صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
حسینی:

طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ریشه در تاریخ ایران دارد

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ریشه در تاریخ ایران دارد.
کد خبر : 400938

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی در نشست خبری «اعلام فراخوان و معرفی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با اشاره به اینکه ظرفیت تاریخی بزرگ ایران در عرصه‌های فرهنگی گواه است که پیش از این شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ایران وجود داشته، اظهار کرد: با توجه به این پشتو‌انه تاریخی و اسناد فرادستی موجود در کشور نظیر سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ و بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین دو کلان برنامه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی دسترسی سریع و آسان به فرهنگ و توزیع مناسب و عادلانه آن به سراسر ایران طرح خلاق شهرهای فرهنگ و هنر شکل گرفت.


وی در مورد دلیل انتخاب عنوان شبکه برای شهرهای خلاق فرهنگ و هنر توضیح داد: عنوان شبکه برای شهرها به این دلیل انتخاب شده است که اگر صفت فرهنگی را تنها برای یک شهر انتخاب می‌کردیم ممکن بود سایر ویژگی‌های فرهنگی آن شهر از بین برود. به همین منظور شبکه خلاق را انتخاب کردیم تا ظرفیت‌های مختلف شهرهای ایران به هم متصل شود.


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: قبل از اینکه ما به نفت رجوع کنیم؛ فرهنگ یکی از منابع درآمد ایرانیان بوده است، در تاریخ هنر آمده است کاتبان بزرگ مصری از دیدن نی شیرازی لذت می‌بردند، مرکبات تبریزی، موسیقی خراسانی، ساختن ساز، پرده‌های نقاشی، نمایش‌های آئینی و ... ظرفیت‌های زیادی است که در شهرهای مختلف ایران وجود داشته که از سویی یک‌ شهر را نامدار و از سوی دیگر گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کرده است.


حسینی یادآور شد: امروز هم ما آثار باقیمانده شهرهای مختلف در عرصه‌های فرهنگی را ببینیم. با اجزاء این ظرفیت می‌توان از یک سو توان مدیریتی همکاران خود در وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی و‌ سایر بخش‌ها در استان‌ها را گرد هم آورد و از سوی دیگر از پتانسیل هنرمندان شهرها استفاده کرد.
وی افزود: امروز خانواده هنرمندان ایران بسیار گسترده است و تعداد هنرمندان در عرصه‌های مختلف رشد بی‌نظیری را تجربه کرده و‌ در عین حال پراکندگی هنرمندان ما در شهرهای مختلف یک فرصت است و خوشبختانه شاهد مهاجرت هنرمندان به پایتخت نبوده‌ایم.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز از یک‌ سو هنرمندان بزرگی در شهرهای مختلف داریم و از سویی دیگر برپایی جشنواره‌های مختلف نوجوان و جوان نشان می‌دهد که ظرفیت‌های هنری خلاقی در شهرهای مختلف وجود دارد؛ بنابراین شبکه شهرهای خلاق موضوع جدیدی نیست و میراث آن در گذشته بوده و تنها نیاز به بازپروری و به‌روزرسانی دارد.
حسینی گفت: امروز به طور رسمی فراخوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعلام می‌شود و با اهتمام ویژه از همکاران خود در سایر استان‌ها می‌خواهم با دبیران علمی و اجرایی این طرح همکاری کنند تا بتوانیم روزهای خوبی را در عرصه فرهنگی کشور تجربه کنیم.


گفتنی است در پایان این نشست مسعود غلام‌پور عضو شورای سیاست‌گذاری شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر این طرح را برای سایر مدیران کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق ویدئو کنفرانس ارائه کرد.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر