صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
برومند:

پژوهش‌های دانشگاهی باید به سمت حل مسائل کشور برود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید به سمت برطرف کردن مشکلات و مسائل کشور برود.
کد خبر : 374387

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود برومند در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش باید آیین‌نامه اجرایی ساز و کار اختصاص اعتبار پژوهشی(ستاپ) تشریح شود.


وی افزود: پیش از این انسان معتقد بود با جدا کردن برخی مفاهیم می‌تواند به درک بیشتری از آن مفهوم برسد اما اکنون به این نتیجه رسید اگر مفاهیم مختلف را با هم ادغام کند به درک عمیق‌تری می‌رسد؛ درشرایط فعلی در دانشگاه‌های بزرگ دنیا دانشکده‌ها با هم ادغام می‌شوند و تبدیل به مجموعه‌های بزرگ‌تر و اصیل‌تر می‌شوند.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: پژوهش‌های دانشگاهی باید به سمت برطرف کردن مشکلات و مسائل کشور برود.


برومند ادامه داد: وقتی دانشجویان، پژوهشی را در زمینه مسائل علمی انجام می‌دهند، غالباً در حال آموزش دیدن و یادگیری علوم دانشگاهی هستند. در ساختارهای پژوهشی وزارت علوم در 40 سال گذشته باید یک بازنگری جدی و اساسی صورت بگیرد.


وی بیان کرد: در گذشته در معاونت آموزشی وزارت علوم، کارگروه‌های تخصصی وجود داشت و در معاونت پژوهش و فناوری نیز کارگروه‌های تخصصی دیگری ایجاد شده بود اما در شرایط فعلی، پیوستگی و انسجام خوبی بین این دو معاونت به‌وجود آمد و کارگروه‌ها با هم ادغام شد. میان آموزش و پژوهش، افتراق وجود ندارد و پیوستگی و نزدیکی بین این دو حوزه به وجود آمده و با حضور اعضای کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی، این مهم به نتایج درخشانی خواهد رسید.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: انتظار معاونت پژوهشی از کارگروه‌ها این است که پژوهش‌ها به سمت پاسخگویی به نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور برود.


برومند تصریح کرد: باید بتوانیم گرنت یا اعتبار پژوهشی در دانشگاه‌ها به‌صورت گسترده ایجاد کنیم تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پژوهشگر فعال و پویا تبدیل شود و به رتبه برتر علمی در دنیا دست پیدا کنیم.


وی اظهار کرد: سیستم سازوکار اختصاص اعتبار پژوهشی به‌صورتی است که پژوهش‌های دانشگاهی به‌سمت حل مسائل کشور برود. بسیاری از کشورهای جهان هدایت پژوهش‌های هدفمند را از طریق تأسیس صندوق‌های تخصصی، تخصیص اعتبار پژوهشی صورت داده‌اند.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: از مزایای صندوق تخصصی پشتیبانی از پژوهش‌ها می‌توان به امکان صرف منابع مالی برای حل مشکلات اساسی دستگاه‌ها و کشور اشاره کرد. از اهداف ایجاد ستاپ‌های پژوهشی می‌توان به تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های صنعتی اشاره کرد.


برومند تصریح کرد: فرآیند اعلام تخصیص اعتبار پژوهشی (ستاپ) به‌گونه‌ای است که نیازها و تقاضاهای تحقیقاتی از جانب دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و حتی بخش خصوصی در پرتابل ستاپ پژوهشی ثبت شود و سپس اطلاع‌رسانی دائمی و دسته‌بندی شده موضوعات درخواستی توسط ستاپ صورت بگیرد و پیشنهاد توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برای اجرای طرح‌های اعلام شده توسط ستاپ در قالب فرم‌ها و استانداردهای جهانی ارسال شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: بازنگری آیین‌نامه نشریات، بازنگری توسعه واحدهای پژوهشی در دانشگاه‌ها در جهت توسعه تیم‌های تحیقاتی، الزامات لازم برای تقاضامحور شدن رساله‌های تحصیلات تکمیلی و تدوین استانداردهای پژوهش در دانشگاه‌ها از جمله مأموریت‌های مهم معاونت پژوهش وزارت علوم است.


گفتنی است در پایان بخش نخست گردهمایی اعضای کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی از پنج مدیر کارگاه‌های تخصصی قبلی تجلیل به عمل آمد.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر