صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۵:۰۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فیاض در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز بازتولید دانش‌های بومی شود

استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز بازتولید دانش‌ها و علوم بومی‌شود و قدم مؤثری در رشد اقتصادی کشور بردارد.
کد خبر : 379952

ابراهیم فیاض در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی در تأسیس رشته‌های جدید در کل کشور گفت: به مسئولین دانشگاه آزاد خصوصاً جناب دکتر طهرانچی پیشنهاد می‌دهم که در دانشگاه آزاد اسلامی کشور رشته‌های مردم‌شناسی را نهادینه کنند؛ چون مردم‌شناسی تمام دانش‌های بومی، تکنیک‌های بومی و فرهنگ‌های بومی را بازتولید می‌کند.


دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز بازتولید دانش‌های بومی‌شود


استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: الآن دانشگاه آزاد اسلامی در تمام کشور واحد دانشگاهی دارد و از امکانات بسیار خوب و کلاس‌های مجهزی برخوردار است و حتی در برخی روستاهای کشور هم واحد دانشگاهی دارد، این یک حُسن بزرگ است، لذا دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بزرگ‌ترین مرکز بازتولید دانش‌ها و علوم بومی‌ شود و قدم مؤثری در رشد اقتصادی کشور بردارد.


وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: زمانی که در کشورمان وسایل نگهداری مواد غذایی مانند یخچال نداشتیم، در کل کشور و بالأخص جنوب کشور، دانش‌هایی وجود داشت که چگونه ماهی را تازه نگه دارند، حتی ماهی را در ترشی بیندازد، دانش‌هایی وجود داشت که غذای فاسد شدنی را به غذایی سالم، بدون هیچ‌گونه عفونت و فساد و غذای خوش‌مزه تبدیل کنند. تکنیک‌های نگهداری ماهی و تبدیل کردن به غذا به‌شدت در فرهنگ‌های جنوب کشور بالا بوده است.


کشورمان فرهنگ‌سرای بزرگی از غذاهای سنتی و بومی است


استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران افزود: در کودکی که در کازرون بودم میگوی خشک و شور شده را به‌عنوان تنقلات می‌خریدم. الآن هم میگو خشک به‌عنوان تنقلات در شهرهای جنوبی مثل بوشهر وجود دارد. تکنیک‌های غذایی در ایران به‌شدت بالاست. مثلاً روستا به روستا پنیرهای متفاوتی تولید می‌کنند، نان‌های متفاوتی تولید می‌کنند. کشورمان فرهنگ‌سرای بزرگی از غذاهای سنتی و بومی است. کیلومتر به کیلومتر نان ‌و پنیرها باهم متفاوت هستند. آدم که می‌خورد واقعاً لذت می‌برد. این علوم بومی و تکنیک‌های بومی ماست. این فرهنگ را باید نهادینه کنیم و در دانشگاه‌ها باید زمینه‌ای برای تدریس این فرهنگ وجود داشته باشد. لذا دانشگاه آزاد اسلامی به نظر من می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.


رشته‌های مردم‌شناسی به دروس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شود


فیاض در ادامه بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی که در کل ایران واحد دانشگاهی دارد می‌تواند رشته‌های مردم‌شناسی از جمله مردم‌شناسی غذاهایی مثل نان و پنیر سنتی را نهادینه کند و همه این‌ها یک رشته بالاتر از خودش یعنی رشته گردشگری را ایجاد می‌کند که بسیار کاربردی است.


استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: نانی که در زابل و زاهدان می‌پزند و آبگوشتی که در آنجا می‌پزند یا پنیرهایی که در آنجا وجود دارد، فوق‌العاده خوشمزه است و این پتانسیل می‌تواند باب ورود گردشگر از اقصی نقاط جهان شود. مثلاً از اروپا و آمریکا هم می‌توانند گردشگر به این مناطق بیایند. 2000 کیلومتر فقط دریا در جنوب داریم و این سواحل زیبا در زمستان و بهار می‌تواند از تمام جهان گردشگر جذب کند. گردشگران زمستان پربرف جزایر کشورهای اسکاندیناوی، آلمان و اروپا را می‌توانیم به حاشیه خلیج‌فارس بیاوریم، حتی می‌توانیم با ترکیه قرارداد ببندیم؛ الآن ترکیه این کار را انجام می‌دهد.


پتانسیل‌های گردشگری استفاده نشده زیادی در کشور داریم


وی خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های گردشگری استفاده نشده زیادی در کشور داریم. در دبی پتانسیل‌هایی مثل سواحل مکران وجود ندارد، اما گردشگران بسیاری جذب می‌کند. ما که این پتانسیل را داریم چرا نباید از این حُسن استفاده کنیم. در جنوب خلیج‌فارس و دریای عمان فقط شن وجود دارد برعکس شمال خلیج‌فارس که بشدت صخره و رودخانه و خاک بسیار عالی وجود دارد. شن زار سفید که هیچ‌وقت در کشورهای عربی و در جنوب دریای عمان و خلیج‌فارس وجود ندارد. آن‌ طرف فقط گِل وجود دارد. مثالی عرض کنم، روزی به آبادان رفتم و دیدم یک هواپیمای 737 پر از ماهی در حال پرواز به مقصد کویت است؛ یعنی کویتی‌ها ماهی آبادان می‌خورند و از ماهی‌های خودشان کمتر استفاده می‌کنند، چون ساحل خودشان گِلی است و ماهی‌های آن‌ها ترد و خوش‌مزه نیست و گوشت‌های ماهی‌های کویت سست است و حالت تردی ماهی‌های آبادان ندارد و چون آبادان محیط صخره‌ای است ماهی‌های بسیار ترد و خوش‌مزه‌ای دارد. من ده‌‌ها موضوع این‌چنینی می‌توانم توضیح دهم که می‌تواند وارد اقتصاد شود و خود دانشگاه آزاد می‌تواند پیش‌قدم شود.


دانشگاه‌های دولتی فسیل شده‌اند، باید در ایجاد رشته‌های جدید به دانشگاه آزاد اسلامی تکیه کرد


فیاض افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌راحتی می‌تواند صاحب کارخانه و تکنیک در زمینه‌های گردشگری و مردم‌شناسی شود. می‌تواند مؤسساتی داشته باشد و به سطوح بالای گردشگری جهانی دست یابد و یکی از دانشگاه بزرگ تکنیکی در جهان شود. دانشگاه‌های دولتی فسیل شده‌اند و دیگر تحرکی ندارند و مرده‌اند. در دانشگاه تهران وقتی بخواهید یک کاری انجام دهید، صدها مانع جلوی شما ظاهر می‌شود؛ مثلاً زمانی که می‌خواهیم یک درس طراحی کنیم باید از هفت‌ خوان رستم رد شویم. اولین کسی که جلوی ما را می‌گیرد، گروه آموزشی دانشکده است.


استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تأکید کرد: چند سالی است که می‌خواستم رشته مردم‌شناسی غذا، مردم‌شناسی اینترنت را در دانشگاه تهران پایه‌ریزی کنم که جلوی مرا گرفتند. دانشگاه جلوی ما را گرفته است و نمی‌گذارد این درس را طراحی کنیم. این موانع از گروه شروع می‌شود و تا دانشگاه و بعد هم آموزش عالی ادامه می‌یابد، اما الآن در دانشگاه آزاد اسلامی این موانع وجود ندارد.


وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بزرگ‌ترین دانشی که تولید و مهارت است را در اختیار داشته باشد؛ چون در تمام ایران مرکز دارد و سریع می‌تواند دانشگاه‌های بومی درست کند. پس رشته‌های مردم‌شناسی یکی از رشته‌هایی است که یقین دارم دانشگاه آزاد اسلامی اگر آن را ایجاد کند مردم و حتی کارخانه‌دارها بشدت از آن استقبال می‌کنند. مردم عادی و بازاری‌ها حاضرند در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند و درس بخوانند، چون رشته‌های مردم‌شناسی به آن‌ها می‌گوید با چه تکنیکی فروش خود را افزایش بدهید.


رشته فرهنگ ارتباطات و رسانه از رشته‌های کاربردی برای عموم مردم است


فیاض گفت: دومین رشته‌ای که مهم است دانشگاه آزاد بزند رشته فرهنگ ارتباطات و رسانه است. علم ارتباطات امروز به فکر گسترش رسانه‌های دیجیتال است. در نتیجه در تمام ایران این رشته می‌تواند ایجاد شود؛ یعنی ارتباطات و رسانه را منوط به فرهنگ کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی که در کل کشور زمینه دارد مردم می‌تواند به این دانشگاه‌ها رجوع کنند و برای کسب مهارت در این کلاس‌ها شرکت کنند؛ یعنی از فضای رسانه‌ای دیجیتال و حتی ماهواره‌ای و اینترنتی چگونه می‌توانند استفاده کنند؟ این می‌شود رشته فرهنگ و ارتباطات. الآن در ایران این رشته وجود دارد و در آموزش عالی تصویب‌شده است. فقط باید دانشگاه آزاد اسلامی اراده کند و این رشته را در کل ایران نهادینه کند.


استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در پایان تأکید کرد: با این کار دانشگاه آزاد اسلامی، ارتباطات در کل کشور بومی می‌شود؛ یعنی ضررهای آن از بین می‌رود و تنها سودهای آن باقی می‌ماند. اگر دانشگاه آزاد رشته مردم‌شناسی را گسترش دهد، مهارت‌های بومی اوج می‌گیرد و اگر رشته فرهنگ و ارتباطات و یا مردم‌شناسی ارتباطات را گسترش دهد، به‌شدت ارتباطات بومی می‌شود و این بحران‌ها و فسادهایی که وجود دارد از بین می‌رود.


انتهای پیام/4122/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر