صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۵:۵۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
رجبی:

به جذب سرمایه در حمل‌ونقل ریلی توجه شود

مدیرعامل رجا با اشاره به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی، گفت: راه‌آهن باید برای جذب سرمایه تلاش کند.
کد خبر : 380411

محمد رجبی در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به جذب سرمایه در قالب قرارداد BOT اظهار کرد: برخی واگن‌های شرکت رجا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تعمیر و بازسازی شده است.


وی درباره مشکلات اجرایی این بخش، افزود: در قراردادهای BOT، سرمایه‌گذار از راه فروش کالا و خدماتِ حاصله از بهره‌برداری پروژه، اصل سرمایه و بهره‌های متعلقه خود را بازیافت می‌کند و پس از سپری‌شده مدت مقرر، پروژه به‌طور رایگان به شرکت ریلی منتقل می‌شود ولی به دلیل نرخ رشد بالای هزینه‌ها در حال حاضر قادر به اجرای مفاد مورد توافق با سرمایه‌گذار نیستیم.


مدیرعامل رجا با اشاره به محدودیت‌های حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: وقتی واگنی روی ریل قرار گیرد به‌خودی‌خود فعالیتش محدود به شبکه ریلی خواهد شد، چیزی که در مورد سایر حوزه‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه جاده‌ای این‌طور نیست و به همین دلیل باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کرد.


وی با تشریح اینکه روی ریل هم بار و هم مسافر در رفت‌وآمد است، خاطر نشان کرد: در اکثر مواقع به دلیل آنکه اولویت دولت حمل بار است، قطارهای مسافری مجبور به تغییر مسیر حرکت خود هستند و برای مثال قطارهای مسافری به خاطر عبور  واگن‌های بار روی ریل مجبورند به‌جای مسیر (یزد – بافق مشهد) از مسیر (یزد - تهران - مشهد) تردد کنند و این به معنای ضرر برای حرکت واگن مسافری در جنوب کشور است.


رجبی با استناد به اقتصاد منحصربه‌فرد راه‌آهن خاطر نشان کرد: در حوزه حمل‌ونقل ریلی بار، تعرفه‌های دسترسی راه‌آهن متغیر است و با مشکلاتی که در پایانه‌های تخلیه و بارگیری بار وجود دارد، ریسک سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی بالاست.


وی در این خصوص ادامه داد: شرکت راه‌آهن می‌تواند با کاهش تعرفه لکوموتیوهایش، هزینه‌های حمل بار را کاهش دهد و از این حیث به جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری کمک کند.


به گزارش آنا، ايران در ميان كشورهای همسايه بعد از تركيه و قزاقستان مقام سوم را نظر طول خطوط ريلی در اختیار دارد، بر اين اساس در زمینهٔ طول زیرساخت‌های ريلی برای هر ايرانی و بر مبنای جمعيت ايران با در نظر گرفتن طول خطوط شاخص طول خط ريل به جمعيت برای هر ايرانی اندازه 14 سانتیمتر را دارد و برای كشور قزاقستان این شاخص 84 سانتیمتر ريل به ازای هر نفر را در اختیار دارد، پس‌ از آن كشور تركمنستان نیز با شاخص 59 سانتیمتر به ازای هر نفر را داراست.


به نظر می رسد دولت باید به  توسعه راه‌آهن به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه کشور توجه بیشتری کند تا از طریق به ارتقاء رفاه مردم و رونق کشور گام برداشته شود.


انتهای پیام/4129/4083/      


انتهای پیام/

ارسال نظر