صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

ارزیابی ریسک شرکت‌های بیمه، مشتری‌مدار شود

صنعت بیمه‌ نقش مؤثری در بقای اقتصادی کشور دارد و در شرایط تحریم‌ انجام فعالیت‌های اقتصادی بدون همراهی این صنعت ممکن نیست.
کد خبر : 381852

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در دنیا بدون برخورداری از پوشش بیمه‌ای ممکن نیست و این موضوع به‌گونه‌ای متداول شده است که دیگر به‌عنوان یک رویه اداری بخشی از اوراق درخواست یک مجوز فعالیت اقتصادی را به خود اختصاص داده است.


از قراردادهای بیمه‌ای در یک پروژه اکتشاف و توسعه میدان نفتی تا بیمه مسافران جاده‌ای، نمونه‌هایی است که بدون پوشش بیمه، انجام آن‌ها دیگر غیرممکن است.


حال سؤال اینجاست آیا شرکت‌های بیمه‌گر توانایی ثبت قرارداد بر اساس شرایط خاص موردنظر مشتری را دارند؟


فرآیند بیمه با دریافت فرمی توسط شرکت بیمه‌گر آغاز می‌شود که این موضوع را در هنگام بیمه شخص ثالث تجربه کرده‌ایم که همیشه با فرمی از پیش تنظیم‌شده‌ روبروییم که باید فقط در محل مناسب امضا زده شود.


آیا تا به حال سعی کرده‌اید بندی را از این قرارداد حذف یا به آن اضافه کنید؟ مثلاً بخواهید برای عبور از پل پارکینگ خانه خود که عبور از آن خطری به همراه دارد، بندی را به بیمه خودروی خود اضافه کنید؟


منطقی است، در چنین شرایطی شرکت بیمه  با محاسبه ریسک این موضوع آن را به‌عنوان  یک بند در قرارداد شما اضافه کند، اما آیا چنین رویه‌ای در شرکت‌های بیمه‌ای کشور متداول است؟


این مثال ساده را در قالب یک پروژه متوسط اقتصادی برای یک کارآفرین جوان، بازتعریف کنید، آیا فرآیندی که متضمن امنیت برای طرفین باشد، انجام خواهد شد؟


بدیهی است چنانچه قراردادهای بیمه حتی در مورد بیمه شخص ثالث خودرو بر اساس خواسته مشتری قابل تعریف مجدد باشد و نتایج آن در تنظیم و صدور بیمه‌نامه منعکس شود، نه‌تنها برای بیمه‌گر و بیمه‌گزار منافع قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت بلکه در ایجاد شرایط امن در چرخه اقتصادی کشور نیز مؤثر خواهد بود و در حقیقت ایجاد شرایط برد ـ برد را برای همه فراهم می‌کند.


سختگیری شرکت‌های بیمه‌گر در هنگام صدور بیمه‌نامه امری معقول است؛ حتی ارزیابی میزان خسارت در سخت‌گیرانه‌ترین حالت نیز قابل قبول است اما تنظیم قرارداد استاتیک و عدم توجه به شرایط مشتری نکته ای است که منفعت واقعی در آن برای کسی وجود ندارد.


به نظر می‌رسد ارزیابی ریسک و تنظیم قرارداد با توجه به شرایط طرف مقابل به شکل قابل ملاحظه‌ای مورد غفلت صنعت بیمه قرار گرفته و حداقل در این خصوص بخش خصوصی  صنعت بیمه باید گام بردارد.


انتهای پیام/4129/4083/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت ریسک
ارسال نظر