برگزاری آزمون در مدارس ابتدایی خط قرمز ماست/ کاهش کتب کمکدرسی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در دیدار با شورای معاونان اداره کل، رؤسای ادارات آموزش و پرورش فارس و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در شیراز، با اشاره به طرح مسائل و مشکلات آموزش و پرورش توسط رؤسای ادارات و نمایندگان مجلس در این جلسه، گفت: تا زمانی که نگاه ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، قطعاً در 40 سال آینده نیز کسانی که جای ما میآیند، همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران آموزش و پرورش باید به راههای جدید برای حل این مسائل فکر کنند، بیندیشند و به کار گیرند.
وی افزود: به دنبال حل به روشهای قدیمی نباشیم؛ سند تحول آمده تا این موانع و مشکلاتی را که در برابر آموزش و پرورش وجود دارد بردارد .
بطحایی گفت: مردم منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند و میگویند اگر تحولی اتفاق افتاد، باید وضعیت فرزندان ما بیرون از مدرسه متفاوت شده باشد، به نحوی که ادب و ایمان آنها بالا رفته باشد، خداترستر شده باشند و عاطفه آنها تقویت شده و احترام به بزرگتر در آنها بالا رفته باشد، مسئولیتپذیرتر شده باشند و در خانه احساس مسئولیت بیشتری کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر انجام می شود، گفت: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحیترین نوع آن یعنی حافظهمحوری صرف میشود.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانشآموزان توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوختههای ذهنی آنها، گفت: باید مدال را به دانشآموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است.
وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع میتوان به برگزاری آزمون در دوره ابتدایی اشاره کرد که حکم سم برای دانشآموزان دارد و از نظر ما ممنوع مطلق است و خط قرمز ماست.
بطحایی با اشاره به کم شدن کتابهای کمکدرسی در سالهای اخیر گفت: نیاز دانشآموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فراگیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکردهای تربیتی همراه باشد که از سیاستهای آموزش و پرورش است لذا مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید این هدف را دنبال کنند.
وی با اشاره به در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیتهای درسی دانشآموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس کشور گفت: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده در6 پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم دوره متوسطه اول، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانشآموزان در قالب فراگیری مهارتهای مختلف فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسهمحوری عنوان کرد و گفت: مدرسهمحوری به معنای تفویض اختیار و ایجاد خلاقیت و نوآوری در مدرسه است.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/