صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۴۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

چرا دیپلمه‌ها راحت‌تر از لیسانسه‌ها کار پیدا می‌کنند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از نظام آموزشی نابرابر انتقاد کرد و گفت:‌ چرا دیپلمه‌ها راحت‌تر از لیسانسه‌ها کار پیدا می‌کنند؟
کد خبر : 399530

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سید مجید حسینی که روز گذشته مهمان جلسه اندیشه ورزی فکرانه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بود، با بررسی چالش‌های مهارت‌آموزی در نظام آموزشی دانشگاه محور گفت گفت: مردم ایران مهم‌ترین مشکل کشور را بیکاری، کم‌کاری و امنیت شغلی می‌دانند اما نباید فراموش کنیم که آموزش در موضوع اشتغال بسیار تأثیرگذار است. قرار بود کنکور دانشجویان را گزینش کند اما اکنون استعداد افراد را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود هر روز در استعدادیابی، مهارت و اشتغال بدتر شود.


وی با اشاره به اینکه امروز دیگر نمی‌توان با تحصیلات شغل پیدا کرد، افزود: باید شغل را بسازیم و راه آن فقط دانشگاه نیست. افزایش آموزش کمی در ایران کار اشتباهی بوده است. در ایران با 80 میلیون جمعیت 2 هزار و 640 دانشگاه داریم، در حالی که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت 2 هزار و 481 دانشگاه دارد. در ایران سالانه با اقتصاد 400 میلیارد دلاری 233 هزار مهندس فارغ‌التحصیل می‌شود در صورتی که در امریکا با اقتصاد 18 تریلیارد دلاری هم 237 هزار مهندس تولید می‌شود. ما برای این اقتصاد، اندازه آمریکا مهندس تولید می‌کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته‌های مهندسی و پزشکی سوزاندیم و هنوز این کار را تکرار می‌کنیم. در 10 سال رشد شرکت کنندگان پزشکی 196 درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته در ایران تعداد دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس برابر شد. در کدام کشور صنعتی خانواده‌ها بچه‌ها را تشویق می‌کنند فقط تحصیل کنند و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و بعد از فوق لیسانس، دکتری بگیرند؟


حسینی با بیان اینکه دانشگاه و مدرک رابطه‌ای مستقیم با بیکاری دارد، گفت: اکنون 42 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، در حالی که دیپلمه‌های ما بیکار نیستند. دانشگاه هم افراد را به سمت اشتغال نمی‌برد. در کشورهای توسعه یافته شرایط مالی خانواده در هر شرایطی باشد کودک باید در سن 18 سالگی کار کند و مهارت بیاموزد. ما در کشور باید ابتدا مطالبات خانواده‌ها و کودکان را در زمینه اشتغال کاهش دهیم. در مرحله بعد به دنبال راهکار کوتاه‌مدت نباشیم و در گام بعد باید کودکان بیاموزند هر کاری مقدس است و باید کار کنیم تا بتوانیم کشور را نجات دهیم.


وی گفت: دانشگاه رفتن دو دهه تنها راه ارتقاء اجتماعی و کسب و کار بود. خانواده‌ها تمام توانشان را صرف می‌کردند تا بچه‌ها پا را بگذارند ان سوی حصار دانشگاه و دیگر وظیفه‌شان تمام شده بود؛ اما حالا نوبت ایجاد یک اقتصاد بزرگ آموزشی شد و از دانشگاه آزاد تا پیام نور و غیرانتفاعی و کاربردی و بین‌الملل و … فعال شدند تا از این تصور خانواد‌ه‌ها، پول بسازند و آنقدر پول ساختند که تعداد دانشگاه‌های ایران چند برابر شد و نسل بزرگی از جوانان را ایجاد کردند که تحصیل‌کرده‌ترین و بیکارترین نسل جوان تاریخ ایران شدند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: حالا به شرایطی رسیدیم که هر کس دیپلم دارد با احتمال کار 85 درصد روبرو است، اما اگر لیسانس بگیرد 55 درصد ممکن است کار داشته باشد.


وی به بحث نابرابری در آموزش پرداخت و افزود: مسئله آموزش در کشور ما اصل نابرابری است چرا دانش‌آموزان ما در سیستان و بلوچستان باید محروم از همه مسائل آموزشی باید و یک تعدادی برای تحصیل در تهران میلیون‌ها هزینه پرداخت کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: وظیفه ما مبارزه با اسطوره‌های نظم و سرمایه است و همچنین تلاش برای برابرسازی نظام آموزش و پرورش و این را باید به دانش‌آموزان یاد دهیم که مهارت ارزش بیشتری از مدرک دارد و آن زمان است که استعدادهای جوان و نوجوان ما شکوفا می‌شود و ما باید توسعه مهارت و خلاقیت جمعی را گسترش دهیم.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر