صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جلیلی:

سینما جایگاه حرف‌های جدی و بزرگ است

کارشناس هنر و رسانه می‌گوید که سینما جایگاه حرف‌های جدی و بزرگ است.
کد خبر : 374179

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست بررسی تجربه نهاد‌های انقلابی در حوزه هنر بعدازظهر امروز در سرای شهید آوینی حوزه هنری با حضور نمایندگانی از نهاد‌های هنری انقلابی برگزار شد. در این نشست سینا کلهر از حوزه هنری، حجت‌الاسلام علی جعفری از سازمان رسانه‌ای اوج و وحید جلیلی از جشنواره سازمان عمار به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.


سینا کلهر به نمایندگی از حوزه هنری از پبشینه تشکیل حوزه هنری یاد کرد و گفت: در سال ۱۳۴۲ عده‌ای از دانشجویان دانشگاه ملی سابق انجمنی را برای هنر معماری تحت نام حوزه هنری را تشکیل دادند و این انجمن یکی از خصوصیات بارزش مذهبی بودن تشکیل‌دهندگان آن بود.


وی افزود: آن دانشجویان وجه دیگری نیز داشتند و آن هم مسئله مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بود. این مبارزان تحت سازمانی هنری مبارزان خود را سازماندهی کردند و حوزه هنری محلی بود برای هم‌اندیشی هنرمندان انقلابی قبل از پیروزی انقلاب. حوزه هنری اولین بیانیه خلع قدرت رژیم طاغوت را صادر کرد و بعد از پیروزی انقلاب نیر محلی برای تمرکز هنرمندان انقلابی شد.


این جامعه‌شناس حوزه فرهنگ گفت: حوزه هنری در یکی از دوره‌هایش بعد از پیروزی انقلاب از انقلابی‌گری هنرمندان دور شد و همین امر نیز باعث اعتراض و خیزش بسیاری از هنرمندانی که دغدغه‌مند انقلاب را داشتند، شد. در این مقطع هنر در حوزه هنری رنگ و بوی انقلابی خود را کمتر داشت و از هدف اصلی خود دور شده بود. در دوره اخیر با مدیریت جدید حوزه هنری به همان اهداف انقلابی خود بازگشته و با همان معیار هنر انقلابی به کار خود مشغول است. حوزه هنری دغدغه هنر و هنرمند مستقل را با خود دارد و برای هنرمند انقلابی و مستقل بسترسازی می‌کند.


حجت‌الاسلام علی جعفری از سازمان هنری اوج گفت: بعد از فتنه سال ۸۸ تکلیفی حس شد که باید کار‌هایی هنری و فرهنگی را انجام دهیم و درواقع به تمام آن سازمان‌هایی که متولی کار هنر بودند نه گفتیم و سازمان هنری اوج تشکیل شد. سازمان هنری اوج تشکیل شد تا در زمینه هنر کارهایی که انجام شده است را تکرار نکند. کار‌هایی که سازمان اوج انجام می‌دهد از دو مؤلفه کمیت و کیفیت برخوردار است. مؤسسه اوج در جهت تربیت هنرمند متعهد و انقلابی و ساخت آثار فاخر فعالیت می‌کند. سازمان اوج برای ساخت برنامه‌های هنری با اهداف متعالی هنر انقلاب از چرخه سازمانی و دولتی خارج است. هنرمند تربیت می‌کند و از بزرگان عرصه هنر نیز استفاده می‌کند.


وحید جلیلی نیز از سازمان عمار گفت: عمار نهادی هنری است که هنرمندان را انبوه دیده است و برای استفاده از ظرفیت‌های این هنرمندان از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند. عمار به دنبال هنرمندان و آثار هنری در دورافتاده‌ترین نقاط است. در زمینه هنر‌های انقلابی مانند سرود‌های انقلابی، تئاتر‌هایی که در اوایل انقلاب در مساجد اجرا می‌شد پیشینه هنر انقلابی است که باید ثبت و ضبط شود.


جلیلی گفت: جریان غرب‌زده آن‌قدر وقیح است که فیلمی مانند ماجرای نیمروز را فیلم استاندارد و با کیفیتی نمی‌داند. متأسفانه در شرایطی که که فیلمی مانند «آرگو» برنده جایزه اسکار می‌شود، برخی در آثار هنری انقلابی دنبال استاندارد‌های جهانی می‌گردد. سینما زمانی جایگاه تفریح و خوش‌گذرانی داشت اما در این زمان که وجه سرگرمی از صبح تا شب به‌وسیله فناوری در اختیار انسان است، باید سینما جایگاه حرف‌های جدی و بزرگ است.


انتهای پیام/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر