صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
احمدی:

پایان‌نامه‌ها بهترین راه ارتباط مردم با جامعه علمی است

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی گفت: بهترین راه جامعه علمی برای ارتباط با جامعه مردمی از طریق پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشجویان است.
کد خبر : 378049

به گزارش خبرنگار گروه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وحید احمدی  در مراسم دومین جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی که بعد از ظهر امروز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی  دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:  پایان‌نامه فراتر از یک پژوهش است. هدف از جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه دانشجویی برداشتن قسمتی از دیوار میان جامعه علمی و جامعه مردمی است. این دیوار علم است که جامعه مردمی و جامعه علمی را از یکدیگر جدا می‌کند.


مشاور وزیر و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی افزود: جامعه علمی نمی‌داند که جامعه مردمی چه نیازی دارد و جامعه مردمی نیز درکی از آنچه جامعه علمی ارائه می‌دهد ندارد. بهترین راه جامعه علمی برای ارتباط با جامعه مردمی از طریق پایان‌نامه‌های تحصیلی دانشجویان است.


وی ادامه داد: براساس آمار سال 96 حدود 4 میلیون و 100 دانشجو در کشور داریم که 985 هزار نفر از آنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. پایان‌نامه‌ها، سرمایه بزرگ دانشگاهی است که از آن به‌خوبی استفاده نمی‌کنیم. آمار نشان می‌دهد حدود یک میلیون پایان‌نامه در سال ارائه می‌شود که حدود 140 مورد از آنها رساله دکتری است. اگر موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را براساس مسائل و مشکلات جامعه به دانشجویان بدهیم، می‌توانیم راهی برای حل آنها پیدا کنیم.


مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پایان‌نامه ارزش و جایگاه بالایی در دانشگاه و جامعه دارد. پژوهش‌های پایان‌نامه‌ای باید سازمان‌یافته باشند و به دانشجویان روش تحقیق را یاد بدهند. همچنین پایان‌نامه باید ابزاری برای حل مشکلات جامعه باشد. مدیریت پژوهش و محتوای پژوهشی در پایان‌نامه از نکات بسیار مهمی است. ارائه پایان‌نامه نخستین آزمون محقق در جامعه علمی است. پایان‌نامه ابزاری برای جهت‌دهی تحقیقات است که می‌تواند دانشجو و استاد را در مسیر تحقیقاتی یاری کند.


رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی افزود: پایان‌نامه برای حل مسائل کاربردی جامعه استفاده می‌شود. بنابراین دانشجو و استاد باید ذهنیت این را پیدا کنند که از طریق پایان‌نامه مشکلات جامعه را حل کنند. این امر باعث می‌شود که دانشگاه‌های کشور به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم پیش بروند.


وی بیان کرد: محور اصلی جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی حرکت دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه‌های نسل سوم یعنی دانشگاه‌های کارآفرین و دانشگاه‌های کارآفرین و دانشگاه‌های نسل چهارم یعنی دانشگاه‌های جامعه‌محور است.


احمدی با اشاره به عمومی‌سازی دستاوردهای پژوهشی بیان کرد: پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی باید مأموریت‌گرا باشند. این امر باعث می‌شود که تحول دانشگاه‌ها براساس گستره جغرافیایی، نیاز و کارکرد اعمال شود. یکی از مشکلات کشور این است که نهادهای آموزشی به‌طور هماهنگ با هم کار نمی‌کنند. دانشگاه جزئی از جامعه است، بنابراین باید کاری کنیم که خروجی آن در جامعه کاربرد داشته باشد.


رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی مطرح کرد: باید آموزش را از طریق ارائه روش‌های نوین و رشته‌های تحصیلی چندرشته‌ای و بین‌رشته‌ای متحول کرد. نظام آموزشی کشور سنتی است، بنابراین استاد متکلم وحده است و دانشجو تنها یادداشت‌برداری می‌کند.


وی افزود: یکی از موضوعاتی که در آموزش عالی مطرح می‌شود نظام تأمین مالی است. دکتری در دانشگاه‌های جهان مانند موقعیت شغلی است و اگر استادی موقعیت شغلی خالی داشته باشد، دانشجو می‌گیرد. این در حالی است که در کشور، استاد بدون داشتن پروژه تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرد.


مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: باید به دانشجویان یاد داد که اخلاق علمی و پژوهشی را رعایت کنند و در حفظ آثار علمی دیگران کوشا باشند.


انتهای پیام/4021/ 4007/


انتهای پیام/

ارسال نظر