کارگاه آموزشی مدیریت پژوهش در برلین آغاز به کار کرد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کارگاه آموزشی دوروزه با موضوعاتی همچون «مؤلفههای یک سازمان تحقیق و توسعه مدرن»، «راهبردهای پژوهشی سازمانهای مدرن»، «مدیریت در سازمانهای تحقیقاتی مدرن»، «بینالمللی شدن»، «تحول در مؤسسات پژوهشی»، «تحول در پروژههای مطالعاتی»، «فعالیتهای جمعی در پژوهش؛ تیمهای پژوهشی مجازی»، «تصمیمسازی و خلاقیت»، «گذار از سازمان R&D به یک سازمان مدیریت R&D» به بحث گذاشته میشود.
ریاست هیئت ایرانی شرکتکننده در این نشست را وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ایران بر عهده دارد.
در نشست آغازین این کارگاه آموزشی، احمدی در سخنانی به تشریح اولویتهای اصلی ایران در حوزه فعالیتهای آموزش، پژوهشی و توسعه فناوری پرداخت و گفت: در این زمینه سه اولویت اصلی وجود دارد که شامل کمک به میزان رشد اقتصادی کشور از طریق توسعه علم و فناوری، تجاریسازی محصولات علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانشبنیان و تجاری شدن پژوهش و نیز بینالمللیسازی آموزشهای دانشگاهی است.
مشاور وزیر علوم همچنین به نقش مهم وزارت علوم و شورای علوم و فناوری در تعیین چارچوبهای راهبردهای اصلی سیاستگذاری و موضوعهای پژوهشی و تحقیقاتی اشاره کرد و بینالمللی سازی علم و فناوری از طریق پژوهشهای مشترک با کشورهای مهم و تأثیرگذار جهان ازجمله آلمان را ازجمله این راهبردها عنوان کرد.
احمدی، آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از بهترین کشورهای هدف در توسعه همکاریهای مشترک تحقیقاتی بیان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸ درخواست تحقیقات مشترک با مؤسسه آلمانی DFG و ۱۶ درخواست هم برای همکاری مشترک با مؤسسه BMF آلمان مطرح است.
وی در ادامه سخنان خود به دستاوردهای وزارت علوم و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران در عرصههای بینالمللی پرداخت و افزایش تعداد دانشگاههای ایران در نظامهای رتبهبندی معتبر جهانی و افزایش شمار مقالات علمی مشترک و نیز افزایش جذب دانشجویان خارجی را ازجمله این دستاوردها عنوان کرد.
به گفته دکتر احمدی، در حال حاضر تعداد ۴۸ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و در مقابل نیز تعداد ۵۴ هزار دانشجوی بینالمللی نیز در دانشگاههای ایران تحصیل میکنند.
در ادامه نشست آغازین کارگاه آموزشی مدیریت پژوهش، مانوئلا اوریان، مدیرعامل انستیتو لایبنیتز در برلین بحث خود را با موضوع «مؤلفههای یک سازمان تحقیق و توسعه مدرن» مطرح و توضیحاتی در خصوص این مؤسسه و نحوه مدیریت بودجه و نظام ارزیابی مؤسسات پژوهشی در آلمان ارائه کرد.
در بخش دیگری از نشست آغازین این کارگاه آموزشی بینالمللی، گئورگ قرهپتیان استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سخنانی به اهداف و ضرورت این کارگاه آموزشی پرداخت و گفت: هرچند طبیعی است که روشهای مدیریت پژوهش در آلمان طراحی و پیادهسازی میشود اما میتوان در بستر یک رویکرد تطبیقی، این مدل را فراگیریم و آن را متناسب و مطابق با فرهنگ فعالیتهای سازمانهای پژوهشی و ساختارهای مرتبط با آن در ایران بومی کرده و عملیاتی کنیم.
قرهپتیان بهعنوان طرف ایرانی، پیشنهاددهنده و هماهنگکننده این کارگاه آموزشی تأکید کرد: درخواست برگزاری این کارگاه از سوی پژوهشگاه نیرو با نمایندگان مؤسسات پژوهشی آلمان مطرح و با پذیرش این درخواست، طرح پیشنهادی برای ارائه موضوعات مرتبط با عنوان کارگاه با توجه به نیازهای مراکز پژوهشی ایران تهیه و مقدمات اجرایی آن فراهم شد.
کارگاه آموزشی «مدیریت پژوهش» با تدریس استادان و صاحبنظران آلمانی از مؤسسات معتبری همچون لایبنیتز، هلمهولتز، DFG و DLR و با شرکت حدود ۲۰ تن از استادان و مدیران مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه نیرو (وابسته به وزارت نیرو) در شهر برلین آلمان برگزار میشود.
انتهای پیام/4108/پ
انتهای پیام/