صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۸

ظریف: ایران سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صرف مبارزه با قاچاق مواد مخدر می‌کند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اقدامات آمریکا مانع همکاری‌های بین‌المللی در حوزه مواد مخدر شده است، گفت: ایران سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صرف مبارزه با قاچاق مواد مخدر می‌کند.
کد خبر : 400053

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در همایشی که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با گرامی داشتن یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای عرصه مقابله و مبارزه با مواد مخدر گفت: ۳۱ سال پیش مجمع عمومی ملل متحد با هدف ارتقای آگاهی عمومی در زمینه مواد مخدر پنجم تیر ماه را به نام روز مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری کرد.


وی با بیان اینکه امروز ایران پرچمدار مبارزه جهانی با مواد مخدر است، ادامه داد: اقدامات چشمگیر نظام در این عرصه و تحمل هزینه‌های بی‌شمار معنوی و مادی قابل تقدیر است و شهادت ۳ هزار و ۸۱۱ نفر و بیش از ۱۲ هزار جانباز در این عرصه نشانگر عزم ایران برای مقابله با مواد مخدر است. سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای مقابله با قاچاق و عرضه مواد مخدر در کشور هزینه می‌شود. امروز کشور ما در نزدیکی افغانستان است لذا اقدامات ما دارای تأثیرات منطقه‌ای بوده است. در چند سال گذشته با هزینه یک میلیارد دلار امنیت مرزها را تقویت کردیم؛ ایران به تنهایی نزدیک به ۸۰ درصد مجموع کشفیات تریاک را به خود اختصاص داده است که ۸۰۰ تن در سال گذشته میلادی توسط ایران کشف شد.


وزیر امور خارجه تصریح کرد: مواد مخدر دارای خاصیتی سیال و پویا است و این پدیده را نمی‌توان در هیچ مرزی محدود کرد که این پدیده بر اثر مداخلات تغییر چهره داده است. بر این اساس هیچ‌کس نمی‌تواند خود را مصون از این پدیده بداند. ویژگی جهانی شدن فرصت‌ها به پدیده مواد مخدر تسری یافته است و مواجه با این پدیده اگر به صورت منسجم در سطح جهان انجام شود می‌تواند به برد همگان بیانجامد. اگر فردی فکر کند که این برخوردها مختص کشوری خاص است همان افراد و گروه دچار آسیب خواهند شد.


ظریف گفت: توسعه و رفاه اجتماعی یکی از مهمترین ارکان جهان است لذا رویکرد توسعه محور می‌تواند در برخورد با پدیده‌های اجتماعی از جمله مواد مخدر مفید واقع شود. بدون توجه به زیرساخت‌ها و در رأس همه آنها توسعه پایدار در صورت نداشتن برنامه مناسب تقریباً ناممکن است. اقدامات سازمان ملل برای مقابله با مواد مخدر مبتنی بر اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با مواد مخدر و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل به شبکه‌های مختلف است.


وی افزود: برخی از اقدامات با اهداف تعیین‌شده متفاوت بوده است و گروه‌هایی با طرح مواردی مانند حقوق بشر به دنبال جرم‌زدایی در این حوزه هستند؛ ایران هم به عنوان پرچمدار برخورد با مواد مخدر ضمن حمایت از مأموریت دفتر سازمان ملل در حوزه مقابله با مواد مخدر نگرانی خود را نسبت اقدامات موازی اعلام می‌کند.


وی اظهار کرد: نسخه هیچ کشور یا منطقه‌ای برای سایر مناطق قابل تجویز نیست و معضل مواد مخدر در کشورهای غربی، مشکل داد و ستد در سطح خرده‌فروشی خیابانی است اما در منطقه ما این مسئله همراه ناامنی و شرارت و عبور کاروان‌های مسلح است که امنیت را خدشه‌دار می‌کند. بنابراین ما بر اساس مبانی اسلامی خود توجه کشورهای منادی حقوق بشر را به حقوق خانواده قربانیان جلب می‌کنیم که در این زمینه آسیب دیدند. مدت مدیدی است که برنامه‌های مقابله‌ای با پدیده مواد مخدر به دلیل عدم مشارکت جدی کمک‌کنندگان اصلی از برخی از اهداف خود بازمانده است و کشورهای اروپایی به تعهدات خود در این حوزه عمل نکردند و کشورهای دیگر باید اقدامات خود را انجام دهند که این امر می‌تواند آغازگر همکاری‌های بین‌المللی در حوزه مواد مخدر باشد.


وزیر امور خارجه ادامه داد: اعمال تحریم‌ها و اقدامات آمریکا مانع همکاری‌های بین‌المللی در حوزه مواد مخدر شده است و این کشور مسئول ناامنی به وجود آمده در منطقه است. کشور ما تمام تلاش خود را برای مقابله با این پدیده انجام خواهد داد تا به جهان عاری از مواد مخدر دست پیدا کنیم.


انتهای پیام/۴۱۱۰/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر