صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دکتر اسدالله افشار

مطالبات جدی ایران از اروپا در وقت اضافه

چرا حضرات، کشور را معطل برجام کردند؟ اگر امروز اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب‌دیده است مسئولش دولت و دستگاه دیپلماسی است و باید پاسخگو باشند.
کد خبر : 380222

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام»، در سالگرد خروج آمریکا از برجام، از سوی رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی، روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 بعد از یکسال و با تأخیر صورت پذیرفت تا شاید این اقدام متقابل که با دادن فرصت 60 روزه به سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در چارچوب برجام انجام شده است، آنان را بیدار کند. این اقدام اگرچه با تأخیر انجام شد اما ضروری بود تا اروپائیان بدانند ایران از حالت انفعال خارج شده و اروپا نیز باید از حرف و شعار و بیانیه سیاسی دادن دست بردارد و در راستای مفاد بیانیه برجام که عهدنامه‌ای بین‌المللی است در عمل به تعهدات خود پایبند باشد و به وظایفش عمل کند. در رابطه با این اقدام نکاتی وجود دارد که به پاره‌ای از آن‌ها در ذیل اشاره می‌شود:


1- آمریکا بداند نه با فشار، نه با تهدید، نه با قلدری و نه با به راه انداختن جنگ‌های روانی هرگز قادر نخواهد بود مانع فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود. ایران مصمم است تا فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را در چارچوب برجام به سرانجام رساند و در این مسیر به هیچ قدرتی باج نخواهد داد و در مسیر منافع ملی خود حرکت خواهد کرد.


2- دنیا بداند، اروپاییان بدانند، آمریکا ناقض برجام و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است و این اقدام نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقی بوده که مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، گنجانده و دیده شده است.


3- آمریکا و متحدانش در منطقه غرب آسیا بدانند؛ مسائل هسته‌ای، دفاعی، موضوعات منطقه‌ای و حتی مسائل داخلی ایران، ربطی به آنان نداشته و ایران و ایرانی تسلیم فشارهای گسترده و روزافزون قلدر‌مآبانه و باج‌خواهانه آنان نخواهد شد و شروط 12 گانه وزیر خارجه آمریکا (مایک پمپئو) نیز حتی در خواب هم تعبیر نخواهد شد.


4- چهل سال است ایران سلطه منطقه‌ای و جهانی آمریکا را به چالش کشیده و از دیگر سو آمریکا نیز با استفاده از همه استعدادها، توان و ظرفیت‌های جهانی و بین المللی خود، حاکمیت و تمامیت این سرزمین را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی با فشار و تهدید و تحریم با بحران و چالش مواجه ساخته است و بسیار تلاش نموده تا اجماع جهانی را علیه ایران بسیج و هدایت نماید و تا توانسته با تحریم‌های یک‌جانبه توانایی‌های اقتصادی ایران را ضعیف و تحلیل دهد؛ تا از این رهگذر، امنیت و ثبات سیاسی و حاکمیت در ایران را سست و متزلزل کرده و نشان دهد که هر لحظه نظام جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است! اما ماحصل 40 سال دشمنی آمریکا با مردم ایران ایستادگی مردم را با پیشرفت در زمینه‌های سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی به همراه داشته و ایران توانسته است با استراتژی‌های خود آمریکا را از مواضع تند و افراطی‌اش از گردونه بین‌المللی خارج سازد و این کشور را به عقب‌نشینی از مواضع غیراصولی‌اش  وادار کند. پس آمریکا باید از دست ایران عصبانی باشد که توانسته است معادلات این کشور را در دنیا دستخوش تغییر کرده و با حربه چماق و هویج به ارعاب و تهدید ایران بپردازد!


5- کاش رئیس‌جمهور محترم و دستگاه دیپلماسی کشور به نصایح و اوامر رهبر معظم انقلاب در 29 مهر 1394 گوش جان می‌سپردند؛ آنجا که معظم‌له در خصوص الزامات برجامی جمهوری اسلامی تصریح فرمودند: «در سراسر دوره هشت‌ ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (ازجمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»


6- اروپا بعد از یک سال نشان داد مستقل نبوده و جرئت عرضه اندام در برابر آمریکا را ندارد و نمی‌تواند بدون اجازه آمریکا آب بخورد. واقعیت این است که دستگاه دیپلماسی با خوش‌بینی و شاید خوش‌خیالی محض این زمان طولانی را در اختیار اروپاییان قرار دادند و فرصت را برای وقت‌کشی آنان فراهم آوردند تا آنها از زیر بار عمل به تعهداتشان شانه خالی کنند و البته اروپاییان بعد از نزدیک به یک سال و برای این که بگویند ما کاری کرده‌ایم مکانیسم نیم‌بند خنده‌دار و گول زننده «اینستکس» را پیشنهاد دادند که آن هم تا به امروز اجرایی و عملیاتی نشده است! اگر این نامش وقت‌کشی نیست پس چیست؟ چرا حضرات، کشور را معطل برجام کردند و اقتصاد این سرزمین را به آن گره زدند و به مردم نوید روزهای خوش دادند؟ اگر امروز اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب‌دیده است مسئولش دولت و دستگاه دیپلماسی است؛ باید پاسخگو باشند!


چرا مشکلات اقتصادی مردم حل نشد و چرا فقر گسترش یافت و معیشت مردم بهبود نیافت؟ و چرا جیب برخی وابستگان مفت‌خور و جیره‌خوار که اقتصاد کشور را به ویرانی کشانده، پر شده و سیرمونی ندارند؟ پاسخگوی این اوضاع نابسامان کیست؟ جز دولت تدبیر و امید؟ ملت از این دولت، نه تدبیر دید و نه امیدی از اقداماتش دریافت تا امیدوار به زندگی و آینده نگاهی داشته باشد.


7- الآن با توجه به شرایط فعلی جای گلایه وجود ندارد. دشمن در کمین است. باید وحدت داشت و از همین دولت ناموفق نیز حمایت و پشتیبانی کرد. تحریم‌ها کیان دولت و ملت را نشانه رفته است. دشمن به دنبال بحران‌سازی جعلی در کشور است. باید مواضع دوستان و دشمنان را رصد کرد و با هوشیاری در این برهه حساس با موضوعات برخورد کرد. از برجام خارج نمی‌شویم اما با قاطعیت و در چارچوب مندرجات برجام به احقاق حقوق خود اقدام کرده و خواهیم کرد. اروپا بداند برای ایفای نقش تاریخی خود در برجام، ایران 60 روز وقت اضافی به آن‌ها داده است و امیدواریم قدر این فرصت را بدانند و تعهدات خودشان را نسبت به کشور ایران عملی سازند و بدانند ایران در مطالباتش جدی است و قدمی عقب نخواهد گذاشت و این مطالبات را حق مشروع خود می‌داند. صاحب این قلم امیدوار است ایران در وقت اضافه 60 روزه به اروپا پیروز میدان باشد و بر صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی از عملکرد آمریکا و نابخردان بین‌المللی خدشه‌ای وارد نشود. جهانیان نیازمند صلح و آرامش هستند، آن را از جهان دریغ نکنیم.


انتهای پیام/4071/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر