صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
جوادی یگانه:

حمایت مالی از شورایاری‌ها انجام نمی‌شود

رئيس ستاد پنجمين دوره انتخابات شوراياری‌های شهر تهران گفت: شورایاری‌ها دارای فعالیت مدنی هستند و هیچ‌گونه حمایت مالی از آنها انجام نمی‌شود.
کد خبر : 400680

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا محمدرضا جوادی‌یگانه عصر امروز در نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران اظهار کرد: ثبت‌نام از کاندیداها از عصر روز گذشته آغاز شده و تا ۱۰ تیرماه ادامه خواهد داشت و این انتخابات نیز در تاریخ چهارم مرداد برگزار می‌شود.


 وی با بیان این‌که انتخابات شورایاری‌ها در ۳۵۴ محله شهر تهران برگزار می‌شود از مستندات قانونی و شرایط لازم برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها در سامانه ثبت‌نام shorayari.tehran.ir سخن به میان آورد و گفت: در این دوره دو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در آیین نامه انتخابات شورایاری‌های شهر تهران اضافه شده که این موارد عبارتند از عدم حق دخالت شورایاری‌ها در امور اجرایی شهرداری‌ها و این‌که شهرداری‌ها می‌بایست در تصمیماتی که مربوط به محلات است نظر شورایاری‌ها را اخذ کنند.


رئيس ستاد پنجمين دوره انتخابات شوراياری‌های شهر تهران با اشاره به این‌که انجمن‌های محلی باعث می‌شوند تا تصمیمات محلی گرفته شده و عوارضی که از محله‌ها دریافت می‌شود در همان محله مصرف شود، اظهار کرد: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تلاش است مدیریت شهری را موظف کند تا در ارتباط با تصمیمات محلی، حتماً نظرات شورایاری‌ها را اخذ کنند.


جوادی یگانه در ادامه به ارکان اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: شورای راهبردی، ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، هیئت اجرایی مرکزی، هیئت اجرایی مناطق شهر تهران به‌عنوان ارکان اجرایی انتخابات شورایاری‌ها محسوب می‌شوند و فرآیند برگزاری و احراز هویت  آنان نیز به‌صورت اتوماسیون انجام خواهد شد.


معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران یکی از مواردی که در دوره اخیر شورای اسلامی شهر تهران مصوب و اجرا خواهد شد شد را فرآیند خود‌اظهاری کاندیداها عنوان کرد و افزود: بر این اساس در صورتی که در هر مرحله مشخص شود فرد حائز شرایط اشاره شده نبوده به‌صورت پیش‌فرض مستعفی شناخته خواهد شد.


رئيس ستاد پنجمين دوره انتخابات شوراياری‌های شهر تهران ادامه داد: این انتخابات فرصتی است که گروه‌های مختلف جامعه در این انتخابات شرکت کنند و نقش آنها در تصمیمات محله مشخص شود، به‌عنوان مثال نیمی از جمعیت شهر تهران را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که تنها حضور ۱۱ درصد آنها در شورایاری‌ها مشاهده می‌شود که این موضوع می‌تواند در ملاحظات زنانه در تصمیمات شهری نقش داشته باشد.


جوادی یگانه با اشاره به این مطلب که سن مجاز برای شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا ۲۲ سال و حداقل سن برای رأی دادن ۱۸ سال است، خاطرنشان کرد: عضویت در شورایاری‌ها می‌تواند باعث شود گروه‌های مختلف جامعه فرصت مطالبه‌گری خود را در جایگاه قانونی‌شان داشته باشند.


وی در پایان صحبت‌های خود با بیان این‌که شورایاری‌ها دارای فعالیت مدنی هستند از عدم حمایت مالی از آنان سخن به میان آورد و گفت: بودجه شورای اسلامی شهر تهران برای انتخابات شورایاری‌ها ۶ میلیارد تومان است و فرآیند برگزاری انتخابات با ظرفیت شهرداری تهران انجام خواهد شد.


در ادامه این جلسه سید حمید طهایی دبیر ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: در این دوره اعضای شورای محله از ۷ به ۹ نفر افزایش یافته است و بر اساس آخرین آمار تاکنون ۳۵۷ نفر به عنوان کاندیدا در سامانه انتخابات شورایاری‌ها ثبت‌نام کردند.


وی در ادامه از برگزاری مکانیزه فرایند رأی‌گیری شورایاری‌های شهر تهران سخن به میان آورد و افزود: در فرآیند اخذ رأی ابتدا افراد کارت شناسایی خود را ارائه داده و بر اساس آن پس از احراز هویت، کارت رأی‌گیری به افراد داده می‌شود و در پای صندوق که یک سیستم برای آن تعریف شده نام کاندیداهای خود را وارد کرده و آن را تأیید می‌کنند.


طهایی با بیان این‌که سیستمی که در آن رأی‌گیری صورت می‌گیرد آفلاین است، افزود: پس از اتمام فرآیند رأی‌گیری سیستم اخذ رأی به سیستم دیگری متصل شده و اطلاعات را به آن منتقل می‌کند.


وی در پایان گفت: فرآیند سیستمی اخذ رأی باعث می‌شود تا تنها چند ساعت بعد از رأی‌گیری امکان اعلام آرا وجود داشته باشد هرچند نظر نهایی بر اساس اعلام هیئت نظارت مرکزی است.


انتهای پیام/۴۱۰۵/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر