صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام رستمی:

بدون عبادت نمی‌توان به خدا رسید

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: عبادت با ریا و عبادت بدون رعایت شرایط و مقدمات راه به جایی نمی‌برد.
کد خبر : 384140

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از دقایقی پیش حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در بین نمازگزاران و دانشجویان معتکف دانشگاه شهید بهشتی در مسجد این دانشگاه حاضر شد.


وی در جمع دانشجویان گفت: برخی عبادات و مناسک در دین وجود دارد که مقدمه وصول به حقایق است؛ خداوند بر اساس لطف خود بهترین، کوتاه‌ترین و راهبرترین مسیرها را برای رسیدن به کمالات در قالب عبادت فراهم کرده است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: عبادت با ریا و عبادت بدون رعایت شرایط و مقدمات راه به جایی نمی‌برد. برخی از فرقه‌ها که حتی در کشورمان هم وجود دارد عمده عبادت‌های خودشان را انجام نمی‌دهند و شریعت را مقدمه طریقت می‌دانند و جالب است که خودشان را به امیرالمؤمنین متصل می‌کنند درصورتی‌که مولا علی (ع) خائف‌ترین خلق از خدا و مقیدترین به عبادت‌ها است بااین‌حال مدعیان دروغین می‌گویند بدون عبادت می‌توان به خدا رسید.


رستمی تصریح کرد: ادعای اینکه انسان عرفانی پیدا کند که بدون شریعت به معرفت، حقیقت و عبودیت برسد، جز گام‌های شیطان برای بازداشتن انسان از مسیر نیست. حقیقت انسان راحت‌طلبی است، به همین دلیل این‌قدر مجاهدت در دین ارزشمند شمرده شده است و لذا می‌بینیم که کلمه «جاهدوا» در قرآن بسیار تکرار شده است.


وی خاطرنشان کرد: جهاد فقط شمشیر زدن نیست و باب جهاد نیز همیشه باز است. جهادی که خدا به آن دعوت کرده مبارزه با حقیقت شیطان و مواجهه با شیطان است. امیرالمؤمنین علی (ع) فرموده است: «انّ المهاجر من هجر عن السیئات و ترک ما حرّم الله»، پس مهاجر واقعی کسی نیست که از مکه به مدینه رفته یا از کفر به اسلام درآمده است. این‌ها همه هجرت ظاهری هستند و مهاجرت اصلی آن است که انسان از بدی‌ها مهاجرت کند و جهاد هم همین است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: بعضی‌ها می‌گویند ما روزه می‌گیریم و به مشقت می‌افتیم، اصلاً حقیقت روزه این است که انسان از راحت‌طلبی فاصله بگیرد. لذا ازاین‌روست که امام علی (ع) می‌فرمایند: «من روزه در تابستان و نماز در زمستان را دوست دارم.»


رستمی تأکید کرد: طبیعت انسان به دنبال راحت‌طلبی است و حقیقت دین و عبادت می‌خواهد تا انسان را از راحت‌طلبی دور کند و عبادت نیز مقدمه رسیدن به حقیقت است. از جمله زیباترین جلوه‌های این عبادات، اعتکاف است. حتی در اعتکاف ذکر شده که خریدوفروش کراهت دارد. نگاه به آینه، خوردن و آشامیدن ممنوع شده، فقط به این دلیل که از غیرخدا منقطع شویم.


وی تصریح کرد: این سه روز نوعی ورزیدگی برای انسان معتکف می‌آورد. دانشجویی که در ایام امتحانات و گرمای تابستان بر خود روزه‌داری و عبادت را تکلیف کرده است، این شخص به‌راحتی به غریزه‌های طبیعی خود جواب منفی می‌دهد و در مقابل بدی‌ها به‌راحتی مقاومت می‌کند، لذا تمایل به انقطاع از غیر خدا را دائماً در خودش ایجاد خواهد کرد.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: روزۀ خواص آن است که انسان آنچه را که خدا راضی نیست و گناه است، انجام ندهد و روزه خاص‌تر آن است که انسان از آنچه غیرخداست اجتناب کند و هوای دل خود را داشته باشد نه آنکه فقط از آنچه خدا راضی نیست، اجتناب کرده باشد.


رستمی تصریح کرد: در قرآن کریم در وصف انسان مؤمن آمده که همیشه در حال نماز است. «صلاة دائمی» یعنی در همه حال به یاد خدا باشیم و برای غیر خدا کار نکنیم؛ یعنی کسی که اعمالش همه برای خداست و درس خواندن و تحصیلش برای خداست، انگار این شخص همیشه در حال نماز است.


وی تأکید کرد: در دعای ابوحمزه ثمالی انسان احساس می‌کند که گناه‌کارترین و قاصرترین انسان‌ها در مقابل خدا قرار گرفته است و بارها به خطاکاری خود اذعان می‌کند و می‌گوید من کسی هستم که وقتی خبر گناهی را به من می‌دادند، با سرعت سمت آن گناه می‌رفتم. ائمه اطهار که این ادعیه از آن‌ها نقل شده، همیشه در مقام عبادت خدا خود را از حد تقصیر خارج نمی‌کردند و ما باید سعی کنیم چنین تفکری را داشته باشیم. تفکری که هر چه هم عبادات خوبی داشته باشیم، باز هم فکر کنیم که در مقام عبادت خدا کم گذاشته‌ایم.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برای مثال بعضی مواقع مهمان خاصی داریم که نیاز است بهترین استقبال را از او انجام دهیم. مثلاً مادری که خبر شهادت پسرش را به او داده‌اند و بعد از چند سال معلوم شود که پسرش زنده است و به مادر می‌گویند فرزندت را امشب خواهی دید، این مادر چگونه از فرزندش استقبال خواهد کرد. لذا هر کاری که انجام دهد فکر می‌کند برای فرزندش کم گذاشته است. در دعای ابوحمزه ثمالی می‌گوییم خدایا مرا از حالت تقصیر خارج نکن. همیشه باید این‌گونه باشیم که در مقام عبادت خدا فکر کنیم کم‌کاری داشته‌ایم.


انتهای پیام/4115/4126/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر