صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
توسط شورای انقلاب فرهنگی؛

پژوهش تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد براساس تعالیم اسلامی منتشر شد

پژوهش تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد براساس تعالیم اسلامی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
کد خبر : 381476

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد براساس تعالیم اسلامی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.


در مقدمه این پژوهش که با روش ترکیبی توصیفی-تحلیلی-استنباطی تدوین شده است آمده است: در اين معنا که علم دينی در چارچوب اصول حکمت متعالیه چتر حاکم بر فرايندی مرکب از روش‌های کیفی مختلف را فراهم می­‌آورد، فرآيند مزبور با بهره‌­گیری از دو رويکرد استنتاجی و تحلیلی و استفاده از روش‌­های گفتگو و هرمنوتیک، اجتهاد سیستمی و تحلیل مفهومی و زبانی در ذيل پارادايم تفسیری برآمده از حکمت متعالیه اجرا شد.


در ادامه این پژوهش و براساس نتایج یافته‌­های این پژوهش آمده است که رشد مفهومی هدف‌دار و با سمت و سوی مشخص و در برگیرنده نحوه تشخص انسان است که برای سنجش آن، شاخص‌هايی اعتباری وجود دارد. يافته‌­های پژوهش حاضر، منجر به صورت­‌بندی نظريه­‌هایی در خصوص استعداد، عاطفه، نیاز و روابط انسانی در ذيل نظريه رشد شد.


در این رابطه تأکید شده است که استعداد هم علت و هم معلول رشد تلقی می­‌شود، ضمن آنکه خاطرنشان شده است براساس نظریه عاطفه، این گرایشات نفس یا عواطف هستند که جهت حرکت قوای شناختی و حرکت کلی نفس را تعیین می­‌کنند.


این پژوهش با نظر به ضرورت تحول در نظام آموزشی و لزوم ارائه نظریه تربیت اسلامی برای سامان‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی کشور به اسناد بالادستی از قبیل سند نقشه جامع علمی کشور در راهبرد کلان 10، راهبردهای ملی 4و1و6 و اقدامات ملی 1و2و3و4 و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه داشته و معتقد است: «تنها با تحول در دانش تعلیم و تربیت و دانش­‌های وابسته است که امکان تحول در نهاد تعلیم و تربیت فراهم می‌­شود».


در بخشی از این پژوهش تحت عنوان «شناخت شاخص­‌های رشد باتوجه به تعالیم اسلام» با بررسی مفاهیم ناظر به صفات و ویژگی­‌های افراد یا گروه­‌های رشدیافته در قرآن بیش از 420 کلیدواژه در قرآن جستجو شده و براین اساس برخی از ویژگی‌­های افراد و گروه‌های رشدیافته احصا شده است.


یافته‌­های این پژوهش تأکید دارد که «به­‌طور کلی عاطفه، استعداد و روابط انسانی ذوات عینی مستقل از نفس نیستند. همچنین سازه­‌های فرضی يا امور موهوم هم نیستند بلکه تحقق عینی دارند و منشأ آثار واقعی در نفس می­‌باشند».


این پژوهش در شش فصل و 1409 صفحه به همت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری واحد علمی کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نظارت حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد در تابستان 1397 تدوین شده است.


دسترسی کامل به پژوهش


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر