صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
آنا گزارش می‌دهد؛

نمایندگان 4 دوره‌ای در انتظار تصمیم شورای نگهبان

مصوبه ممنوعیت بیش از سه دوره کاندیداتوری مجلس در آستانه شروع ماراتن انتخاباتی برخی نمایندگان را در انتظار تصمیم شورای نگهبان گذاشته است.
کد خبر : 378091

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌رغم انتقادهایی که به اولویت‌دار نبودن آن در شرایطی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است، در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. این طرح بخشی از لایحه جامع انتخابات است که نمایندگان به‌دلیل تأخیر در ارسال قانون جامع انتخابات از سوی دولت آن را در دستور کار قرار دادند و هر چند پنجم اسفند سال 97، دولت لایحه جامع انتخابات را در 156 ماده به مجلس برد، اما وکلای ملت همچنان بخش انتخابات مجلس را در اولویت بررسی قرار دادند.


اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در این زمینه می‌گوید: پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات از طرف دولت در اختیار نمایندگان بود و اصلاحات قوانین مجلس منطبق بر این لایحه انجام شد و زمانی‌ که لایحه جامع انتخابات در دستور کار مجلس قرار گیرد، دیگر این بخش از آن در دستور نیست.


ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی در مجلس هم یکی از مصوبات این طرح بود که در جلسه علنی ۱۲ اسفند ۹۷ با آن موافقت شد، پیشنهادی که از سوی حسین امیری‌خامکانی نماینده مردم زرند مطرح شد. 


طرحی که تصویب آن خداحافظی برخی نمایندگان باسابقه و کسوت‌دار از صحن سبز بهارستان را رقم می‌زند، مخالفانی هم داشت که معتقد بودند چنین مسئله‌ای در قانون اساسی ذکر نشده، بنابراین از استدلال قوی برخوردار نیست. از طرف دیگر عده‌ای از نمایندگان هم با ادعای میدان دادن به جوانان و برطرف کردن شائبه در قدرت ماندن نمایندگان مجلس با این پیشنهاد موافقت کردند.


با اینکه وزارت کشور به‌عنوان متولی انتخابات دوم اسفند 98 را برای برگزاری انتخابات مجلس یازدهم تعیین کرده، هنوز تحلیل‌هایی بر این مصوبه طرح اصلاح قانون انتخابات زده می‌شود، محمد حسن‌نژاد در اینباره به خبرنگار آنا می‌گوید: برخی گلایه‌مند هستند که این مصوبه از ورود افراد مجرب به مجلس جلوگیری می‌کند. معتقدم کسی که سه دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشته تمام داشته‌های خود را ارائه کرده و دیگر برای دوره چهارم چیزی برای مردم ندارد. به گفته وی نمایندگان در این مصوبه دنبال ورود هوای تازه به مجلس بودند، در نمایندگان ادوار شخصیت‌های مؤثر و مجربی هستند که می‌توانند در انتخابات یازدهم نمایندگی مردم را برعهده بگیرند، بنابراین بهتر است دوستان یک دوره از مجلس فاصله بگیرند و به مردم بیشتر نزدیک شوند آنگاه دوباره بیایند تا با نگاه بازتری به مردم خدمت کنند.


ممنوعیت بیش از سه دوره نمایندگی میزانی از شفافیت در انتخابات


کاظم جلالی هم معتقد است مصوبه ممنوعیت بیش از سه دوره برای نمایندگان می‌تواند میزانی از شفافیت بیشتر را در انتخابات به‌وجود آورد، بنابراین قانون خوبی است، چراکه برای امثال من که پنج دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارم، این الزام را به‌وجود می‌آورد که دیگر کاندیدا نشویم.


امکان استفاده از ظرفیت‌های نخبه کشور فراهم می‌شود


محمد وحدتی‌هلان هم به آنا می‌گوید که ممنوعیت بیش از سه دوره نمایندگی طرح خوبی است چرا که خستگی غالب بر نمایندگان طی چند دوره را جبران می‌کند و یک نوع تنفس برای آنان است. رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اضافه می‌کند با این مصوبه نیروهای جوان، با انرژی و انگیزه‌ای که شایستگی دارند در مجلس حضور می‌یابند و امکان استفاده از همه ظرفیت‌های نخبه کشور را فراهم می‌شود.


نمایندگان هر هنری داشتند ارائه کردند


قاسم میرزایی‌نکو هم مصوبه را مغایر با قانون اساسی نمی‌داند و به آنا می‌گوید:  یک نماینده  در سه دوره حضورش در مجلس هر هنری دارد ارائه می‌دهد و هرقدر توان دارد برای منطقه‌اش مؤثر است. بنابراین برای دوره‌های بعدی دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارد. به اعتقاد وی مجربین مجلس می‌توانند در خبرگان ایفای نقش کنند.


نماینده مردم دماوند در مجلس معتقد است: تداوم کاندیداتوری افراد در مجلس شورای اسلامی ظن رانت را به‌وجود آورده و تقویت می‌کند.


روح تازه در کالبد بهارستان


محمد دهقانی هم این مصوبه را روح تازه‌ای در کالبد بهارستان می‌داند، اما معتقد است باید از وجود معمرین و مجربین بهره گرفته شود و قانون اینگونه نوشته شده تا ظرفیتی که در طول دوره‌های نمایندگی به‌وجود آمده هدر نرود. به همین دلیل خلاف اینکه قانون برای ریاست جمهوری مقید کرده بیش از دو دوره حق کاندیداتوری وجود ندارد، اما برای نمایندگان مجلس و شوراها چنین قیدی نیامده است. نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید هر دوره از مجلس خود هوای تازه‌ای است که به مجلس دمیده می‌شود ما هم در زمان حضور خود در کنار مجربین چیزهای زیادی یاد گرفتیم.


از گفتگو با نمایندگان چنین برمی‌آید که هرچند در زبان با مصوبه ممنوعیت بیش از سه دوره کاندیداتوری در مجلس موافقند‌، اما گویی دلشان برای صندلی‌های سبز صحن بهارستان تنگ می‌شود و ته کلامشان نوعی تلخی از بیان موضوع قابل حس است. با این همه بهارستان‌نشینان با هدف ترجیح مصالح کشور به آنچه به آن راغبند، سوم اردیبهشت 98، مصوبه ممنوعیت بیش از سه دوره انتخابات را همراه با طرح 57 ماده‌ای اصلاح قانون انتخابات توسط علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای مطابقت با قانون اساسی و شرع اسلام به شورای نگهبان ارسال کردند.


به گفته احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در صورتی که این قانون تا دوم خرداد مراحل قانونی خود را طی کرده و به دولت ابلاغ شود، برای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی قابل اجراست.


حال باید منتطر بود و دید که شورای نگهبان قانون اساسی چگونه برای کاندیداهایی که بیش از سه دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارند، تصمیم‌گیری می‌کند.


انتهای پیام/4122/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر