگری به یک مقصد گردشگری تبدیل میکند.
جذب سرمایهگذاران فرشته، قرارگیری زیر چتر حمایت یک شتابدهنده، گسترش حجم بازار و انتقال مقر مرکزی به تهران از جمله برنامههای آینده نهانه است.
بنیانگذار نهانه در خصوص ایده اصلی پشت ایجاد این بازی گردشگری گفت: پاییز سال گذشته طی سفری که به مشهد داشتم، برای تفریح به یک اتاق فرار رفتیم. بعد از بازگشت به فکر راهاندازی اتاق فراری در بیرجند بودم.
بعد از سه ماه تحقیق این موضوع مشخص شد که پتانسیل این حوزه بیشتر از یک اتاق فرار معمولی است. میتوان ایده را فراتر از یک اتاق و حل چند مسئله برد. بعد از بررسی اتاق فرار در مقیاس شهر ایده نهانه کلیک خورد.
الهامیان بیان کرد: سناریوهای مختلفی برای نهانه در نظر گرفته شد که یکی از آنها ایجاد بازی گردشگری در مقیاس شهر بود. نهانه یک بازی مکان محور است که میتواند روی سوژههای مختلفی تمرکز کند.
نهانه میتواند در حوزههای مختلف از جمله ورزشی، مالی و آموزشی کار کند، معما و داستان براساس سوژه طراحی میشود تا تعامل مورد نظر را خلق کند.
به عبارت دیگر نهانه مخاطب را در جریانی قرار میدهد تا به مکانهای مختلف برود. این امر باعث میشود اتفاقهای مورد نظر حمایتکننده بازی رخ بدهد. نهانه در حال حاضر به صورت ویژه در حوزه گردشگری فعالیت میکند. بیشتری بازیهای مکان محور که در مقیاس شهری اجرا میشوند، بیشتر در مکانهای تفریحی و گردشگری برگزار میشوند.
این امر باعث میشود مدیریت بازی آسانتر شود و گیرایی بازی را افزایش میدهد تا مردم رغبت بیشتری برای شرکت در بازی داشته باشند.
الهامیان گفت: گیمیفیکیشن به معنای انجام کار به شکل بازی است. بنابراین هر چه عناصر این بازی جذابتر باشند، استقبال عمومی افزایش مییابد. اجرای این نوع بازیها در مکانهای گردشگری و تفریحی باعث جذب افراد بیشتری میشود.
برگزاری بازی در مکانهای تفریحی و گردشگری بازخورد بهتری دارد؛ چراکه شرکتکنندگان در کنار بازی از چند محل نیز بازدید میکنند. وقتی جمعیت زیادی از مردم برای بازی در یک محل جمع میشوند، در عمل تبدیل به سفیر تبلیغاتی برای نهانه نیز میشوند که یکی از آوردههای این نوع بازیها محسوب میشود.
تاکنون در 34 محل گردشگری در بیرجند برگزار شده است که شامل باغ عمارت اکبریه، باغ عمارت رحیمآباد، بافت تاریخی بیرجند، روستای جهانی خوراشاد، بند دره، آبشار چهارده بند امیرشاه و بوستان توحید میشود.
الهامیان در خصوص نحوه بازی گفت: ابتدا سؤالات عمومی از مخاطب پرسیده میشود، برای پاسخ دادن به برخی از سؤالات نیز باید از کتابچه گردشگری، اپلیکیشن راهنمای گردشگری یا در موتور جستجو استفاده کنند. نهانه علاوهبر سایت به صورت اپلیکیشن نیز فعالیت میکند.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/