صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸
شجاع‌نوری در گفتگو با آنا:

هدف جشنواره جهانی فجر نه سینمای روشنفکری است و نه سینمای هالیوود

دبیر بخش تبادل تجربیات سینمایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این جشنواره نه به دنبال سینمای روشنفکری است و نه سینمای تجاری هالیوود.
کد خبر : 374847

علیرضا شجاع‌نوری در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر آنا، درباره حضور علاقه‌مندان سینما در کارگاه‌های آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: میزان بهره‌ای که شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی جشنواره می‌برند، علاوه بر کیفیت استاد یا نحوه ارائه آن، به خود آن دانشجو نیز بستگی دارد.  


دبیر بخش تبادل تجربیات سینمایی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: اگر آن دانشجو خود را به اطلاعات اولیه مربوط به آن کارگاه سینمایی مجهز نکند، طبیعی است که لطمه خواهد دید. این دوستان هم فکر می‌کنند که مثلاً پس از شرکت در کارگاه فیلمبرداری، دیگر فیلمبردار سینما خواهند شد در حالی که واقعاً این گونه نیست! ما کارگاه‌های آموزشی را ایجاد کرده‌ایم تا هنرجویان با شرکت در آنها بدانند که چه چیزهایی را نمی‌دانند. این نشست‌ها به ما می‌گوید که چه چیزهایی را نمی‌دانیم و چه فنونی را باید یاد بگیریم یا فاصله یک فیلمبردار جوان با یک استاد فیلمبرداری چقدر است.



هدف‌گیری ما در جشنواره جهانی فیلم فجر وزن دادن به سینمای تجاری و هالیوودی یا سینمای روشنفکری نیست



این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: باید بپذیریم که بهترین کلاس در بهترین مدرسه سینمایی دنیا هم از شما یک فیلمساز نمی‌سازد؛ شاید نهایتاً از شما یک منتقد یا مورخ سینما یا کارمند یک نهاد فیلمسازی بسازد؛ مگر این که خودتان جوینده باشید.


شجاع‌نوری عنوان کرد: هدف‌گیری ما در جشنواره جهانی فیلم فجر وزن دادن به سینمای تجاری و هالیوودی یا سینمای روشنفکری نیست، بلکه هرکدام از این دو گونه سینمایی‌ که بیشتر به کار سینمای ایران بیاید پررنگ‌تر خواهد بود. اگر ببینیم سینمای هالیوود در فنون جذب مخاطب توانایی دارد، قطعاً از هالیوود کسانی را که متخصص ارتباط با مخاطبان سینما هستند دعوت خواهیم کرد؛ اگر هم ببینیم ‌فیلمسازانی هستند که در بیان شاعرانه احساس و مفهوم ذهنی خود تخصص دارند، آنها را نیز دعوت خواهیم کرد. هم امسال و هم در ادوار پیشین برنامه جشنواره بر همین مبنا قرار داشته است. اینها را درمعرض قرار می‌دهیم و آن وقت خود فیلمساز و یا مخاطب است که با ترکیب این دو گونه محتوایی در فیلمسازی، به یک برداشت جامع می‌رسد.



بهترین کلاس در بهترین مدرسه سینمایی دنیا هم از شما یک فیلمساز نمی‌سازد



شجاع‌نوری نظر برخی که معتقدند تفاوت زیرساخت‌های فنی و مدیریتی سینمای ایران و غرب مانع از تعامل فیلمسازان و تهیه‌کنندگان می‌شود را رد کرد و افزود: در تولیدات مشترک سینمایی، اصلاً بحث تفاوت زیرساخت و سیاست‌گذاری‌های دولتی در اولویت نیست. شما از همینجا می‌توانید با هنرمندان هر کشوری تولید مشترک داشته باشید. چه ژاپن، چه اسپانیا، چه بورکینافاسو و چه ایالات‌ متحده آمریکا؛ به شرط این که بدانید چه می‌خواهید بسازید. آن کسی که این بهانه‌ها را می‌گیرد در کشور خودش هم نمی‌تواند فیلم بسازد. اگر یک تهیه‌کننده مسلط و کارآمد باشی به‌راحتی می‌توانی طرف مقابل را چه سرمایه‌گذار و‌ چه فیلمساز پیدا کنی، اما اگر این‌کاره نباشی راهت را پیدا نخواهی کرد و مجبور می‌شوی با بازی با واژه‌ها شرایط را توجیه کنی.


 انتهای پیام/4072/4104/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر