سند ۲۰۳۰ مروج سبک زندگی غربی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراسم نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم در ایران و بزرگداشت هفته معلم در محل مرکز همایشهای بینالمللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این مراسم ضمن گرامیداشت و تبریک هفته معلم گفت: نهاد تعلیم و تربیت در کشورمان دارای سابقه چند هزار ساله است و تمام تاریخ تمدن ایران و اسلام مشحون از تعلیم و تربیت بوده است.
حجتالاسلام سعیدرضا عاملی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد دانشگاه فرهنگیان افزود: سخنان ایشان نشان از اهمیت این دانشگاه دارد.
وی ادامه داد: به استناد آیات قرآن مجید که قانون و قاعده نظام خلقت هستند، ما به آینده جهان امیدوار هستیم و معتقدیم زمین آینده متعلق به بندگان صالح خداوند است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عصر ظهور گفت: دوران ظهور حضرت مهدی «عج» دوران صلح و سلامت است و این صلح و سلامت حاصل عقلانیت بشری و رهبری امام غائب است.
وی افزود: آینده جهان توسط معلمین ساخته میشود و در کشورمان هم نظام تعلیم و تربیت محور تحولات است و تعلیم و تربیت از دوران پیش از تولد انسان آغاز میشود.
عاملی با اشاره به مفهوم علم نافع گفت: علم نافع عامل اصلی خروج از اضطراب و مسیر ورود به آرامش است.
وی افزود: تعلیم و تربیت اثرگذار و مفهوم شناخت زمانه است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دنیای غرب پیشرفت کرده، ولی چون در حوزه تعلیم و تربیت نگاه جامعی نداشته، دچار مفاسد اخلاقی بیشماری شده است.
وی با تأکید بر لزوم شناخت زمان و مقتضیات آن گفت: اگر معلم و دانش آموز در کانالها و مسیرهای متفاوتی باشند پیامهای آموزشی منتقل نخواهد شد.
عاملی افزود: شناخت زمان و اقتضائات آن و تأثیر این اقتضائات در نظام تعلیم و تربیت اسلامی لازم است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تشریح مشخصات دوران جدید ادامه داد: در این دوران شاهد یک تحول در فکر و الگوی تفکر هستیم که موجب شکلگیری نهادهای علمی، فرهنگی، و... شده است.
وی گفت: این نهادها شکل جدیدی از زندگی را برای بشر ترسیم کرده است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز باید به این سوال پاسخ دهیم که نسبت ما با مدرنیته و تجدد چیست؟
عاملی ادامه داد: آیا مدرنیته و تجدد صرفاً یک دستاورد غربی است؟ قطعاً پاسخ منفی است. مدرنیته حاصل تفکر و دستاوردهای علمی همه بشر است که توسط غربیها به انحصار در آمده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نقش خوارزمی در طراحی الگوریتم گفت: اگر تلاشهای خوارزمی نبود، روش محاسباتی الگوریتمی به وجود نمیآمد و ما امروز فضای مجازی که مبتنی بر محیط رقومی و فرآیندهای الگوریتمی است نداشتیم.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد سند ۲۰۳۰ افزود: سند ۲۰۳۰ از ابعاد غیرقابل پذیرش تمدن غرب برای ماست.
عاملی ادامه داد: در جهان مجازی همه پدیدههای موجود در جهان واقعی دارای یک پدیده مشابه است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نقش فضای مجازی در تحول و تغییر در زندگی بشر گفت: پزشکی مجازی، تعلیم و تربیت مجازی، تفریح مجازی و... از مصادیق بارز این تحول و تغییر هستند.
وی افزود: با شکلگیری صنعت، کشاورزی و خدمات ، شاهد ترکیبی شدن نظام تولید کشاورزی، صنعتی و خدماتی شدهایم و اینها محصول پیشرفت در فنآوریهای جدید است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: امروز دیگر فرهنگ فرامحلی شده و مداخلات فرهنگی توسط کسانی که به فرهنگ ما علاقه و عقیده ندارند، موجب تخریب فرهنگ ما شده است.
عاملی با اشاره به بعد همسایگی در جهان جدید گفت: با فناوریهای نوین اطلاعاتی همه جهان با یکدیگر همسایه شدهاند.
وی افزود: در این فضا هویتها چند رگهای شده و به عنوان مثال برخی از نسل جوان ما در عین علاقه به شعائر اسلامی مانند نماز و... برخی از رفتارهای مغایر با اسلام را نیز انجام میدهند.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد و گسترش انتخابها از خصوصیات و مختصات دوران جدید است و همه در این فضای جدید دارای گزینههای انتخابی زیادی شدهایم.
وی در این زمینه با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ در شکلگیری انتخابهای صحیح افزود: با تضعیف فرهنگهای بومی بشر وارد دوران سرگشتگی و حیرت شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: با تقویت حوزه استقلال فردی باید در زمینه تربیت و اوامر و نواهی دقت بیشتری شود.
عاملی با اشاره به محبوبیت شبکههای اجتماعی در میان جوانان در همه کشورهای جهان گفت: بر اساس یک تحقیق انجام شده در این زمینه خصوصیت اصلی این شبکهها ایجاد حس مهم بودن، دیده شدن و تبدیل مخاطب به کاربر و کنشگر است.
وی افزود: بنا به گفته استاد شهید مطهری، عصبیت پافشاری بیمورد بر یک عقیده خاص از خصوصیات مشترک کافران است و بنابر این سخن میتوان گفت: تفکر و شکستن مرزهای متعصبانه یک شرافت است.
عاملی گفت: در این شبکههای اجتماعی نحوه ابراز علاقه، ابراز تنفر و... همه دارای الگوست.
وی با اشاره به مفهوم contact lenz افزود: در این فناوری چشم و مغز ما به همه اطلاعات و دانشها متصل میشود و یک انقلاب در نظام آموزشی و یادگیری ایجاد میشود.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عرصه سیاست از دوران ترومن که بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا به مقام ریاست جمهوری رسید، او با ارائه شعارهای جذاب برای مردم خسته از جنگ سعی کرد تا مدل جدیدی از روابط بینالملل را ترسیم کند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در تقسیمبندی مغرضانه ترومن جهان به سه بخش تقسیم میشود که آمریکا و اروپا جهان اول، بلوک شرق جهان دوم و سایر کشورهای جهان سوم هستند.
وی افزود: ترومن میگفت ما آمریکاییها باید به جهان خدمت کنیم و معتقد بود باید مسئولیت آمریکا نسبت به جهان سوم جدیتر گرفته شود.
عاملی ادامه داد: این تفکر تا امروز در سپهر سیاسی آمریکا استمرار داشته و در حقیقت این تفکر به معنای حق آمریکا برای دخالت در همه جهان است که ادامه این اندیشه را در دیدگاههای الگور رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون در کتاب «تعادل زمین» میتوان مشاهده کرد. او مینویسد، تخریب محیط زیست در هر نقطه جهان، تخریب محیط زیست آمریکاست و از نگاه محیط زیستگرایانه به نوعی تعلق کل محیط زیست جهان بهعنوان نقاط استراتژیک به آمریکا مورد تأکید قرار میگیرد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راهاندازی جنگهای متعدد توسط آمریکا گفت: تنها در یکی از این جنگها یعنی جنگ کره حدود ۲۵ درصد از مردم کره کشته شدند.
وی در مورد تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه سایر کشورها افزود: این تحریمها در اصل یک دزدی و سرقت و راهزنی بینالمللی هستند و هدفی جز تحکیم استعمار آمریکا در جهان ندارند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر مفهوم استعمار مجازی ادامه داد: داده کاوی و رصد مستمر فضای مجازی توسط آمریکاییها یک خطر برای دموکراسی در جهان است.
عاملی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این بیانیه بسیار راهبردی است و باید به آن توجه شود و نباید نگاه ما به این بیانیه استراتژیک صرفاً ترویجی باشد، بلکه باید برای پیادهسازی آن اقدامات راهبردی و عملی صورت گیرد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این بیانیه مهم، اقتصاد دارای جایگاه مهمی است و از منظر این بیانیه ضعف اقتصادی موجب تقویت روحیه حقارت ملی خواهد شد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: از نظر بسیاری از مردم پیشرفت اقتصادی نماد پیشرفت در همه ابعاد است و کشوری که از منظر اقتصاد پیشرفته باشد فرهنگ آن کشور نیز موثر و نافذ است.
وی با تأکید بر اهمیت نقش عقلانیت در پیشرفت افزود: تقویت عقلانیت و عقل تدبیری نقش اساسی در پیشرفت در همه ابعاد دارد و باید این موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش تأمین عدالت اجتماعی ادامه داد: عدالت اجتماعی و برخورداری همه شهروندان از حیات معقول اقتصادی میتواند موجب تحولات مفیدی شود.
عاملی با تأکید بر مفهوم خرد تدبیری گفت: باید تمام هدف نظام تعلیم و تربیت تقویت خرد تدبیری به جای حافظهانگاری باشد که موجب درک دیگری، خلاقیت و نوآوری و افزایش فهم تحلیلی میشود.
وی افزود: در این نظام آموزشی قضاوت شتابزده مبتنی بر واکنش و هیجان و حاصل برخورد لحظهای جایی ندارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: خشونت کلامی و رفتاری، بیبهرهشدن از نوآوری و توسعه انگارههای ذهنی از آسیبهای قضاوت شتابزده رفتار اجتماعی است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: افزایش قدرت تحلیل، حاصل افزایش سواد مجازی است که در آن کاربر فضای مجازی متوجه است که یک کلیک یا ورود به یک سایت میتواند بر سعادت یا شقاوتش تأثیرگذار باشد.
وی افزود: هویت فردی صالح، ریشه در نظام آموزشی صالح دارد که حاصل ارتباط درونی و ارتباط بیرونی است.
عاملی ادامه داد: هویت از این منظر تلقی از خود و محصول ارتباطات درونی و بیرونی است.
وی با اشاره به تفاوت مفهوم حق و باطل گفت: بنیان اسلام بر تفاوت حق و باطل، کفر و ایمان، علم و جهل بنا نهاده شده است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: فردیت در اسلام دارای شرافت است و در عین حال به جمع نیز توجه شده است.
انتهای پیام/4107/ن
انتهای پیام/