صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۵۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
در دانشگاه تهران؛

نشست بررسی فضای ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد

نشست اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران امروز با رئیس مرکز جهاد دانشگاهی به منظور بررسی فضای ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 386219

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران امروز با رئیس مرکز جهاد دانشگاهی به‌منظور بررسی فضای ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد.


در آغاز این نشست سلطانی عضو شورای بسیج دانشکده فنی دانشگاه با بیان اینکه کلمه «فنعت» تلفیقی است از دو کلمه دانشکده فنی و صنعت، افزود: در سلسله همایش‌های «فنعت» که در این ۶ سال برگزار شده است، تلاش شد تا به‌صورت گفتمان‌سازی و ترویجی، بحث لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان نهادینه شود و واقعاً هم در این زمینه موفق بوده است؛ به‌گونه‌ای که به گفته یکی از اساتید همایش‌های صنعت باعث شد تا نگاه و دغدغه‌های دانشجویان تغییر پیدا کند و حتی شاهد هستیم که دانشجویان بیشتر از قبل به توانمند شدن برای ورود به صنعت و حل چالش‌های این بخش و نه صرفاً استخدام شدن فکر می‌کنند.


وی با اشاره به اجرای طرح «کاروژه» تصریح کرد: در حال حاضر پروژه با ۳۰۰ شرکت در ارتباط است و سامانه‌ای دارد که با دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، اساتید و شرکت‌ها ارتباط دارد. با این دانشجو در قالب طرح «کاروژه» می‌تواند برای خود کارآموزی و پروژه تعریف کند.


سلطانی با بیان اینکه در یکی دو سالی در قالب «کاروژه» تعداد قابل‌توجهی پروژه و کارآموزی واسطه‌گری شده تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ شرکت به‌صورت فعال در قالب سامانه «کاروژه» فعال هستند. درهرحال چشم‌انداز این مجموعه این است که کل کارآموزی دانشگاه تهران را هدایت کرده و نقش فعالی در هدایت شغلی فارغ‌التحصیلان و آماده شدن دانشجویان برای ورود به بازار کار ایفا کند.


وی با بیان اینکه طرح صدف نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و با هدف توانمندسازی شغلی فارغ‌التحصیلان و دانشجویان برگزار شده است، اضافه کرد: در این دوره مطالبی نظیر مشاوره شغلی، شخصیت‌شناسی، آشنایی با مدل کسب‌وکار تدریس شده و امکان بازدید از اکوسیستم نوآوری و فناوری از جمله پارک پردیس برای حدود ۱۵۰۰ فراهم شده است.


عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: در دوره صدف تلاش می‌شود تا مطالب و سرفصل‌هایی که برای ورود به بازار کار لازم و ضروری است، ولی در دانشگاه به آن‌ها پرداخته نمی‌شود برای دانشجویان تدریس شوند.


سلطانی با بیان اینکه همواره یکی از دغدغه‌های اصلی، دغدغه ارتباط صنعت و دانشگاه بوده اضافه کرد: با توجه به بررسی‌هایی که داشتیم، پازل‌های مختلفی در ارتباط صنعت و دانشگاه فعال هستند. بااین‌وجود یکی از حلقه‌های مهم و اثرگذار ارتباط بین صنعت و دانشگاه، جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از مولودهای انقلاب اسلامی است.


محمود سلوک مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این نشست، با اشاره به نقش‌آفرینی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در دوران دفاع مقدس بیان کرد: به گفته اساتید ما دانشجویان دانشکده فنی در دوران دفاع مقدس صبح تا ظهر سر کلاس درس می‌رفتند و بعدازظهرها، در محیط دانشگاه برای رفع مشکلات جنگ کارهای جدی می‌کردند و این برای ما باعث افتخار است.


وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس حضور جدی در دانشگاه‌ها داشت و به شناسایی افراد می‌پرداخت، افزود: جهاد با ایجاد تیم‌های دانشجویی و از طرفی شناسایی خلأهای جنگ توانسته بود به نحو احسن دانشگاه را برای رفع مشکلات کشور و جنگ بسیج کند.


سلوک اظهار کرد: با توجه به اینکه الآن هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، قطعاً بازهم نیازمند نگاه جهادی هستیم. درهرحال با توجه به ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی دارد این مجموعه بازهم می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات امروز کشور باشد.


وی تصریح کرد: علی‌رغم ظرفیت‌هایی که جهاد دانشگاهی در اختیار دارد، اما مثلاً در دانشکده فنی دانشگاه تهران کوچک‌ترین اسمی از جهاد دانشگاهی نمی‌شنویم. بااین‌وجود می‌توان گفت: جهاد دانشگاهی در محیط دانشگاه به حاشیه رفته و صرفاً به جای اقداماتی مثل حضور و تیم‌سازی و احصاء نیازهای کشور و ظرفیت‌های دانشگاه، به سمت یک نظام کارمندی-استخدامی رفته است و نگاه گذشته را ندارد. در چنین شرایطی حقیقتاً ما به این نتیجه رسیدیم که شاید دیگر جهاد دانشگاهی مدل عملکردی گذشته را رسالت خود نمی‌داند.


سلوک با طرح این سؤال که چه موانعی وجود دارد که دیگر شاهد مدل عملکردی جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس نیستیم، افزود: سؤال بنده این است که آیا جهاد دانشگاهی مدل عملکردی در دوران دفاع مقدس را رسالت خودش می‌داند و اگر می‌داند چه موانعی وجود دارد که شاهد این اتفاق نیستیم.


گلیکانی یکی دیگر از فعالان دانشجویی نیز در این نشست گفت: خیلی وقت است که جهاد دانشگاهی دغدغه مأموریت‌محوری را که در اول انقلاب داشته و آن هم ارتباط بین صنعت و دانشگاه بوده ندارد و از مأموریت خود خارج شده است.


وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در این ۱۰ سال هیچ کدام از ظرفیت‌هایی را که معاونت علمی ریاست جمهوری و یا دیگر مراکز در زمینه پیشرفت تکنولوژی شناسایی کرده‌اند، شناسایی نکرده است. درواقع ظرفیت پیشرفت تکنولوژیکی در کشور وجود دارد، اما جهاد دانشگاهی در این رابطه کاری نمی‌کند.


طیبی از اعضای این نهاد دانشگاهی افزود: برخی در صنعت حقوق می‌گیرند تا با توان داخلی مخالفت کنند.


عسگری از دیگر اعضای بسیج دانشجویی گفت: کسب درآمد جهاد دانشگاهی را از اهداف کلان خود دور کرده است.


گلیکانی بیان کرد: جهاد دانشگاهی به جای اینکه برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه فکر کند خودش به یک ساختار کارمندی تبدیل شده که فقط به دنبال پروژه‌های معدود با بودجه‌های کلان است تا ساختار اداری خود را حفظ کند و برای دانشگاه و دانشگاهیان هیچ سود و تأثیری ندارد. با این شرایط و با قوی شدن بخش خصوصی در کشور که برای نیازهای خود به سمت دانشگاه‌ها می‌آید چه‌بسا لازم باشد که جهاد دانشگاهی تعطیل شود، چون در این زمینه به هیچ دردی نمی‌خورد.


حیدر رضایی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: بنا بر مشورت‌هایی که با اساتید دانشگاه تهران داشته‌ایم یکی از دلایل عدم برقراری ارتباط بین اساتید دانشگاه و جهاد دانشگاهی این است که اساتید یک ساحت مدیر پژوهشی برای خود متصور هستند و به افرادی که پژوهش‌ها را تعریف می‌کنند، راهبرد می‌دهند؛ بااین‌وجود فضای جهاد دانشگاهی نگاه کارمندی و استخدام کردن پژوهشگر را می‌طلبد و همین باعث شده که جهاد دانشگاهی و اساتید خوب نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.


وی با طرح این سؤال که آیا جهاد دانشگاهی مدل و راهکاری برای ایجاد ارتباط با اساتید و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها دارد، تصریح کرد: ما قبول داریم که دانشگاه هم باید در برقراری ارتباط با جهاد دانشگاهی مؤثر باشد؛ اما احساسمان این است که جهاد دانشگاهی نمی‌خواهد در این رابطه کاری انجام دهد.


عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه بعضاً دانشگاه و جهاد دانشگاهی با هم وارد یک فضای رقابتی می‌شوند، گفت: از طرفی سازوکار مناسبی هم برای ارتباط جهاد دانشگاهی با تشکل‌ها که جلودار فعالیت‌های دانشجویی هستند وجود ندارد. درهرحال این ارتباط نه به معنای بازوی اجرایی که به معنای مغز متفکری برای جلو رفتن اهداف و پیشرفت کشور است.


قهرمانی عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز با اشاره به ابلاغ مصوبه مأموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور در آبان سال ۹۴ گفت: یک فضای کلی بر این مأموریت‌های ابلاغی حاکم است به‌طوری‌که زمانی که با واحدهای جهاد دانشگاهی نیز صحبت می‌کنیم، برای خود مسئولان جهاد هم این مأموریت‌ها کلی و ناروشن است.


وی از ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری به‌عنوان یکی از محورهای مهم ابلاغیه مأموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و افزود: در تبیین این نهاد یک فضای خلأ وجود دارد؛ بااین‌وجود سؤال بنده این است که با توجه به فعالیت دیگر نهادهای موجود در کشور در خصوص علم و فناوری نظیر معاونت علمی و مجموعه‌های وزارت علوم، چه راهکارهایی اتخاذ شده است که با ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری، کارهای موازی با نهادهای مذکور صورت نگیرد؟ همچنین با توجه به اینکه ایجاد این نهاد، پیشنهادی از سوی جهاد دانشگاهی بوده، ضرورت ایجاد این نهاد چه بوده است.


قهرمانی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها سازمان متولی امر ایجاد نهاد ملی پژوهش و فناوری، جهاد دانشگاهی است؛ به نظر می‌رسد روند ایجاد این نهاد به‌کندی پیش رفته است. به‌عنوان‌مثال در ابلاغیه مأموریت‌های جهاد دانشگاهی ۷ مأموریت ذکر شده که بر اساس آن جهاد دانشگاهی باید ظرف مدت حداکثر ۶ ماه از همان تاریخ مذکور، اساسنامه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کند و این در حالی است که پیش‌نویس اساسنامه ۲۷ مرداد ۹۶ ابلاغ شده است.


عسگری دیگر عضو شورای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز گفت: مجموعهٔ جهاد دانشگاهی قرار بود یکی از مهره‌های اصلی نظام دانشگاهی کشور و به‌نوعی پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه باشد، اما امروز از این آرمان بسیار فاصله گرفته که یکی از دلایل آن نیز مسئله تأمین مالی این نهاد است.


وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهادی که قرار بود خودگردان باشد و به‌نوعی برنامه‌ریزی داشته باشد که از عهده تأمین هزینه‌های جاری خود برآید و به درآمدزایی نیز برسد، امروز در تنظیم درآمدهای خود دچار مشکل است.


عسگری بیان کرد: منظور از درآمدزایی جهاد دانشگاهی این است که این نهاد به کارهای جزئی محدود نشود و در جریان کسب منابع مالی از مسئولیت‌های اساسی و عمیق خود نیز دور نشود، اما متأسفانه در سال‌های اخیر ورود جهاد به مسائل حاشیه‌ای برای کسب درآمد این مجموعه را از اهداف کلان خود دور کرده است. درهرحال به نظر می‌رسد طبق رصد وضعیت واحدهای جهاد دانشگاهی سوءتدبیر در تحمیل هزینه‌های مازاد در واحدهای مختلف این مجموعه را با بحران جدی مواجه کرده است و از طرفی عدم شفافیت مالی این نهاد به این مشکل دامن می‌زند.


وی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته جهاد دانشگاهی در رسانه‌ها اعلام کرد که ۳۱ طرح فناورانه جدید به‌منظور خروج کشور از بحران وابستگی به کشورهای دیگر و رفع مشکلات داخلی دارد که در تأمین هزینه‌های آن با مشکل مواجه است بااین‌وجود جهاد دانشگاهی از صندوق توسعه ملی درخواست کمک ۱۵ میلیون یورویی کرد. سؤال این است که چرا جزئیات این طرح‌ها با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی خود دارای خبرگزاری است، رسانه‌ای نشده بااین‌وجود چه زمان قرار است این طرح‌ها رسانه‌ای شود.


عسگری تصریح کرد: با توجه به بودجه کلان تخصیص‌داده‌شده به طرح‌های جهاد دانشگاهی آیا این طرح‌ها استانداردهای جهانی را احصا خواهند کرد و در انتهای تکمیل شدن پروژه‌ها بازار پذیرای آن‌ها هست و از طرفی آیا تدابیر مربوط به بازاریابی در تدوین این طرح‌ها دیده شده است؟ یا اینکه قرار است با پروژه‌هایی مواجه باشیم که صنعت پذیرای آن‌ها نیست و قرار است تنها هزینه‌های هنگفت بر کشور تحمیل شود.


قزوینیان از فعالان دانشجویی نیز با اشاره به اینکه سیل اخیر نشان داد که ما برای بحران‌های این‌چنینی که کشور را درگیر می‌کنند، در حد لازم پیش‌بینی نکرده‌ایم، افزود: با توجه به حجم گل‌ولایی که وارد خانه‌ها شده بود ما حتی یک دستگاه تخلیه گل‌ولای در اختیار نداشتیم و گروه‌های جهادی با ساده‌ترین ابزار و تجهیزات گل‌ولای را تخلیه کردند و همین مشکل در خصوص باغات انجیر وجود دارد. بااین‌وجود ما احساس می‌کنیم که این مسائل در حاکمیت متولی ندارند.


وی با بیان اینکه در استان خوزستان هم مردم مدت زیادی با ریزگردها دست‌وپنجه نرم کردند، اما انگار در حاکمیت برای حل این مشکل متولی خاصی وجود نداشت، تصریح کرد: بنا بر آنچه ما از سابقه جهاد دانشگاهی شنیده‌ایم گویا این مجموعه همواره خود را متولی این می‌دانسته که در مورد مسائلی که در حاکمیت نهادی برای آن‌ها تأسیس نشده و حل‌نشده باقی مانده‌اند، با یک روحیه جهادی ورود پیدا کرده و تلاش می‌کرده آن‌ها را حل کند. بااین‌وجود خیلی‌ها انتظار داشتند جهاد دانشگاهی در مسائل مختلف مانند مسائل زیست‌محیطی با روحیه جهادی که از آن سراغ داریم، ورود پیدا می‌کرد و با تعریف پروژه‌های مختلف آن‌ها را حل می‌کرد. با این تفاسیر سؤال بنده این است که آیا روحیه جهادی که در گذشته در این نهاد وجود داشته همچنان باقی است و اگر این روحیه وجود دارد موانع داخلی کار چیست.


در انتها سلوک مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران جمع‌بندی جلسه را ارائه داد. جمع‌بندی ایشان ازاین‌قرار بود که بیشتر پاسخ‌های رئیس جهاد دانشگاهی شاید از جنس کمبود منابع مالی بود و گلایه‌هایی از جنس تغییر دولت‌ها و سیاست‌گذاری حاکمیت مطرح شد. صحبت‌های دانشجویان مبنی بر خلأ ارتباط صنعت و دانشگاه، عدم ارتباط با اساتید، لزوم بازتعریف اولویت‌بندی‌های جهاد دانشگاهی مطرح شد که کلیت پاسخ‌های ایشان حقیقتاً قانع‌کننده نبود و وظیفه خودم میدانم که مطرح کنم که ان‌شاءالله این جلسه ادامه پیدا کند و ما بتوانیم از حضور ایشان بیشتر استفاده کنیم. گرچه طبق فرمایش رهبری وظیفه مسئولان هست که در جمع‌های دانشجویی حاضر بشوند اما از ایشان تشکر می‌کنم که در چنین جلسه‌ای شرکت کردند.


حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی امروز در نشست با اعضای بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران که در محل دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: دغدغه همه ما پیشرفت جمهوری اسلامی است.


وی با بیان اینکه غرب با پیشرفت در فناوری به اهمیت آن در کسب قدرت و ثروت پی برد، اظهار داشت: صنعتی که به کشور ما آمد صنعت مونتاژ بود متناسب با آن دانشگاه هم دانشجویی را تربیت می‌کرد که به درد صنعت مونتاژ بخورد.


طیبی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ جهاد دانشگاهی بیشترین توان خود را به تأمین فناوری جنگ اختصاص داد. بااین‌وجود در زمان جنگ توسعه فناورانه در کشور مشکل داشت و امروز نیز همین مشکل وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه در کشور اراده برای پیشرفت به طور کامل شکل نگرفته بیان کرد: ما نیازمند یک برنامه جامع درازمدت برای پیشرفت کشور هستیم به‌گونه‌ای که این برنامه با تغییر دولت‌ها تغییر نکند.


رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه امروز فرماندهی واحدی برای پیشرفت در کشور نداریم گفت: فرصت حضور رؤسای قوا در شورای عالی انقلاب فرهنگی را باید غنیمت شمرد و برای ایجاد گفتمان غالب پیشرفت این شورا نقش فرماندهی واحد پیشرفت را در کشور انجام دهد.


وی تدوین برنامه جامع و درازمدت را در راستای پیشرفت کشور ضروری دانست و افزود: این برنامه نباید مدام با تغییر دولت‌ها و مجلس عوض شود.


طیبی تصریح کرد: امروز در صنعت کسانی حضور دارند که به‌شدت مخالف توان داخلی هستند و اصلاً آن‌ها حقوق می‌گیرند که با توان داخلی مخالفت کنند.


رئیس جهاد دانشگاهی از سیاست‌گذاری توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه به‌عنوان دو وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشی در این دو مورد ندارد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما این است که پای دانشجویان به جهاد دانشگاهی باز شود؛ اما مشکل اصلی این است که اتکا به توان داخل در صنعت شکل نگرفته است. درهرحال ما برای اینکه بتوانیم با دانشگاه ارتباط داشته باشیم، باید پروژه‌های جدید تعریف کنیم و از طرفی اساتید نیز باید به کارهای فناورانه علاقه داشته باشند ولی خیلی علاقه‌ای ندارند تا وارد بحث‌های علمی و جدی شوند.


رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مشکل ما مدیریت است چون به توان داخلی باور ندارد، تصریح کرد: درحالی‌که ما توان و ظرفیت تولید محصولات متنوعی را داریم اما نگاه‌ها معطوف به واردات این محصولات است.


انتهای پیام/۴۱۱۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر