دست دلالان و سودجویان در حج و زیارت بسته شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سازمان حج و زیارت، محمدتقی قادری درباره برنامههای سازمان متبوعش برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، گفت: سازمان حج و زیارت جزء یکی از سازمانهای پیشرو در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم است و این مهم در حوزههای حج تمتع، عمره مفرده، اربعین حسینی و عتبات عالیات بهخوبی انجام میگیرد.
وی درباره راهاندازی سامانه میز خدمت الکترونیکی برای متقاضیان حج و زیارت کشور گفت: سامانه میز خدمت از امروز یکشنبه 22 اردیبهشتماه آغاز به کار میکند و برنامههای مناسبی برای رفاه حال متقاضیان و زائران تدارک دیدهشده است.
مدیرکل دفتر بودجه، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت بابیان اینکه راهاندازی میز خدمت موجب تسهیل امور متقاضیان و مراجعهکنندگان به سازمان حج و زیارت خواهد شد، گفت: میز خدمت تمامی درخواستها و پرسشهای متقاضیان را بهصورت الکترونیکی پاسخ میدهد و موجب تسهیل امور متقاضیان و زائران میشود.
قادری توضیح داد: بهعنوان مثال اگر ودیعه گذاران حج تمتع یا عمره مفرده در اسناد ودیعهگذاری خود با مشکلی مواجه میشدند باید بهصورت حضوری به دفاتر حج و زیارت استانها مراجعه میکردند که با راهاندازی میز خدمت، اینگونه مراجعات نیز انجام نمیگیرد و تمامی برنامهها و درخواستهای متقاضیان بهصورت الکترونیکی انجام میگیرد.
وی با بیان اینکه سامانه میزخدمت الکترونیکی سازمان حج و زیارت در راستای مصوبات دولت در حوزه دولت الکترونیک طراحی و راهاندازی شده است، گفت: تمامی کسانی که درخواست خدمات مرتبط با حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و اربعین را دارند میتوانند به سامانه میز خدمت الکترونیکی به آدرس mizekhedmat.haj.ir مراجعه و در اسرع وقت پاسخ مربوطه را از کارشناسان ذیربط دریافت کنند.
مدیرکل دفتر بودجه، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت توضیح داد: متقاضیان بعد از ورود به سامانه و ارائه اطلاعات لازم، درخواست یا پرسش خود را در خصوص حج تمتع، عمره مفرده، عتبات عالیات و اربعین مطرح میکنند و کارشناسان مربوطه نیز پاسخ را بهصورت الکترونیکی تحویل متقاضی میدهند.
چگونگی فعالیت سامانه واگذاری اولویتهای تشرف حج تمتع
قادری از آغاز به کار سامانه «واگذاری اولویتهای تشرف حج تمتع» خبر داد و گفت: این سامانه نیز از امروز ۲۲ اردیبهشتماه آغاز به کار خواهد کرد.
وی بابیان اینکه راهاندازی این سامانه موجب کوتاه شدن دست واسطهگران و سودجویان فیشهای حج تمتع خواهد شد،توضیح داد: اگر فردی به استطاعت رسیده و قصد تهیه اولویت تشرف را دارد یا اینکه فردی از استطاعت خارجشده و قصد واگذاری اولویت خود را داشته باشد، میتواند با مراجعه به این سامانه بهراحتی درخواست خود را ثبت و پیگیری کند.
مدیرکل دفتر بودجه، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: تاکنون سامانهای برای این منظور راهاندازی نشده بود و متقاضیان به دلالان و سودجویان مراجعه میکردند که گاهی تخلفاتی نیز صورت میگرفت؛ اما این سامانه به همه تخلفات و سودجوییهای واسطهگران پایان داده است.
وی توضیح داد: کسانی که میخواهند اولویت تشرف خود را در معرض واگذاری قرار دهند و کسانی که میخواهند اولویت تشرف تهیه کنند، باید به این سامانه به آدرس tasharof.haj.ir مراجعه کنند.
مدیرکل دفتر بودجه، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بعد از مشخص شدن واگذارکننده و دریافتکننده اولویت تشرف و انتخاب کارگزار، دفتر خدمات زیارتی منتخب، با افراد تماس گرفته و بقیه فرآیند واگذاری انجام میگیرد. دفاتر خدمات زیارتی فقط نقش تسهیل و انجام ضوابط قانونی صادره از سازمان را دارند و بهطور حتم در این رابطه پای واسطه گران و سودجویان کوتاه میشود.
وی خاطرنشان کرد: راهاندازی سامانههای میز خدمت الکترونیکی و واگذاری اولویت تشرف در راستای ارائه تسهیلات به متقاضیان محترم و خدمات الکترونیکی صورت گرفته است. سازمان حج و زیارت یکی از پیشروترین سازمانها در حوزه خدمات دولت الکترونیک محسوب میشود و راهاندازی این سامانههای الکترونیکی نهتنها موجب رضایتمندی مردم خواهد شد بلکه از ترددهای غیر ضروری بینشهری و درونشهری و سایر معضلات مربوطه میکاهد.
رتبه سازمان حج و زیارت بابت خدمات الکترونیکی
قادری با بیان اینکه تمامی خدمات سازمان حج و زیارت بهصورت الکترونیکی ارائه میشود، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 96 در رابطه با موضوع ارائه خدمات الکترونیکی، سازمان حج و زیارت در میان 57 دستگاه کشوری رتبه سوم را کسب کرده است.
انتهای پیام/4072/4090/
انتهای پیام/