برای جشنواره جهانی فیلم فجر هدفگذاری داشته باشیم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جمشید گرگین یکی از هنرمندانی است که در ایام برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به پردیس سینمایی چارسو آمد. وی که علاوه بر سابقه قابل توجه در بازیگری برای سینما و تلویزیون، سابقه تهیه و اجرای چند برنامه موفق با موضوع سینما را در تلویزیون دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا از فیلم «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به عنوان یکی از بهترین فیلمهای جشنواره جهانی فجر نام برد که نظر وی را جلب کرده است.
گرگین برقراری تعامل مستقیم میان مخاطبان و اهالی رسانه از یک سو و هنرمندان و فیلمسازان را از سوی دیگر، از پیامدهای مثبت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر دانست و افزود: چنین گردهماییها و برنامههایی که در آن هنرمندان و مردم در کنار هم باشند بسیار خوب است، اما باید هدف را هم تعریف کرد. آیا هدف اصلی از برگزاری جشنواره، معرفی و اعتلای سینمای کشور است یا اولویت با تبادل فرهنگی با دیگر کشورهای حاضر در جشنواره مدنظر خواهد بود؟ باید هدفگذاری داشته باشیم. بر اساس اهداف میتوان میزان موفقیت جشنواره را ارزیابی کرد.
اغلب تماشاگرانی که وارد سالن میشدند، به صورت تصادفی فیلم را انتخاب کرده بودند
این بازیگر سینما و تلویزیون سطح محتوایی و شکلی جشنواره امسال را نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در کنار همه موارد مثبت و زحماتی که دوستان کشیدند، یکی از نکاتی که شاید به چشم نیاید اما مهم است، بیاطلاعی تماشاگران از اطلاعات فیلمها بود. فکر میکنم کتابچه جشنواره به اندازه کافی در اختیار بازدیدکنندگان قرار نگرفته بود.
وی توضیح داد: اگر تماشاگر (چه اهالی رسانه و چه تماشاگران عادی یا هنرمندان) پیش از ورود به سالن، یک خلاصه چندخطی از کارگردان و موضوع فیلم بداند، قطعاً تأثیر فیلم هم بیشتر میشود. من میدیدم که اغلب تماشاگرانی که وارد سالن میشدند به صورت تصادفی فیلم را انتخاب کردهاند؛ حالا ممکن است فیلم برای مجارستان باشد یا آلمان و یا لبنان. دقیقاً از ماجرا یا حدود قصه آگاهی نداشتند یا کارگردان را نمیشناختند. به سالن میرفتند و یکدفعه مثلاً فیلم خوب درمیآمد یا بد میشد. امیدوارم در این قضاوت اشتباه نکرده باشم، اما در مجموع فیلمها و فیلمسازان خارجی به خوبی معرفی نشدند.
دست دبیر جشنواره جهانی فجر و هیئت انتخاب برای دعوت از چهرههای صاحبنام بسته است
گرگین عنوان کرد: متأسفانه برگزاری جشنوارههای بینالمللی در کشور ما محدودیتهای زیادی دارد و کار را برای برگزارکنندگان سخت میکند.
این مجری پیشکسوت تلویزیون گفت: پس باید محدودیتها و اولویتها را با هم در نظر گرفت. در کشورمان، اصلاً آن دستودلبازی و قدرت مانوری که در همه کشورها بهخصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی برای برگزاری جشنواره وجود دارد را نداریم. دست دبیر جشنواره، هیئت انتخاب و عوامل جشنواره بسیار بسته است. در کنار این، معضل تحریمها هم مانع از حضور پررنگ بسیاری از کشورها میشود؛ یعنی فلان فیلمساز یا شرکت فیلمسازی صاحبنام حاضر نیست در جشنواره شرکت کند، بنابراین چهرهها و نامهای شناخته شده در جشنواره بینالمللی ما اندک هستند.
گرگین اظهار کرد : متأسفم که برخی فیلمسازان خارجی تحت تأثیر فشارها قرار میگیرند و مسائل سیاسی را با مسائل فرهنگی قاطی میکنند. خب شما فیلمساز هستی، یک جشنواره شناختهشده بینالمللی هم با هدف ارتقای سینما در حال برگزاری است؛ چکار داری که آقای ترامپ چه میگوید و این کشور را تحریم کرده یا نکرده است؟ شما به آنها کاری نداشته باش، تبادل فرهنگی بسیار مهمتر از این مسائل است. متأسفانه همه چیز سیاسی شده است.خیلی از فیلمسازان غربی هم که شاید اهل سیاست نباشند، تحت تأثیر دولتمردان خودشان حاضر نمیشوند فیلمشان را به جشنواره بفرستند و این اصلاً درست نیست.
متأسفم که برخی فیلمسازان خارجی تحت تأثیر فشارها، مسائل سیاسی را با مسائل فرهنگی قاطی میکنند
گرگین گفت: اگر چه من با ادغام دو جشنواره جهانی و ملی و برگزاری آن به شیوه قبلی مخالفم، اما دوست دارم که بخش بینالمللی جشنواره به صورت مستقل اما حرفهای برگزار شود. اگر جشنواره جهانی است، پس باید واقعاً کشورها و فیلمسازان صاحبنام در آن مشارکت داشته باشند. اگر قرار است سطح جشنواره جهانی متوسط باشد ضرورت برگزاری آن هم به صورت مستقل از بین خواهد رفت.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/