صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
آنا گزارش می‌دهد؛

آقای «ق» پدیده عجیب نمایشگاه کتاب!

استقبال از اثری که هنوز خیلی از اهالی فرهنگ نمی‌توانند نام کتاب بر روی آن بگذارند، در نمایشگاه کتاب تعجب بسیاری را برانگیخته است.
کد خبر : 376839

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، هیچ‌کس منکر نقش بازار تولید و پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقه مردم نیست و همین اثرگذاری بسیاری را در پیگیری بازار کتاب حساس کرده است. در ایام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بزرگ‌ترین بازار فروش برای ناشران را فراهم می‌کند محلی است که ناشران و نویسندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا کتاب‌های خود را به این بازار برسانند. آثار ارائه‌شده در نمایشگاه زیر ذره‌بین اهالی فرهنگ و کتاب قرار دارند.


چاپ و انتشار کتاب «من سر قولم هستم» در نمایشگاه کتاب و جمعیتی که روز گذشته برای خرید کتاب و گرفتن امضا از نویسنده کتاب «امیرعلی ق» آمده بودند، مورد توجه بسیاری از اهالی فرهنگ قرار گرفته است. خبر چاپ و فروش این کتاب با استقبال عجیب از چند جهت قابل اهمیت و نشان‌دهنده افول بیشتر جریان ادبی معاصر است.



 

کتاب مذکور که توسط انتشارات 360 درجه وارد بازار نشر شده و به نمایشگاه کتاب رسیده، در قسمت معرفی این کتاب در سایت خود آورده است: «اميرعلی از عكاسان محبوب در فضای مجازی است او علاوه بر عكاسی از قريحه خوبی در نوشتن برخوردار است به گفته خودش به دنبال ثبت آثارش درجایی غير از فضای مجازی بوده و نوشته‌ها و عکاس‌های محبوبش رو به كتابی نفيس و جذاب تبديل كرده است. كتاب باکیفیتی مناسب بر روی كاغذ گلاسه و تمام رنگی چاپ شده است. با خوندن اين كتاب حال دلتون خوب ميشه!» از همین متن کوتاه مشخص است که متن کتاب دربرگیرنده کپشن‌ها و عکس‌های اینستاگرامی آقای «ق» است که مخاطبان مجازی و لایک‌کنندگان دیروز در اینستاگرام امروز با حضور حقیقی و صف کشیدن، کتاب «من سر قولم هستم» را با امضا وی خریداری کردند.


چند سالی است که انتشار کتاب‌هایی با این سبک رواج پیدا کرده است، کتاب‌هایی که منتخب و چکیده فعالیت این خود نویسنده‌پندارها در فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام است. سردمداران تهیه و نشر این کتاب‌ها هم سلبریتی‌های پرمخاطبی بودند که هدف آن بسیار واضح و مشخص است.


چاپ این نوع کتاب‌ها در بین سلبریتی‌ها باقی نماند و حالا هر کاربر اینستاگرام و توئیتر که تعدادی فالوور دارد سعی می‌کند قله‌ نویسندگی را هم فتح کند. رواج این نوع کتاب‌های سطحی یک آسیب جدی برای فضای ادبی و باعث ترویج هر چه بیشتر ابتذال و سطحی‌نگری است.


انتشار این کتاب در روزهایی اتفاق افتاده است که بسیاری از نویسندگان از سخت‌گیری‌های بیهوده وزارت ارشاد ناراحتند و روند گرفتن مجوز را کاری جان‌فرسا می‌دانند، اما در مقابل این چنین کتاب‌هایی به‌راحتی مجوز چاپ می‌گیرند. وزارت ارشاد به عنوان متولی دادن مجوز باید در این موارد با دقت و حساسیت بیشتری عمل کند.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
رادین
02:26 - 1398/02/12
سلام ؛ احتمالا که نه یقینا عکاسانی پیش کسوت تر و نویسندگانی آشنا تر از امیر علی به زیر و بم نویسندگی وجود دارد . ولی شاید سوال درست تر این بود چگونه ایشون (به نقل از مقاله نویسنده پندار ) چنین تاثیری رو بر مخاطب داشتند به نظر من مخاطبان ایشون بر ضعف های نوشته و کاستی های هنر عکاسی ایشون آگاه بودن ولی باید دید ایشون به نه به عنوان یک نویسنده ، عکاس ، کارگردان بلکه به عنوان فقط یک فرد چه تعاملی با دنیا داشت . چهار سال با گفتن از خودش و‌ کنار هم گذاشتن قصه آدما با گفتن از اینکه امروز چه کتابی خوندن ؛ فردا چه تغییری میخوان تو‌ زندگیشون ایجاد کنند حتی با گفتن یه خدایا شکرت ساده همراه مخاطب شد و‌بهشون قول داد روزی ورای مانیتور های گوشیا چیزیو ارائه بده و سر قولشون موندن همونجوری که سر قولشون موندن و‌با حوصله و چند ساعت صبر کتاب همه افرادی که اومده بودنو براشون امضا کردم. این سلبریتی ها رو‌نمیشه جمع بست هر چند با وجود تعداد زیاد اینفلوئنسر های اینستاگرامی این نظر برای مخاطبی که از بیرون نگاه میکنه جانب دارانه به نظر میرسه ؛ ولی آقای ق به عنوان یک شخصیت سعی کرد انعکاس ارزش های خودشون باشند و وقتی مخاطب رو هم در این چند سال هم گام این انعکاس کردن اینجوری نتیجه اش رو میبینند .