صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
معاون آموزشی وزارت علوم:

ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانشجویان از رسالت‌های اصلی دانشگاه است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانشجویان است.
کد خبر : 383454

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر در نشست با اساتید دانشگاه قم عنوان کرد: باید در فضای امید زندگی کنیم و با تلاش و کوشش اساتید و جوانان، به آینده امیدوار باشیم و قطعاً به توفیقات خوبی خواهیم رسید.


وی افزود: شرایط امروز کشور به‌مراتب متفاوت‌تر از شرایط قبل از انقلاب است؛ اوایل انقلاب اسلامی، جمعیت دانشجویی کشور ۱۷۵ هزار نفر بود و اکنون به ۴ میلیون نفر رسیده است. همچنین ۳ هزار عضو هیئت‌ علمی قبل از انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد به بیش از ۸۳ هزار نفر رسیده است.


معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: امروز بیش از دو هزار مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که با قبل از انقلاب به‌ هیچ‌ عنوان قابل‌مقایسه نیست؛ در گذشته امکان تحصیل در مقاطع بالاتر وجود نداشت ولی اکنون این فضا مهیا شده است و اگر فضای سیاسی مناسب بود، جوانان بسیاری از کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه می‌کردند، البته در حال حاضر نیز جوانان کشورهای دیگر برای تحصیل به ایران مراجعه می‌کنند.


وی ادامه داد: قبل از انقلاب موضوع نوآوری و مباحث بین‌رشته‌ای، محلی از اعراب نداشت ولی اکنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی در این مباحث کسب‌شده است و این باعث افتخار کشور است.


شریعتی نیاسر تأکید کرد: البته باید توجه داشت که افزایش تعداد دانشجو و مراکز علمی باید در جهت حفظ استانداردها و رفع مشکلات جامعه باشد. در حوزه توسعه کمی اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی در بحث کیفی و انطباق علم با نیازهای جامعه هنوز نتوانسته‌ایم به‌ صورت شایسته عمل کنیم.


وی تصریح کرد: نبود آمایش آموزش عالی، خلئی بود که حس می‌شد و در این دوره از دولت، این طرح به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرایی می‌شود که این موضوع بسیار بااهمیت است؛ قبلاً تمام مراکز علمی این تصور را داشتند که باید به‌صورت جامع عمل کنند که این اشتباه بزرگی بود و باعث ضربه زدن به بخش آموزش کشور می‌شود.


معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: باید توجه به مأموریت‌‌گرایی دانشگاه‌ها انجام پذیرد و این موضوع در طرح آمایش آموزش عالی مورد توجه قرارگرفته و اجرایی شده است. کمّی‌گرایی باعث افزایش مراکز آموزش عالی شده است ولی تعداد بسیار زیادی از این مراکز، استانداردهای لازم را ندارند و باید این مراکز ساماندهی شوند و البته این ساماندهی به معنی جمع‌آوری نیست و درصدد کیفی‌سازی مراکز هستیم.


شریعتی نیاسر اظهار کرد: ظرفیت حوزه علوم پایه مغفول مانده است؛ علوم پایه مانند جاده‌ای برای حرکت علوم نوین دیگر است و اگر در حوزه علوم پایه خوب عمل نکرده باشیم، در سایر حوزه‌ها نیز موفق نخواهیم شد و بر همین اساس برای توجه به علوم پایه بودجه خاصی اختصاص پیداکرده است. مهارت‌افزایی لزوماً مهارت‌های تخصصی نیست و جوان تحصیل‌کرده کشور باید مهارت‌های اجتماعی را فرابگیرد و یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه، ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانشجویان است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار بگیرد.


معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دور از انتظار است که جوانان پس از فارغ‌التحصیلی نتوانند با بازار کار و بدنه اجتماع ارتباط بگیرد و باید با برنامه‌ریزی درست، این مشکل را حل کرد.


وی ادامه داد: دانشگاه قم به‌عنوان دانشگاه محوری استان قم است و انتظارات بسیاری از این دانشگاه وجود دارد و امیدوارم شاهد پیشرفت‌های بیش‌ازپیش دانشگاه قم باشیم.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر