رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان از دغدغههای اصلی دولت است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاعرسانی سیما، سید محمد بطحایی با حضور در برنامه «فرصت برابر» شبکه هفت تلویزیون را همراهی همیشگی برای این وزارتخانه خواند و تأکید کرد: بدون تردید نهضت مهارتآموزی بدون همکاری رسانه ملی امکانپذیر نخواهد بود. بیان نظرات موافق و مخالف در زمینه نهضت مهارتآموزی در برنامههایی همچون فرصت برابر میتواند به روشنگری والدین و ارتقای کیفیت آن یاری رساند.
وی شبکه آموزش را به عنوان فرصتی مقتضی در امر آموزش کشور دانست و گفت: رسانه ملی در تغییر دیدگاه مدیریت نظام آموزشی جایگاه ویژهای دارد. دیدگاهی که با محوریت مهارتآموزی و ارتقای سطح کیفی آموزش بنا میشود و مدرکگرایی صرف را تقبیح میکند.
وزیر آموزش و پرورش با ورود به موضوع مشق شب و نظرات موافق و مخالف در این زمینه گفت: متأسفانه در سالهای گذشته سیستم آموزشی ما با تحمیل انبوهی از تکالیف مکتوب به دانشآموزان باعث میشد که از تربیت و پرورش آنها غفلت شود. در حالی که دانشآموز همراه با انجام تکالیف باید توانمند گردد؛ به عنوان مثال یک کودک دبستانی میتواند تنها بستن کفشش را در خانه به عنوان مشق شب داشته باشد.
بطحایی وضعیت معیشتی معلمان کشور را از دغدغههای اصلی دولت دانست و تأکید کرد: گزینههای متعددی باعث شده تا دولت نتواند دغدغههای معیشتی این قشر فرهیخته را مرتفع سازد ولی همچنان دولتمردان ما به مشکلات همکاران واقف هستند.
وی در ادامه به مقایسه نسلهای مختلف دانشآموزی پرداخت و گفت: اصولاً در سالهای اول انقلاب و دوران دفاع مقدس دانشآموزان برای خود رسالتهای دیگری به غیر از درس خواندن داشتند بنابراین به تعبیر امروزی تنها به درس خواندن محدود نمیشدند و به اصطلاح اجتماعیتر بودند. امروزه دانشآموزان به مراتب کم جنب و جوشتر هستند و والدین از آنها تنها انتظار دارند، نمرات خوب بگیرند.
«حیاط پویا» موضوع دیگری بود که بطحایی در مورد آن صحبت کرد و ادامه داد: مدرسه خانه دوم دانشآموزان است و باید در آن احساس آرامش و شادی کند. اینکه تعطیلی مدارس باعث خوشحال شدن دانشآموزان میشود نشاندهنده ضعف نظام آموزشی ماست.
وزیر آموزش و پرورش خمودی دانشآموزان در زمینه یادگیری را ناشی از عوامل مختلف دانست و افزود: وقتی کودک هفت ساله را مقید کنید تا در یک فضای خستهکننده ساعتها نشسته و به سخنان معلم گوش کند دیگر انگیزهای برای دانشافزایی نخواهد داشت. «حیاط پویا» طرحی است که به بچهها این امکان را میدهد تا در زنگهای تفریح جنب و جوش بیشتری داشته باشند چرا با تغییرات کوچک و ارزانقیمت در سطح مدارس مانند بهرهگیری از رنگآمیزیهای شاد و یا خطکشیهای بازی در حیاط مدرسه درصدد ساخت خانه دومی شاد برای آنها نباید بود.
بطحایی، آموزش و پرورش را دستیار تربیتی خانوادهها خواند و گفت: ما و والدین دو بال یک پرنده هستیم که اگر همزمان با یکدیگر کار نکنیم پرواز تربیتی کودکان ما ناقص میماند. متأسفانه امروزه ما و خانوادهها رفتار تربیتی یکدیگر را خنثی میکنیم. اگر خانوادهها به کمک آموزش و پرورش بیایند و بخشیهایی از هزینهها و کارهای مدرسه را بپذیرند، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد به عنوان مثال والدین در رنگآمیزی مدرسهها میتوانند همکاری کنند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم به نسلهای آینده آموزش دهیم که برنده شدن افراد به برنده بودن جمع بستگی دارد، قدمهای موثری برداشتهایم. باید به این رویکرد دست یابیم که تکلیف کودک پیش دبستانی ما مهارت در زندگی باشد حتی اگر این مهارت در اندازه بستن یک بند کفش باشد.
وزیر آموزش و پرورش در مورد سند تحول آموزش چنین توضیح داد: در مسیر تحول، نظام آموزشی باید چنان باشد تا دانش آموز در همه عرصه ها به طور متوازن رشد کند، این بدان معناست که کودکان ما به همان اندازه که ریاضی یاد می گیرند با هنر نیز آشنا شوند و ساعات ورزشی صحیح داشته باشند.
بطحایی نقش آموزش و پرورش در مسیر مهارتآموزی را پررنگ توصیف کرد و این دیدگاه که میزان بیکاری در کشور تنها ناشی از کمبود فرصت های شغلی است اشتباه دانست و افزود: مشکل اصلی در میان جوانان ما مهارتآموزی است. کودکان ما سالهای بسیاری را در مدارس و دانشگاهها میگذرانند و در نهایت مهارتی به دست نمیآورند. در دنیای امروز افراد ماهر نیازمند ایجاد شغل نیستند و تنها مهارت در زمینههای مختلف برای آنها شغل ایجاد میکند.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/