صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۲۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
امینی در گفتگو با آنا:

70 رشته صنایع‌ دستی در استان البرز فعال هستند

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان البرز گفت: حدود 70 رشته صنایع‌ دستی از 320 رشته ثبت‌شده این استان فعالیت هستند.
کد خبر : 380637

سعید امینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌ صنایع دستی در استان البرز اظهار کرد: استان البرز به‌دلیل نوپابودن، صنایع‌دستی جوانی دارد و اگر صنعتی با کار دست در این استان فعالیت دارد، بیشتر صنایع‌دستی وارداتی از سایر استان‌هاست.


بیشتر صنایع دستی البرز وارداتی است


وی افزود: صنایع دستی محدودی مانند گلیم، رو‌دوزی و بافت‌های قدیمی در بعضی از روستاهای البرز فعال هستند و جزء صنایع‌دستی بومی محسوب می‌شوند و کارهای دستی دیگری که در البرز فعالیت دارند، بیشتر از سایر استان‌ها به این استان وارد شده است.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: صنایع‌دستی قدیمی البرز در حوزه صنایع چوب مانند منبت‌کاری و خاتم‌کاری هستند که قدمت حدود 70 تا 80 سال دارد و اینها هم وارداتی محسوب می‌شوند.


تحقق اشتغال‌زایی در صنایع دستی با حداقل سرمایه 


امینی با بیان اینکه اشتغال‌زایی در این صنعت با حداقل سرمایه محقق می‌شود، افزود: از آنجایی که اشتغال در صنایع‌دستی به سرمایه بالایی نیاز ندارد به‌سرعت می‌توان در این زمینه اقدام و محصولات آن را به چرخه اقتصاد وارد کرد.


وی بازار فروش را برای صنایع‌دستی مهم دانست و یادآور شد: بازارهای فروش برای هنر صنایع‌دستی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این مهم باید بازارچه دائم و یا موقت پیش‌بینی شود. در حوزه صادرات نیز باید انجمن‌ها یا شرکت‌های صادراتی تخصصی در این زمینه فعال شوند و برای فروش و صادرات اقدام به بازاریابی کنند.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز خاطرنشان کرد: صادرکنندگان باید سلیقه و خواسته بازار هدف را به تولیدکنندگان انتقال دهند تا هنرمندان بر اساس سلایق جامعه هدف، آثار خود را تولید کنند.


ثبت‌ 320 رشته صنایع دستی در البرز



امینی گفت: در استان البرز حدود 15 الی 16 رشته صنایع‌دستی داریم که با استقبال هنرمندان و فعالیت آنان مواجه است؛ اما به‌طورکلی در البرز حدود 70 رشته صنایع‌دستی از 320 رشته ثبت‌شده مشغول فعالیت هستند.


احداث بازارچه‌‌های صنایع دستی موفقیت‌آمیز نبوده است


وی افزود: بر اساس قانون، حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی، ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع‌دستی بر عهده شهرداری‌هاست و اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری البرز برای ایجاد بازارچه دائمی و موقت پیگیری‌های لازم را انجام داده و با شورا و شهرداری کرج هم مکاتباتی داشته؛ اما چون بازارچه‌ها باید در یک مکان خاص باشد که مردم بتوانند به‌راحتی خریداری کنند، هنوز احداث این بازارچه‌‌ها موفقیت‌آمیز نبوده و دایر نشده است.


انتهای پیام/4117/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر