نقش راهبردی معلم درگام دوم انقلاب
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، وقتی خدای متعال خود را معلم توصیف، و رحمت و محبت را مقدمه تعلیم (1)، و تعلیم هدفمند را مقدمه "رشد" (2) اعلام میکند، احساس کرامت و بالندگی وصفناپذیری را به همه معلمان انسانپرور و تاریخساز جهان ارزانی میدارد.
دوازدهم اردیبهشت نیز سالروز شهادت استادگرانقدری است که با علم وعمل و سلوک حکمتآمیز خود منزلت معلمی را بیش از پیش رفعت بخشید و به مقام قرب رساند و به نشان افتخاری برای تعیین روز بزرگداشت مقام معلم تبدیل شد. با این امید که مسئولان عالی نظام تعلیم و تربیت کشور از قبیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزشوپرورش و آموزش عالی در تربیت معلم و استاد، استاد شهید علامه مرتضی مطهری را الگوی کادرسازی خود قرار دهند و تلاش کنند مانند او پرورش دهند تا انقلاب اسلامی بتواند افقهایی را که ترسیم کرده است را محقق نماید.
اکنون انقلاب اسلامی در گام دوم، برای تحقق اهداف و آرمانهای خود، به ظرفیتسازی بیشتر برای تربیت راهبران و مدیران توانا، پاکدست، امین و آزاد از تعلقات پَست، و مصمم و استوار و شجاع و پرتلاش نیازمند است، تا بتواند راه پر فراز و فرود خود را آنگونه که برایش ترسیم شده است طی کند و با صلابت و اقتدار موانع پیش رو را یکی پس از دیگری بردارد و با ایجاد و عرضه تمدّن عظیم اسلامی به جهان بشریت، و کسب شایستگی از معبر آزمونهای دشوار، زمینه را برای ظهور «ولایت عظمی» عجل الله تعالی فرجه الشریف، فراهم سازد. چرا که بر اساس سنت الهی، رشد یافتگی و توانمندی برای رسیدن و رساندن به قله آرمانها، جز با مجاهدت و مقاومت در برابر دشمنان، و اندوخته سازی تجربههای کلان، حاصل نخواهد شد.
اگرچه انقلاب اسلامی در بستر حوادث و رویدادهای پیش روی خود ازجمله سالهای دفاع مقدس توانست از بسیاری تهدیدها، فرصت سازی کند و مدیران جهادی و کارآمد مورد نیاز خود را پرورش دهد اما در گام دوم و برای ادامه راه، بیش از گذشته نیازمند کادر سازی هدفمند و تربیت انسانهای پرهیزگار، دانشمند، ماهر، و مصمم است تا بتواند این کشتی را از میان امواج سهمگین حوادث و دشمنیها عبور داده و به ساحل نجات برساند.
بدون تردید برخورداری از نیروی انسانی پرورشیافته در «تراز انقلاب اسلامی» گنجینهای ارزشمند و بهمثابه پشتوانه اساسی برای اعتلای کشور است، اما این دستاوردی نیست که تصادفی حاصل شود و یک فرایند هدفمند و زمانبر است و از لوازم آن برخورداری از بینش مبتنی بر وحی ونگرش غیر التقاطی نسبت به انسان برنامهریزی، همت بلند و پشتکار است و سنگ بنای آن نیز توسط نظام تعلیم و تربیت کشور باید پیریزی شود.
آیا در آموزشوپرورش و آموزش عالی فعلی که مسئولیت اصلی را در این زمینه بر عهده دارند، چنین قابلیت و ظرفیتی به وجود آمده است؟
نظام تعلیم و تربیت ما در چند دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقشه راه نداشت و حالا که بیش از هفت سال از تصویب و ابلاغ سند تحول آموزشوپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی میگذرد، انگیزه اجرای آن وجود ندارد! چون سند، مدیران مجری خود را توصیف نکرده است! و مدیرانی که خود در تراز انقلاب پرورش نیافتهاند و مبانی آن را باور ندارند و بعضی از آنها نقشه راه «دشمن نوشته» 2030 را بدون سر و صدا کاشت میکنند نمیتوانند یا نمیخواهند با اجرای سند تحول در جهت حذف منافع درازمدت دشمنان اسلام و انقلاب در این کشور ریلگذاری کنند! رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: نکته مهمی که باید آیندهسازان در نظر داشته باشند این است که در کشوری زندگی میکنند که از نظر ظرفیتهای طبیعی و انسانی کمنظیر است و بسیاری از این ظرفیتها با غفلت دستاندرکاران تاکنون بیاستفاده یا کماستفاده مانده است. همتهای بلند و انگیزههای جوان و انقلابی خواهند توانست آنها را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند.
مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. (3)
اینکه هفته بزرگداشت مقام معلم پس از چند دهه هنوز دولتی برگزار میشود و از سوی خانوادهها (بدون دستورالعملها و یادآوریهای وزارتی و مطالبه مدرسهای) به ندرت اقدام خودجوشی در جهت تجلیل از معلمان فرزندشان دیده میشود نشانه آن است که مردم ما هنوز نظام آموزشوپرورش فعلی را خیرخواه و دلسوز فرزندان خودباور ندارند. بدون تردید کلاس و مدرسه و کتاب و درس و تمرین و ورزش و اردو و... حول محور یک معلم و مربی «لایق و اهل» اعتبار و مفهوم پیدا کرده و اثربخش میشود و تغافل نسبت به این مسئله مهم است که کارآمدی این وزارت را هم در حوزه آموزش وهم در حوزه پرورش هرسال بیشتر از سال قبل کاهش داده است.
اسناد بالادستی هرچه متعالی باشند، راهبردها و راهکارها هرچه عالی باشند، برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی هرچه ممتاز باشند و کتابهای درسی هرچه گسترده و آموزنده، تا نیروی خط مقدم ارتباط بادانش آموز یعنی معلم و مربی، ممتاز و متعالی تربیتنشده و ممهز ولایق نباشند، در جهت «رشد» متعلم و متربی اتفاق مهمی نخواهد افتاد.
نتیجه اینکه اگر ملت ایران بتواند به کمک مدیران پرورش یافته و لایق وپاکدست، از آزمونها و چالشهایی که با آن مواجه میشود، موفق و سربلند عبور کند، به خوبی از عهده راهبری این انقلاب و پیشرانی آن در ادامه مسیر تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی در گستره جهان، برخواهد آمد. و این معلمان کشور هستند که باید بتوانند مدیرانی در تراز انقلاب اسلامی پرورش دهند. امام خمینی رضوانالله تعالی علیه که افق متعالی انقلاب را همیشه یادآوری میکردند خطاب به معلمان کشور فرمودند: شماها معلم نسلی هستید که در آتیه «همه مقدرات کشور» به آن نسل سپرده میشود. (4)
به همین دلیل باید تأکید شود که اعتقاد و باورمندی مسئولان عالی وزارت آموزشوپرورش نسبت به بزرگداشت مقام معلم را صرفاً از طریق اقداماتی از قبیل ریلگذاری صحیح برای تربیتمعلم در تراز انقلاب اسلامی و تحقق مطالبات آموزشی و پرورشی خانوادهها از معلم و مدرسه و همچنین تأمین کرامت و آسودگی خاطر معیشتی معلمان که بارها دربیان رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاستهای کلان اجرائی ابلاغشده، میتوان باور کرد و نه صرفاً با سالی یک بار مراسم تقویمی موسوم به بزرگداشت.
پي نوشت:
1- سوره الرحمن آيات 1و2
2- استفاده ازمقارنه آيه 2 سوره رحمن وجن
3-بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي
4-صحيفه امام خميني جلد14 صفحه 36
منبع:رسالت
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/