بیشتر تبلیغات پزشکی و دارویی در فضای مجازی، غیر قانونی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایرج حریرچی در خصوص تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام میشوند، غیرقانونی است، گفت: طبق ماده 7 آییننامه بند ب ماده 3 قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانههای عمومی که مخاطب آنها عموم مردم هستند، ممنوع است.
وی افزود: بهطور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو میدهد، اما ذینفعان آن محصول، بهطور اغراقآمیز و غیرواقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ میکنند درحالیکه وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت موهای موجود داده است و نه بیشتر.
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه طبق ماده 8 همان آییننامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتماً باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، افزود: عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعیالعموم وارد شود چراکه طبق آییننامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز هستند، اطلاق این آییننامه کلی است و حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمیشود.
حریرچی، تبلیغات در حوزه پزشکی را تحت تأثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروههای مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامههای گفتگو محور در روزنامهها و صداوسیما منتشر میشوند که جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند چراکه برخی مردم تصور میکنند حتماً پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت میکند قطعاً پزشک حاذق و برجستهای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور بهشدت افزایش پیدا میکند درحالیکه اکثر پزشکانی که در برنامههای صداوسیما حضور پیدا میکنند در سطح متوسط هستند.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/