صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۸
رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

طرح توسعه شهری محلی برای درآمد شهرداری‌ها شده است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح توسعه شهری به طرح تفصیلی تنزل داده شده و از آن به عنوان روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری استفاده می‌شود.
کد خبر : 401683

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در آغاز نخستین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شورا های کلانشهرها و مراکز استان‌ها که صبح امروز در ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: این نخستین نشست مشورتی رؤسای کمیسیون شهرسازی شورای مراکز استان‌ها در دوره پنجم است که در این میان به چالش‌های حوزه شهرسازی و معماری در کلانشهرها که ناشی از برنامه‌های توسعه شهری فرسودگی شهری تلاطم بازار مسکن کیفیت نازل ساخت و سازها و دست اندازی به حریم شهرها است پرداخته خواهد شد.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران تقلیل دادن موضوع کلانشهرها به حوزه شهرسازی و معماری و باز هم تقلیل دادن این حوزه بر توسعه شهری و بارگذاری است و این بدان معنی است که ما در توسعه شهرها طرح جامع را عمدتاً به طرح تفصیلی تنزل داده و از آن به عنوان روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری استفاده می‌کنیم.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که چنین نگاهی سبب شده تا معاونت‌های معماری و شهرسازی به عنوان قلک در شهرداری‌ها دیده شوند و منبع درآمدی برای شهرداری‌ها باشند، گفت: این نگاه باید اصلاح شده و شهرسازی و توسعه آن به‌عنوان یک موضوع و مسئله جامع در نظر گرفته شده که می‌تواند نقش مؤثری را در زیست شهری شهروندان داشته باشد.


هاشمی در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل طراحی و توسعه شهری اشاره و اذعان کرد: توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یکی از پارادایم‌های اصلی توسعه شهری است که بدون توجه به آن صحبت از توسعه و بهسازی شهری معنایی ندارد.


وی افزود: ما در عمل در دهه‌های گذشته کمتر به موضوعاتی همچون حمل و نقل عمومی توجه کرده و در طرح‌های جامع عموماً پیوست‌های ترافیکی و مدل حمل و نقل علمی را در نظر نگرفتیم که این موضوع باعث شده طرح‌های تفصیلی تنها به نقشه راه برای ایجاد درآمد مدیریت شهری تبدیل شود که با تراکم فروشی در نقاطی که اکثراً اشباع هستند بدون توجه به موضوع حمل و نقل و ترافیک صرفاً از زاویه درآمدزایی به آن نگاه شده است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه موضوع مدیریت پسماند و لزوم توجه به پیوست پسماند در طرح‌های توسعه شهری اشاره کرد و گفت: امروزه در شهرهای ما سعی می‌شود پسماندها را از شهر خارج کنند و این در حالی‌ است که در شهرهای دیگر مانند وین هر منطقه پسماند خود را در همان منطقه جمع‌آوری جداسازی کرده و تبدیل به انرژی می‌کند به طوری‌که حمل زباله در این شهرها بسیار کم صورت می‌گیرد و این موضوعی است که در طرح‌های جامع حتماً باید به آن توجه کرد.


وی با بیان این‌که اگر بخواهیم توسعه شهرها مبتنی بر طرح‌های انسان محور باشد باید به پیوست‌های مختلف توجه شود تأکید کرد: در شهرها طبیعتاً تقاضا برای خرید تراکم و توسعه شهر در مناطق مرغوب، نوساز و گرانقیمت بیش از مناطق فرسوده است که این موضوع بیانگر نیاز به بازآفرینی شهری است.


هاشمی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم به‌طور اصولی توسعه شهری را دنبال کنیم باید تلاش کنیم تا نیمی از سفرهای درون شهری از طریق حمل و نقل عمومی فراهم شود و بر همین اساس مناطقی که در اولویت توسعه قرار دارند در راستای شبکه حمل و نقل عمومی انبوه ایجاد شوند.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان با بیان این‌که اگر ما نگاه درستی به شهرسازی داشته باشیم که صرفاً متکی بر درآمدزایی نباشد می‌توانیم با ایجاد مزایا و جذابیت در بافت‌های فرسوده از طریق تأمین زیرساخت‌های مناسب شهری و امتیازات شهرسازی در آن سرمایه‌های صنعت ساخت و ساز را به جای تمرکز در بافت‌های گران و مرغوب به این مناطق سوق دهیم.


انتهای پیام/۴۱۰۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر