صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئیس گروه فلسفه کودک صدرا:

رویکرد جدید قرآنی و اسلامی برای دانش‌آموزان تدوین می‌شود

رئیس گروه فلسفه کودک بنیاد صدرا گفت: پژوهشگران در حال تدوین محتواهای جدید با رویکرد قرآنی و اسلامی برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر هستند.
کد خبر : 375987

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، زهره سادات حسینی در خصوص بومی‌سازی و اسلامی‌سازی روش‌های فلسفه برای کودک با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم در الهام گرفتن از ایده‌های خوب از سایر کشورها در زمینه پرورش تفکر در کودک گفت: یکی از این طرح‌ها به ما ایده داد تا برای پرورش ابعاد و سطوح تفکر در کودک پژوهش و اقدام کنیم.


وی افزود: در این راستا از پژوهشگران و متخصصان تعلیم و تربیت برای بررسی و تحلیل کمک گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای دانش‌آموزان با همان محیط و عقاید؛ طرح خوبی است؛ در چهار موضوع مبانی فلسفی، اهداف والای اسلامی، محتواهای مورد استفاده و روش تلفیقی اجرای با آن‌ها تفاوت داریم و به همین دلیل نیاز به بومی‌سازی بسیار کلی و عمیق بود.


رئیس گروه فلسفه و کودک بنیاد صدرا با بیان اینکه ما از مبانی شروع کردیم و طرحی به نام فلسفه و کودک را پایه‌ریزی کردیم، گفت: منظور ما از فلسفه، تفکر و اندیشیدن است، نه تحمیل. ما همچون فلاسفه گذشته به کودکان فلسفه را آموزش نمی‌دهیم، بلکه با روش‌های خلاقانه، تفکر را در کودک بارور می‌کنیم و رشد می‌دهیم.


وی افزود: در کار با کودک باید شرایط خاص لحاظ شود و برخلاف تصور قدما، کودک انسان کوچک‌شده نیست، بلکه موجودی است خاص که نیازهای خاص خود را دارد و باید برنامه‌ای کامل و جامع برای او تدوین شود که با روح فیلسوف و کنجکاو او هماهنگ باشد.


حسینی افزود: فلسفه اسلامی به‌طور عام و حکمت متعالیه ملاصدرا به‌طور خاص الهام‌بخش ما در این وادی بود. هدف ما این است که کودکان به مرحله انسان کامل و متعالی برسند و تنها شهروند دموکراتیک شدن برای کودک مسلمان هدف کوچکی است که با کپی‌برداری از طرح‌های غربی میسر نخواهد شد. ما به کاربردی شدن حکمت متعالیه در جامعه به‌عنوان راه‌حل مشکلات اجتماعی می‌اندیشیم.


رئیس گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت صدرا، با بیان اینکه متأسفانه هم‌اکنون بسیاری از مراکز پرورشی وجود دارند که برنامه‌های غربی را بدون پژوهش کافی اجرا می‌کنند، گفت: بچه‌های ایرانی نیاز به تفکر ایرانی و اسلامی دارند و باید بر اساس مبانی فرهنگی و اعتقادی این سرزمین، برنامه‌های تربیتی را پایه‌ریزی کرد.


وی در خصوص اینکه چه قدر روش‌های فلسفه و کودک در پیش‌دبستانی و دبستانی‌ها قابل‌اجرا است، گفت: در پیش‌دبستانی و سال‌های اول بیشتر از بازی و تجربه‌های فردی کودک استفاده می‌شود، ولی در پایان دوره اولیه تحصیلی که کودک قادر به خواندن است، از داستان‌های قرآنی و ایرانی و حتی پویانمایی برای تولید بحث سازنده و ایجاد فضای تفکر در کلاس و گفتگوی فلسفی و تفکر‌آمیز استفاده می‌کنیم.


حسینی با بیان اینکه هم‌اکنون طرح‌های جدیدی در دست اجرا داریم، به آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: طرحی برای پرورش تفکر در کودکان یا همان فلسفه و کودک ارائه دادیم که متأسفانه همکاری مفیدی بین بنیاد و سازمان صورت نگرفت.


وی همچنین به کتاب درسی پژوهش و تفکر که هم‌اکنون در مدارس تدریس می‌شود، اشاره کرد و با بیان اینکه احتمالاً این طرح از ایده ما گرفته‌شده، گفت: در ابتدا خوشحال شدیم که این ایده قابلیت اجرایی پیدا کرد، اما زمانی که متوجه شدیم در اجرا با موازین و استانداردهای ما بسیار متفاوت است، متأثر شدیم.


رئیس گروه فلسفه و کودک همچنین گفت: اکنون دوره‌های تربیت مربی در محل بنیاد صدرا در مجتمع امام خمینی (ره) در حال برگزاری است که با استقبال معلمان و حوزویان و والدین و متصدیان و علاقه‌مندان حوزه تربیت و کودک روبرو شده است.


وی در خصوص برنامه‌های سال ۹۸ گروه فلسفه و کودک حکمت بنیاد صدرا گفت: پژوهشگران در حال تدوین محتواهای جدید با رویکرد قرآنی و اسلامی برای دانش‌آموزان مقاطع بالاتر هستند که جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.


حسینی در خصوص شیوه همکاری گروه فلسفه و کودک با مؤسسه روح‌الجنان خاطرنشان کرد: در ابتدا همکاری با این مؤسسه به‌صورت تربیت مربیان و معلمان قرآن خواهد بود که بتوانند آموزش قرآن را با روش فلسفه و کودک (روش تفکر برانگیز و کاوش جمعی) انجام دهند و طی آن بتوانند از مفاهیم قرآن برای بحث سازنده در کلاس استفاده کنند و زمینه‌ساز رشد توأمان تفکر و معنویت و اخلاق در آنان باشد.


وی در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های گروه فلسفه کودک بنیاد حکمت صدرا، در راستای روش پرورش خلاقیت در کودکان در سطح مدارس لواسان نیز یادآور شد: شهر لواسان با داشتن مردمان خوب و فهیم با کمک نیروهای مردمی، امام‌جمعه، سازمان‌های مربوطه می‌تواند به مهد حکمت و قرآن تبدیل شود؛ همچنین می‌توان پایه‌های اندیشه و حکمت همراه با رشد خلاقیت را در آن پایه‌ریزی کرد.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

برچسب ها: فلسفه اسلامی
ارسال نظر